Kylkompressor

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Göran Fagerudd
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: lör jan 10, 2004 23:23

Kylkompressor

Inlägg av Göran Fagerudd »

Hej.

Är det någon som kan förklara varför kompressorn
till AC:n slår till hela tiden ( c:a 30 sek. intervaller)
även om det är kallt ute,
med den påföljd att motorn går upp i varv för att mot-
verka den tyngre gången?
Björn Leidelöf
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 269
Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Björn Leidelöf »

Jag antar att den gör det när du har ställt värmen på "Defrost". Moderna bilar använder nämligen AC:n för att torka luften innan det blåses på vindrutan.

Kall luft binder mindre fukt än varm luft, därför kyler man först ner den med AC:n och värmer sedan upp den torra luften igen för att helt enkelt få bättre effekt på defrostern.

Många moderna bilar med så kalla ACC brukar ha en knapp som det står "Ekonomi" eller "Economy" på. Skillnaden där är just att man kopplar bort AC:n, för övrigt reglerar ACC systemet tempen etc. på samma sätt.

Mvh, Björn
Marcus
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 7
Blev medlem: ons dec 03, 2003 12:15
Ort: NÖ Skåne

Inlägg av Marcus »

Lite gas kanske?
-87 Vette
Joachim
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: tor maj 13, 2004 15:20

Inlägg av Joachim »

Min höll också på så innan den inte startade alls. Se under AC kompressor C4 91 startar ej.
Den visade på låg freon nivå och nu när vi fyllt systemet så går den i längre intervaller.
Skriv svar