Läskiga missljud? - Ventiljusteringsjobb?
Läskiga missljud? - Ventiljusteringsjobb?
Blev ganska så skraj idag efter att jag hade pressat bilen ganska hårt från ettan till trean och sedan saktade ner.
Det kom ett kvittrande, metalliskt ljud från motorn. Stannade givetvis till så fort jag kunde för att kolla om det var något som jag kunde se. Ljudet verkade komma från under ventilkåpan, men jag är inte säker. Typ "tjirp, tjirp" ganska så rejält ljudligt. Det tydligt att höra via en mobiltelefon, eftersom jag ringde upp en person och bad honom lyssna på ljudet.
Efter en del tvekan så bestämde jag mig för att om det var något som kom från ventilerna så var troligtvis den delen redan förstörd, så jag bestämde mig för att köra försiktigt hem, c:a två mil. Efter att jag hade kört i en knapp mil med ljudet tydligt hörbart hela tiden, så saktade jag ner vid ett stoppljus. Då verkade det ha försvunnit!?
Efter att jag sedan kom hem så försökte jag höra om det gick att höra och jag tror att jag kan höra något liknande men YTTERST svagt från under ventilkåpan. Så svagt så jag får känslan av att det är det naturliga ljudet när ventilen sätter sig.
Jag undrar om någon har råkat ut för detta fenomen? Min gissning är att något hände med en ventil när jag pressade på. Kan den sätta sig lite på snedden i loppet? Böjas lite? Och att ljudet sedan försvinner när den har nötts ner i sitt nya läge? Kan det vara så att ventilen roterar och att det låter för att sätet inte riktigt passar mot ventilkanten och att den sedan nöts in på plats?
Följdfrågan är givetvis då också om det är någon i Stockholms- eller Nyköpingstrakten som kan och är intresserad av att göra ett ventiljusteringsjobb och kolla om det är något som inte stämmer under kåporna? Känner att det nog är bra att det är någon som vet vad han gör, istället för mig som aldrig gjort det tidigare.
Det kom ett kvittrande, metalliskt ljud från motorn. Stannade givetvis till så fort jag kunde för att kolla om det var något som jag kunde se. Ljudet verkade komma från under ventilkåpan, men jag är inte säker. Typ "tjirp, tjirp" ganska så rejält ljudligt. Det tydligt att höra via en mobiltelefon, eftersom jag ringde upp en person och bad honom lyssna på ljudet.
Efter en del tvekan så bestämde jag mig för att om det var något som kom från ventilerna så var troligtvis den delen redan förstörd, så jag bestämde mig för att köra försiktigt hem, c:a två mil. Efter att jag hade kört i en knapp mil med ljudet tydligt hörbart hela tiden, så saktade jag ner vid ett stoppljus. Då verkade det ha försvunnit!?
Efter att jag sedan kom hem så försökte jag höra om det gick att höra och jag tror att jag kan höra något liknande men YTTERST svagt från under ventilkåpan. Så svagt så jag får känslan av att det är det naturliga ljudet när ventilen sätter sig.
Jag undrar om någon har råkat ut för detta fenomen? Min gissning är att något hände med en ventil när jag pressade på. Kan den sätta sig lite på snedden i loppet? Böjas lite? Och att ljudet sedan försvinner när den har nötts ner i sitt nya läge? Kan det vara så att ventilen roterar och att det låter för att sätet inte riktigt passar mot ventilkanten och att den sedan nöts in på plats?
Följdfrågan är givetvis då också om det är någon i Stockholms- eller Nyköpingstrakten som kan och är intresserad av att göra ett ventiljusteringsjobb och kolla om det är något som inte stämmer under kåporna? Känner att det nog är bra att det är någon som vet vad han gör, istället för mig som aldrig gjort det tidigare.
jag hade ngt liknande på min, dock så försvann inte ljudet, mina ventilfjädrar hade tappat orken, så när jag varvade ur den på ettan å tvåan så krockade 3ans insugs och avgasventil med kolven 

Kompressormatad stingray SÅLD!
Trodde först att du råkat ut för samma missöde som mig... efter vidare läsning så var det nog inte dina hedders som har spruckit!
min lätt nästan inget vid tomgångskörning men vid varvning så! hehe sen sprack dom upp reelt och då hördes det över hela västkusten, hela tiden
... men jag e ju ingen mekaniker, kan bara gissa att du troligen har rätt i att det nog e fjädrar eller ventiler som gett upp 



Erik... Gick ljudet i takt med motorn? DU har ju hydraul cam i bilen så du kan börja med att justera ventilerna, det KAN vara en lyftare som fått för lite smörjning eller en ventilfjäder som släppt eller så, det behöver inte vara allvarligt...
Det är urenkelt att justera ventilerna på sb med hyd cam, om du fixar att göra det så kan jag förklara hur du gör, då märker du också vilken ventil det är då ljudet borde komma o gå i takt med justering... ett annat trick är att sätta en sruvmejsel mot kåpan och själva handtaget mot örat för att höra var det låter mest.
/Tommy
Det är urenkelt att justera ventilerna på sb med hyd cam, om du fixar att göra det så kan jag förklara hur du gör, då märker du också vilken ventil det är då ljudet borde komma o gå i takt med justering... ett annat trick är att sätta en sruvmejsel mot kåpan och själva handtaget mot örat för att höra var det låter mest.
/Tommy
Tommy - jag tror att du blandar ihop min kam med någon annan du diskuterat. Så vitt jag vet så skall det vara originalkam i min bil. Fast jag har ju aldrig öppnat och tittat efter.
Men ja, jag fick känslan av att det gick i takt med motorn. Kunde inte avgöra riktigt ordentligt eftersom jag tog det försiktigt och inte körde över 2000 varv. Tack för tipset med skruvmejseln. Jag skall prova det.
Men om det är möjligt att justera ventilerna själv och det går att skriva en instruktion för det så gör gärna det. Skriv här, annars kan jag ringa om det känns omständigt att förklara i skrift.
Men ja, jag fick känslan av att det gick i takt med motorn. Kunde inte avgöra riktigt ordentligt eftersom jag tog det försiktigt och inte körde över 2000 varv. Tack för tipset med skruvmejseln. Jag skall prova det.
Men om det är möjligt att justera ventilerna själv och det går att skriva en instruktion för det så gör gärna det. Skriv här, annars kan jag ringa om det känns omständigt att förklara i skrift.
Justera ventiler
Kolla först att alla vippor är hela, om jag förutsätter att du har orginal plåtvippor så händer det att den "skål" som stötstången vilar i havererar. Det är lätt att se med ventilkåporna borttagna.
Ok. om du är bombsäker på att alla vippor är hela så rekomnderar jag (för hydraliska lyftare) att du justerar med motorn igång.
Hos Hansen kan du beställa en sats "clips" som tätar hålet där oljan kommer genom stötstången. Då kan du köra motorn med kåporna borta.
Sen backar du justermuttern tills du känner och hör ett tydligt knackande.
Justera ned igen tills till knacket precis försvinner, därefter skall muttern ned ytterliggare 3/4 varv. Vrid långsamt så att oljan hinner evakueras i lyftaren.
Lycka till.
Anders
Ok. om du är bombsäker på att alla vippor är hela så rekomnderar jag (för hydraliska lyftare) att du justerar med motorn igång.
Hos Hansen kan du beställa en sats "clips" som tätar hålet där oljan kommer genom stötstången. Då kan du köra motorn med kåporna borta.
Sen backar du justermuttern tills du känner och hör ett tydligt knackande.
Justera ned igen tills till knacket precis försvinner, därefter skall muttern ned ytterliggare 3/4 varv. Vrid långsamt så att oljan hinner evakueras i lyftaren.
Lycka till.
Anders
Tack för tipsen. Jag skall kolla på det nästa vecka. Knackandet som man skall utgå från vid justeringen, beror det då alltså på att stötstången inte ligger riktigt an mot vipparmen och därmed knackar mot den när man backar justermuttern? Och att man skall använda det som referens för att avgöra när man vridit ner armen tillräckligt för att få bort glappet?
Tommy - Menar du att det sitter hydraulkam i som original, jag trodde att det bara var rent mekaniska lyftare? Eller missförstod jag ditt svar?
Tommy - Menar du att det sitter hydraulkam i som original, jag trodde att det bara var rent mekaniska lyftare? Eller missförstod jag ditt svar?
passar på å fråga jag med... kan man ställa med motorn igång UTAN den där satsen från Hansen?
det började låta en del om min går, och det kommer precis under ventilkåpan, denna gången bör det inte vara fjädrarna som är slut
det började låta en del om min går, och det kommer precis under ventilkåpan, denna gången bör det inte vara fjädrarna som är slut

Kompressormatad stingray SÅLD!
Det går att justera utan clips satsen MEN har du högt oljetryck från stötstängerna så blir det blött..... man kan ta en ventilkåpa, om man har en över, och kapa den på mitten, längs med alltså, sen lägger men den i topper så att man får som en skål som ligger på sidan
Tyvärr så brukar det alltid vara för mycket tryck från stötstängerna, det optimala är om det inte sprutar alls utan bara rinner ner i vippan.
/Tommy

/Tommy
hmmm.. det är nog bara att glömma, jag har nån kraftigare oljepump sittandes i, så det lär nog stå som en fontän 
dock så är det väl igentligen inga större probs att ställa dom med motorn av? vi gjorde det sist, dock så drog vi ned 1/2 varv precis efter det slutat glappa eller vad man ska kalla det..

dock så är det väl igentligen inga större probs att ställa dom med motorn av? vi gjorde det sist, dock så drog vi ned 1/2 varv precis efter det slutat glappa eller vad man ska kalla det..
Kompressormatad stingray SÅLD!
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 269
- Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
- Ort: Örnsköldsvik
För att justera "ventilspelet" med hydrauliska lyftare finns två principer:
1. Justera med motorn gåendes enligt beskrivningarna i tidigare svar. Kan vara lite "svårt" i början för det är inte helt lätt att avgöra var "nollspelet" är då viparmen rör sig. Med original typ av lyftare ska man sedan dra åt muttern ett helt varv från "nollspel".
2. Justera med motorn avstängd. Ställ då 1:ans cylinder i TDC. Du kan då justera insug på cylindrar 1, 2, 5 och 7, och avgas på cylindrar 1, 3, 4 och 8. Vrid sedan vevaxeln ett helt varv tillbaka till 0° på svängningsdämparen så att cylinder 6 står i TDC. Då kan då justera insug på cylindrar 3, 4, 6 och 8 och avgas på cylindrar 2, 5, 6 och 7. Justeringen är på samma sätt som med gående motor, dvs lossa på muttern och skruva sedan försiktigt ner den till "nollspel", dra sedan åt muttern ett helt varv till. Ingen mera justering behövs. Är lyftaren "frisk" så behövs inget oljetryck från gående motor för att "pumpa upp" den. Det sitter en fjäder i lyftaren som trycker ut den.
Har du dock bytt till en mycket extrem kam, t.ex. en rullkam så kan du dock inte justera enligt princip 2. Då måste du hela tiden vrida vevaxeln stegvis, cylinder för cylinder, och justera en ventil i taget enligt tillverkarens instruktioner (insug kan justeras precis då avgasventilen börjar öppna. Avgasventilen i sin tur kan justeras då insug precis når sitt stängda läge efter att ha varit fullt öppen). Det kan också variera hur mycket justermuttern ska dras åt efter "nollspel". Enligt t.ex. Comp Cams så ska deras hydrauliska rullyftare justeras ner ett halvt varv, istället för originals ett varv.
Mvh, Björn
1. Justera med motorn gåendes enligt beskrivningarna i tidigare svar. Kan vara lite "svårt" i början för det är inte helt lätt att avgöra var "nollspelet" är då viparmen rör sig. Med original typ av lyftare ska man sedan dra åt muttern ett helt varv från "nollspel".
2. Justera med motorn avstängd. Ställ då 1:ans cylinder i TDC. Du kan då justera insug på cylindrar 1, 2, 5 och 7, och avgas på cylindrar 1, 3, 4 och 8. Vrid sedan vevaxeln ett helt varv tillbaka till 0° på svängningsdämparen så att cylinder 6 står i TDC. Då kan då justera insug på cylindrar 3, 4, 6 och 8 och avgas på cylindrar 2, 5, 6 och 7. Justeringen är på samma sätt som med gående motor, dvs lossa på muttern och skruva sedan försiktigt ner den till "nollspel", dra sedan åt muttern ett helt varv till. Ingen mera justering behövs. Är lyftaren "frisk" så behövs inget oljetryck från gående motor för att "pumpa upp" den. Det sitter en fjäder i lyftaren som trycker ut den.
Har du dock bytt till en mycket extrem kam, t.ex. en rullkam så kan du dock inte justera enligt princip 2. Då måste du hela tiden vrida vevaxeln stegvis, cylinder för cylinder, och justera en ventil i taget enligt tillverkarens instruktioner (insug kan justeras precis då avgasventilen börjar öppna. Avgasventilen i sin tur kan justeras då insug precis når sitt stängda läge efter att ha varit fullt öppen). Det kan också variera hur mycket justermuttern ska dras åt efter "nollspel". Enligt t.ex. Comp Cams så ska deras hydrauliska rullyftare justeras ner ett halvt varv, istället för originals ett varv.
Mvh, Björn
Det märkliga slamret verkar ha försvunnit helt nu och efter att jag lyft på höger ventilkåpa och inte sett något misstänkt vid en ytlig granskning så lät jag det hela bero. Kommer nog att göra en justering av ventilerna lite senare i sommar oavsett, men vad det nu var som lät så verkar det ha rättat till sig av sig självt.
Kanske temporärt dålig smörjning bara.
Kanske temporärt dålig smörjning bara.
Jadå. Det är väldigt bra faktiskt. Men jag tänkte att det var någon del där smörjningen försvunnit temporärt vid hårt pådrag, så att det låg metall mot metall och gav missljud. Och att det sedan efter en stunds körning fick ordentlig smörjning igen.
Bilen har gått en 8-10 mil efter detta utan att ljudet har återkommit så jag har gissat att det var något temporärt. Men lite obehagligt var det allt.
Bilen har gått en 8-10 mil efter detta utan att ljudet har återkommit så jag har gissat att det var något temporärt. Men lite obehagligt var det allt.