2 eller 4 bultat block?

Här kan ni ställa frågor som inte är generations- eller årsmodellsbundet.
alberto.becker
Corvettefantast
Corvettefantast

2 eller 4 bultat block?

Inlägg av alberto.becker »

Hmm, man har hört mycket skrönor om det där med 2 eller 4 bultade block. Själv fick jag höra att i min 90a var det 4 bultat, skitprat :? varken 90 eller 91 är det 4 bultat (sett med egna ögon )

Blev lite konfunderad när jag bygde den nya motorn så jag pratate med en fd prostock åkare samt en supergas åkare, dom båda flinade åt mig och sa att här åker pojkarna med mycket hk och 2 bultat block, tror du att du ska plocka ur mer hk?. Typ ursäktade mig och lommade vidare :oops: . Efter den diskutionen fick jag reda på att 2 bultat block räcker långt i hk väg och enligt dessa herrar är det bara en skrytfaktor för många att anv 4 bultat block.

Ni andra här på forumet, vad har ni anv? vad har ni för erfarenheter?

Mv A/B
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Det är surt sa räven om rönnbär....

Inlägg av Ingo »

Faktum är väl att man slutade att göra 4 bultade block,antagligen av kostnadsskäl,och att tvåbultade höll med bättre oljekvalitet i truckarna.
Så de som bygger race motorer får ta det som finns,och kompensera med olika typer av förstärkningar. Antagligen har man väl lärt sig en del om hur man gjuter lätta starka block nu förtiden också,för metallkvalitet är minst lika viktig som att ha två eller fyrbultat.
Men nog antar jag att de flesta motorbyggare vill ha en fyrbultad "oskuld" att bygga på. :roll:
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Fördelen med fyrbultat e ochså den att den kan motstå "Capwalk" bättre än ett tvåbultat .Dessa kan inträffa när motorn spikar. Det som dödar blocken e ju varv. Man kan ju skicka enorma effekter genom motorn,men dom brukar protestera när det börjar varvas.
Och för att få ut effekt ur en SB så måste den varvas betydligt mer än tex en motsvarig BB. 8)
Skulle jag bygga en sugmotor på 500Hk av en SB skulle jag ta ett fyrbultat och köra med pinnbult och smidda grejor rakt igenom. 500 Hk BB kan man ju bygga av nästan vad som helst :lol: 8)
Kasta inte bäver i trähus.
alberto.becker
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av alberto.becker »

Peter skrev:Fördelen med fyrbultat e ochså den att den kan motstå "Capwalk" bättre än ett tvåbultat .Dessa kan inträffa när motorn spikar. Det som dödar blocken e ju varv. Man kan ju skicka enorma effekter genom motorn,men dom brukar protestera när det börjar varvas.
Och för att få ut effekt ur en SB så måste den varvas betydligt mer än tex en motsvarig BB. 8)
Skulle jag bygga en sugmotor på 500Hk av en SB skulle jag ta ett fyrbultat och köra med pinnbult och smidda grejor rakt igenom. 500 Hk BB kan man ju bygga av nästan vad som helst :lol: 8)
Sant som du skriver peter men en TPI motor som du trimmar utan kopressor till 450-500hk varvar inte särskilt mycket, möjligen 6-7000 varv, rätta mig om jag har fel.

Nått riktigt skoj va att jag diskuterade det här med en Ford ägare och han hävdade att där var det tvärtom på Ford, Fords performance block var 2 bultat och betydligt starkare och bättre än 4 bultat. Lite knepigt är det allt i såna fall :lol: .
Mv A/B
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Fordträsket

Inlägg av Ingo »

alberto.becker skrev:
Peter skrev:Fördelen med fyrbultat e ochså den att den kan motstå "Capwalk" bättre än ett tvåbultat .Dessa kan inträffa när motorn spikar. Det som dödar blocken e ju varv. Man kan ju skicka enorma effekter genom motorn,men dom brukar protestera när det börjar varvas.
Sant som du skriver peter men en TPI motor som du trimmar utan kopressor till 450-500hk varvar inte särskilt mycket, möjligen 6-7000 varv, rätta mig om jag har fel.

Nått riktigt skoj va att jag diskuterade det här med en Ford ägare och han hävdade att där var det tvärtom på Ford, Fords performance block var 2 bultat och betydligt starkare och bättre än 4 bultat. Lite knepigt är det allt i såna fall :lol: .
Mv A/B
Jo jag är ju i Fordträsket också där man ofta tycker att Windsor motorer är bättre än Cleveland(cleveland var ju trots allt en riktig racemotor när den kom),och att de 2 bultade blocken är lika starka som de fyrbultade högnickelblocken :roll: .
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Jo så diskutionen e ju lite onödigt vetande eller??? :lol: 8) :P :twisted: :D
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av M Nordin »

MIn GM crate engine har 4-bultade överfall i mitten. Det och den smidda veven känns dock som lite overkill i en 383 som skall varava max 6000 men mexikanarna drar väl åt så dåligt att det kanske behövs :lol: :lol:

MN
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

alberto.becker skrev:Nått riktigt skoj va att jag diskuterade det här med en Ford ägare och han hävdade att där var det tvärtom på Ford, Fords performance block var 2 bultat och betydligt starkare och bättre än 4 bultat. Lite knepigt är det allt i såna fall :lol: .
Mv A/B
Samma sak gäller ju även för Chevas 400 block,där är tvåbultat att föredra före fyrbultat. :lol:
Kasta inte bäver i trähus.
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

Jag som brukar räkna på det mesta innan jag gör bort mig gjorde en beräkning på min kompressor snurra på 600 pållar.. Det är ganska enkla beräkningar, och det man kommer fram till är nåt som 4-bultgänget resolut VÄGRAR ta till sig, vet inte om dom är förstoppad eller vad som är fel... MEN för att klara dig ifrån capwalk räcker det med M2 8.8, om motorn är rätt balaserad OCH det greppar. bad även några polare att räkna på det och... ja dom kom fram till ungefär samma resultat.. Kan redovisa uträkningar här senare, om nån e intresserad.

Dessutom så är det MYCKET kraftigare bultar i blocket från början och ARP är hårdare..

Men det är inte riktigt hela sanningen. obalanskrafterna kan vara större än själva krafterna från det nyttiga arbetet. samt att det är mycket vanligt med matrealfel i gjutjärnsblock.. Snackade lite med frugan (jobbade som gjuteknisk konsult) att just vid gjutning att komplicerade produkter (läs motorblock) => är det mycket lätt att få blåsningar, sugninar, sprickor samt en massa andra otrevliga fel.

Jag har vid tidigare tillfälle erbjudit mig att dra sönder ett block av varje, har tillgång till dragprov maskin modell större. skicka ett PM om du har ett skrotblock.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av M Nordin »

Jake skrev:.. Snackade lite med frugan
Förklarar detta frånvaron från nätet eller? :wink:

MVH

MN
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

M Nordin skrev:
Jake skrev:.. Snackade lite med frugan
Förklarar detta frånvaron från nätet eller? :wink:

MVH

MN
:D delvis sant, har bytt jobb varit på semester samt att jag bor i mina föräldrars sommarstuga nu och där finns varken rinnande vatten och än mindre internet :).. dessutom så har jag itne haft tid under arbetstid att smyga in här :(.. skall försöka bli bättre.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Skriv svar