Startproblem Corvette LT-1 -92

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
NiclasNohren
Rookie
Rookie

Startproblem Corvette LT-1 -92

Inlägg av NiclasNohren »

Hej,

Min Corvette har ett nytt beteende sen igår. Ibland när man försöker starta klickar bilen bara. Som nu ikväll klickade den ett antal gånger när jag försöker starta, för att sen helt plötsligt gå igång som om inget var fel. El finns och allt verkar funka fint, så det lär ju vara nåt med startmotorn. Någon som har nån idé om vad, och hur dyrt det kan tänkas vara att fixa?

Tack på förhand för all hjälp!

/Niclas
Användarens profilbild
Lasse-HBG
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av Lasse-HBG »

Borde inte vara nåt annat än startmotorn som e kass. Rätt vanligt att dom ger sig på corvetten. Den sitter ganska utsatt med tanke på värmeutvecklingen från grenröret. Men man bör väl kanske mäta lite först , så man e säker på att strömmen e ok innan man åker iväg o handlar en ny. När den klickar, är det typ när bilen är varm el kall?
Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Jakobsson »

Jag tror också på startmotor men kolla så det inte är någon batteri/jordledning som sitter dåligt.

När mitt batteri inte har varit ordentligt uppladdat så klickar det i startmotorn (klick,klick,klick......)

Mvh
Pelle
ajaxajax2000
Nykomling
Nykomling

Inlägg av ajaxajax2000 »

Jag har också se'n ett par dagar ett liknande problem. Händer på morron när motorn är kall. Men jag hör inget klick - tvärtyst!!! All el verkar ok, allting lyser som det ska på instr.brädan. Men inget händer när jag vrider på nyckeln. Efter 4 - 5 försök startar den precis som vanligt. Jag förmodar att det finns ett startrelä någonstans. Kan det vara på g? Var sitter det? Motorn är en LT5 från '92.

Tacksam för tips.

Peter
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

Du kan har oxid på anoderna i batteriet, dessa gör att du inte får tillräckligt med ampere. När du sedan startar så chockar du väck oxiden i batteriet genom den kortslutning som bildas i solenoiden. Det är därför som det funkar vid andra eller tredje försöket..

Testa att ansluta ett annat batteri (och ta bort gammla)..

edit: klantjag kan itne skilja på anod och katod ;)
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
ajaxajax2000
Nykomling
Nykomling

Inlägg av ajaxajax2000 »

Tack. Testar det. (tror katod är minus)

Kan man inte bara göra rent polerna och polskor?

Peter
C4 '95, Competition Yellow/svart
kothe
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av kothe »

Jag hade samma problem på min för ett tag sen, det började med att det bara klickade ibland, men sen blev det värre med tiden och till slut kunde man sitta 5 minuter och vrida nykeln fram och tillbaka innan den startade. :?

Jag antog att det var nogot med startmotorn, så jag plockade ner den och tog mig en titt.

Det visade sig att om man plockar isär solenoiden så är det en kolv med en pinne på (som trotteln och trottelnålen i en förgasare), denna kolven dras fram av en elektromagnet när man vrider på nyckel (det är det som klickar), och ska när den går fram göra 2 saker.

1. Putta fram kugghjulet så det går hakar i startkransen.
2. Koppla ihop 2 bläck så det kommer ström fram till motorn.

I bakkanten på kolven finns en koppar ring som ska koppla ihop bläcken när kolven går fram, men det är tydligen så att den ringen kröks lite bakåt varje gång kolven går fram och ringen slår emot bläcken, och till sist når inte ringen fram längre och det kommer ingen ström till motorn.

Så det var bara att sätta kolven i skruvstädet, och så lite våld på rätt ställe så fungerade det felfritt sen, har inte klickat en gång på 6 månader nu.

Hoppas det går att förstå något det hade varit smidigt med en bild men jag hade inte lust att plocka ner startmotorn för det (så kul är det inte att skruva) :lol:

Daniel!
Corvette Coupé L98 -90 (Skrotad)
Corvette Coupé LT1 -92 (Såld)
Corvette Cab LT1 -92 6vxl (Såld)
Corvette Coupé LS1 -99
Medlems nr. 1905
ajaxajax2000
Nykomling
Nykomling

Inlägg av ajaxajax2000 »

Perfekt beskrivning. Tack!!

Peter
NiclasNohren
Rookie
Rookie

Inlägg av NiclasNohren »

Tack för alla svar... Toppen!

Min klickar bara en gång när jag vrider på nyckeln. Batteriet har 12,2 volts laddning. Kan det vara att det är dåligt?

Värsta falls scenariot är väl att få köpa en ny startmotor. Någon som vet vad en sådan kostar, och vart man kan få tag på en med kort varsel?

/Niclas
ajaxajax2000
Nykomling
Nykomling

Inlägg av ajaxajax2000 »

Hittade en artikel om start-problem som verkar rätt intressant. Jag vet inte om den bara gäller LT5 eller alla C4.

http://www.zr1netregistry.com/ZR1_nostart.htm

Peter
Skriv svar