Köpte C4 idag men fick redan problem..?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
760R
Nykomling
Nykomling

Köpte C4 idag men fick redan problem..?

Inlägg av 760R »

Tjena! var o köpte en C4 -84 idag.. hyfsat bra skick..lite sprickor i lacken o lite pill här o där..men går bra i motor o låda..

sen efter ett par timmars körning / lekande :-) så gick vattenslangen itu som går ifrån kylaren till termostaten.. den had vinklat sig lite o legat imot lite granne mot remmen som går under den. men det var lätt fixat..

sen på samma gång så började bakluckan hänga sig konstant.. klickar i låset hela tiden.. detta hände när jag satt i bilen o inte hade rört ngt.. så jag kolla alla knapparna men alla var ute.. så jag fick dra ut säkringen..

nån som vet varför detta hände?? e de nåt relä o isåfall vart sitter dom?? eller ska man skruva loss plasten där bak o kolla nått på låset..??

tacksam för hjälp och svar.. // Gustav
760R
Nykomling
Nykomling

Inlägg av 760R »

ingen som har nån ide´ om min konstiga baklucka??
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

knappar

Inlägg av Ingo »

Har inte riktigt pejl på knapparna på 84,an,men borde vara likadant som på min.
Hur många knappar har du funnit?,det sitter en i vardera dörren och en i handskfacket.
Kan inte vara något i handskfacket som ligger mot den knappen och aktiverar den?.
Eljest kunde det ju vara att någon av dörrarnas knapp fått kabeln klämd och avskavd ,så att det är därför den aktiveras.,
Borde ju gå att höra vilket relä som aktiverar låset.
760R
Nykomling
Nykomling

Inlägg av 760R »

nån som vet vart reläerna sitter?? har samma tre knappar.. men e det inte så att om du trycker på knappen en gång så den öppnar sig o sen trycker en gång till så händer där väl inget?? här klickar det hela tiden..

//Gustav
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

knappar

Inlägg av Ingo »

något aktiverar solenoiden till bakluckan,och sannolikt är felet på signalsidan.Alltså någon knapp elller ledning från knapparna,hänger sig relät borde det vara draget hela tiden.
Om du trycker på knapparna ändras frekvensen på hur solenoiden slår?Kan någon knapp hängt sig?.
Försök utesluta var felet inte kan vara.
Det finns en 3,amps säkring (nummer 20 tror jag) som styr solenoiden till bakluckan.
760R
Nykomling
Nykomling

Inlägg av 760R »

ni hade rätt det var en av knapparna i pass. dörren som hängt sig.. det syntes knappt men det sluta när jag börja pilla på den..

tack för hjälpen allihopa..

//Gustav
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

eftersom solenoiden klickar så är det inte elen som spökar, utan att den inte orkar dra isär eller att luckan inte orkar öppna sig.

Om gasdämparna är lite halvskrala så orkar de inte alltid lyfta luckan.. testa att en polare lyfter i luckan samtidigt som du trycker på knappen.. om så är fallet lägg lite olivolja på listerna..

annars så sitter det en "nöd" öppnare bakom inrednignen mitten bak, öppna luckan den vägen och smörj upp ordentligt.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Skriv svar