Ignitor brytarlöst tändsystem

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Dav7812
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Ignitor brytarlöst tändsystem

Inlägg av Dav7812 »

Funderar ju på att skaffa brytarlöst tändsystem till corren. Har tidigare varit inne på att köpa msd6 men har nu hört talas om Ignitor från Pertonix

Det låter ju väldigt bra och hyffsat enkelt när man läser om det, men är det nån som har testat om det verkligen funkar? Skiljer ju en del i pris också..
http://www.bm-classics.com/swe/ignitor2.asp
Moon
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Moon »

MSD 6 AL, Pertronix Ignitor i std-fördelare samt flame thrower-spole funkar klockrent. Har kört så i flera år utan att röra prylarna.
Dav7812
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Dav7812 »

Har du Ignitor, flamethrower spole OCH msd6 al? Räcker det inte med bara Ignitor och flamethrower?
Moon
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Moon »

Visst räcker det, men med MSD-n får du multignista mm samt varvstopp om du väljer 6 AL
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av M Nordin »

Dav7812 skrev:Har du Ignitor, flamethrower spole OCH msd6 al? Räcker det inte med bara Ignitor och flamethrower?
MSD6 är bara en "effektbox" - den behöver alltså fortfarande signal från brytare eller ngt brytarlöst för att kunna ladda tändspolen.

MVH

MN
Dav7812
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Dav7812 »

Tror ni att jag som bara ska den som vanlig gatbil och inte köra på bana eller strippen märker någon skillnad med eller utan msd:n
Användarens profilbild
BB
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av BB »

Jag har en obetydligt använd ignitor och en MSD blaster 2 tändspole liggande om du är intresserad!

Peter 0155-216638
Corvette 69 cab, 502cui/502hk, (köpt mars 2001-såld aug 2011), http://www.garaget.org/BB
Corvette 69 cab, LS3/436hk ( köpt nov 2011- )

Sponsor : Kromteknikgruppen AB , http://www.kromteknikgruppen.se
Dav7812
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Dav7812 »

Tjena!

En sista (förhoppningsvis) fråga i detta ämne;

Har köpt grejorna av BB, om jag i framtiden skulle bli sugen på lite värre/bättre grejor är det då bara bara att köpa en msd 6al och koppla in den för att få multispark, varvtalsstopp mm?

//David
Moon
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Moon »

Ja det går bra!
Dav7812
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Dav7812 »

Tack för svaret!
Ralph

Inlägg av Ralph »

Innan du bestämmer dig rekommenderar jag att du tittar på CRANE XR-1 istället för Pertronix. Billigare, mycket enklare installation plus inbyggd vartalsbegränsare! (65$ på Summit Racing).
Mycket bättre kallstartegenskaper dessutom, även utan choke.

Den får signal från fördelaraxelns nockar så ingen magnetskiva att montera som på Pertronixen.

Som i alla(?) brytarlösa system skall man ha rätt tändkablar, ej ren koppartråd, plus rätt motstånd i tändspolen!!
Kolla in på nätet för mera info.

Mvh
701 Ralph
lars juner
Nykomling
Nykomling

Inlägg av lars juner »

Ralph skrev:Innan du bestämmer dig rekommenderar jag att du tittar på CRANE XR-1 istället för Pertronix. Billigare, mycket enklare installation plus inbyggd vartalsbegränsare! (65$ på Summit Racing).
Mycket bättre kallstartegenskaper dessutom, även utan choke.

Den får signal från fördelaraxelns nockar så ingen magnetskiva att montera som på Pertronixen.

Som i alla(?) brytarlösa system skall man ha rätt tändkablar, ej ren koppartråd, plus rätt motstånd i tändspolen!!
Kolla in på nätet för mera info.

Mvh
701 Ralph
Hej Ralph,jag har just skickat efter en crane xr 1 och undrar vad du har för tändspole och tändkablar.Jag har en 74,a.
m.v.h. Lasse
Ralph

Inlägg av Ralph »

Hej, jag använde en gammal Accel Racing spoile som jag hade liggandes, med ~3-4ohms inre motstånd.

Tändkablarna byttes ut till Pertronix "Flame Thrower" men du kan använda vad du vill bara det är av motståndstypen med "koltråds" kärna.

Mvh
Ralph
Skriv svar