Problem vid kökörning
Problem vid kökörning
Hej,
Har problem med att bilen börjar att gå dåligt och tjuvstanna när man har kört i bilkö en sisådär 10-15 minuter, går inte att ha växeln i på tomgång.
jag trodde först att den fick för mycket soppa och blev sur men när det väl börjar så går det inte över även om man får köra på en stund och jag kollade stiften när jag hade detta problem och dom var vit - ljusbrun.
Börjar nu luta åt att det har med värme i motorrummet att göra då jag samtidigt som detta händer ofta får problem med att stratmotorn inte vill dra runt ordentligt.
Kan det vara för mycket värme upp till förgasarna?
Några förslag på vad det skulle kunna vara?
Har problem med att bilen börjar att gå dåligt och tjuvstanna när man har kört i bilkö en sisådär 10-15 minuter, går inte att ha växeln i på tomgång.
jag trodde först att den fick för mycket soppa och blev sur men när det väl börjar så går det inte över även om man får köra på en stund och jag kollade stiften när jag hade detta problem och dom var vit - ljusbrun.
Börjar nu luta åt att det har med värme i motorrummet att göra då jag samtidigt som detta händer ofta får problem med att stratmotorn inte vill dra runt ordentligt.
Kan det vara för mycket värme upp till förgasarna?
Några förslag på vad det skulle kunna vara?
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Kan mycket väl vara som Du misstänker-värme.
En av polarna påstår att soppan har sämre tålighet mot värme nuförtiden, den skulle därmed bilda ångblåsor lättare. Om han har rätt vet jag inte, och om han nu skulle råka ha rätt så är problemet inte lättlöst.
För hålla förgasaren tillräckligt kall i det driftfall du beskriver (lågt flöde) krävs nog insatser.
Läste på Corvettforum en jänkares teori om att det skulle hjälpa med en tryckregulator efter bränslepumpen med returledning till tanken. Ved jag kan begripa så beskrev han något som fanns redan i originalkonstruktionen (Inbyggt i pumpen). Förresten tror jag inte på teorin, med det låga insuget på Corvetterna så hamnar förgasaren där det är hett som i h-e. Så problemet uppstår nog i förgasaren.
Du kanske kan prova med fiberbrickor och ev. en plåt som tar bort lite av strålningsvärmen mellan förg/ insug (ja, jag vet att det är trångt mellan motorn och huven).
Låt oss få veta hur det fortskrider!
//Frasse
En av polarna påstår att soppan har sämre tålighet mot värme nuförtiden, den skulle därmed bilda ångblåsor lättare. Om han har rätt vet jag inte, och om han nu skulle råka ha rätt så är problemet inte lättlöst.
För hålla förgasaren tillräckligt kall i det driftfall du beskriver (lågt flöde) krävs nog insatser.
Läste på Corvettforum en jänkares teori om att det skulle hjälpa med en tryckregulator efter bränslepumpen med returledning till tanken. Ved jag kan begripa så beskrev han något som fanns redan i originalkonstruktionen (Inbyggt i pumpen). Förresten tror jag inte på teorin, med det låga insuget på Corvetterna så hamnar förgasaren där det är hett som i h-e. Så problemet uppstår nog i förgasaren.
Du kanske kan prova med fiberbrickor och ev. en plåt som tar bort lite av strålningsvärmen mellan förg/ insug (ja, jag vet att det är trångt mellan motorn och huven).
Låt oss få veta hur det fortskrider!
//Frasse
Du kan ju alltid testa med dubbla packningar, eller så tillverkar du en bakelitplatta som jag gjort.


388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Ett tips jag läste av en amerikan va att varva våra corvetter vid köbildning lite så att varvtalet kommer upp en liten bit. Detta gör att våra vattenpumpar pumpar runt kylvattnet fortare vilket i sin tur leder till svalare motor. Har själv testat och det hjälper. Brukar, om det blir längre kö, varva upp till 1200-1400varv. Med växel i och stillastående ligger jag på 5-600 varv och då ska tydligen inte pumpen orka pumpa tillräckligt
Men sen om detta hjälper vet jag inte i ditt fall. Att höja upp förgasarn tror jag inte gör så mycket i detta tillfälle då värmen stiger så snabbt och fyller ju hela motorrummet och värmer då även upp bränslet i slangar m.m.
Får du samma problem om du kör utan huv? kan ju va kul att testa iaf 



Jag har precis samma problem som du men jag behöver inte ens köra i kö utan det räcker att motorn blir riktigt genomvarm. Då vill den inte gå riktigt på tomgång men om man drar på går den riktigt. Jag är inne på samma spår som dig med för varm förgasare, men min kolle kolega har för sig att bensinen blir för mycket uppvärmd innan förgasaren så han har tipsat om att isolera bränsleledningen och pumpen. Låter lite långsökt tycker jag men har inte hunnit kolla på det än. Har varit lite inne på om det kan vara en vaccum läcka oxå men jag har gått lös med startspray utan resultat
Skriv in om du eller nån annan kommer på lösningen till problemet.

Skriv in om du eller nån annan kommer på lösningen till problemet.
Sandberg har bilen fungerat tidigare i kökörning med samma förgasare och allt annat lika dant?
I så fall tror jag att det bara är en liten fin sjustering på förgasarna som behövs inte ovanligt på bilar med många förgasare att dom kan vibrera om sig lite och börja tjuvstanna på tomgång.
Testa och ställ in tomgångsblandskruvarna på dina förgasare.
Har du pillrat med gamla tjuriga Zenith förgasre som inte vill dra lika så känner du nog till fenomenet. Med tjuvstopen på tomgång och förövrigt bra gång.
Lycka till Sandberg!
Mvh
MrV8
I så fall tror jag att det bara är en liten fin sjustering på förgasarna som behövs inte ovanligt på bilar med många förgasare att dom kan vibrera om sig lite och börja tjuvstanna på tomgång.
Testa och ställ in tomgångsblandskruvarna på dina förgasare.
Har du pillrat med gamla tjuriga Zenith förgasre som inte vill dra lika så känner du nog till fenomenet. Med tjuvstopen på tomgång och förövrigt bra gång.
Lycka till Sandberg!
Mvh
MrV8
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 269
- Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
- Ort: Örnsköldsvik
Går motorn för fett på tomgång kan man även få just dessa problem. Resultatet blir att stiften "slår igen". Det är lurigt men är vanligare än man tror. Motorn börjar misstända och gå dåligt och trots att man sedan försöker varva motorn vid normal körning så fortsätter den att misstända. Stiften ser helt ok ut men det bildas någon form av kortslutning mellan mittenelektroden och porslinsisolatorn kring mittenelektroden. Det enda som hjälper är att byta stiften.
På Holleyförgasare brukar det vara dom så kallade "Power valves" som spökar. Dom är utbytbara men är på en ny förgasare anpassade efter vakumnivånför en originalkam. Sätter man i en vassare kam så får man sämre vakum vilket i sin tur resulterar i att en massa extra soppa åker in i motorn via "power valves" = motorn går fett på låga varv och tomgång = stiften slår igen = motorn går dåligt!
Jag har sett fall på t.ex. moderna japanska motorcyklar där man försöker starta dom på vårkanten med ett dåligt batteri. Startmotorn går runt men inte tillräckligt med "kräm" i batteriet för att ge gnista...precis samma resultat, dvs. stiften slår igen och det är bara att byta dom. Kan även hända på helt vanliga moderna bilar med dåligt batterie eller annat fel som gör att motorn går på tok för fett på låga varv.
Mvh, Björn
På Holleyförgasare brukar det vara dom så kallade "Power valves" som spökar. Dom är utbytbara men är på en ny förgasare anpassade efter vakumnivånför en originalkam. Sätter man i en vassare kam så får man sämre vakum vilket i sin tur resulterar i att en massa extra soppa åker in i motorn via "power valves" = motorn går fett på låga varv och tomgång = stiften slår igen = motorn går dåligt!
Jag har sett fall på t.ex. moderna japanska motorcyklar där man försöker starta dom på vårkanten med ett dåligt batteri. Startmotorn går runt men inte tillräckligt med "kräm" i batteriet för att ge gnista...precis samma resultat, dvs. stiften slår igen och det är bara att byta dom. Kan även hända på helt vanliga moderna bilar med dåligt batterie eller annat fel som gör att motorn går på tok för fett på låga varv.
Mvh, Björn
Har provat att justera tändningen som stog lite för högt samt att sedan justrera tomgången med den nya tändinställningen.
Problemet blev mindre men kvarstår den tjuvstannar inte lika lätt men dock så misständer den när den blivit riktigt varm(efter kö körning), samt att den "boggar" dör (tappar all kraft) när jag gasar fullt i det läget.
Dock så är stiften vita så jag tror inte det är för mycket soppa, det går heller inte bort även om jag kör jämn fart med lite gas en längre sträcka utan det blir inte ok förän motorn svalnat av igen och då går den som vanligt igen.
Problemet blev mindre men kvarstår den tjuvstannar inte lika lätt men dock så misständer den när den blivit riktigt varm(efter kö körning), samt att den "boggar" dör (tappar all kraft) när jag gasar fullt i det läget.
Dock så är stiften vita så jag tror inte det är för mycket soppa, det går heller inte bort även om jag kör jämn fart med lite gas en längre sträcka utan det blir inte ok förän motorn svalnat av igen och då går den som vanligt igen.
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Att kolla om den får för mycket soppa eller inte är ju ganska enkelt, sätt en lambda sond i avgasrören och en mätare i bilen.
Jag har också haft dom problemen när man står på tomgång för länge, dock har jag elvattenpump så där är det ingen skillnad, däremot så blir det bättre om man håller lite mera varv vilket med största sannolikhet tyder på Power Walven som Björn nämde tidigare. Nu har jag tyvärr ingen lambda själv men jag är övertygad att bilen får för mycket soppa på tomgång, stiften ser dock normala ut och det efter hård körning MEN, det går inte att göra en rättvis bedömning av stiften efter att bara köra lite så lambda sond är nog det säkraste. Alternativt kolla vacuum på tomgång och sedan kolla Power Walve.
Jag har också haft dom problemen när man står på tomgång för länge, dock har jag elvattenpump så där är det ingen skillnad, däremot så blir det bättre om man håller lite mera varv vilket med största sannolikhet tyder på Power Walven som Björn nämde tidigare. Nu har jag tyvärr ingen lambda själv men jag är övertygad att bilen får för mycket soppa på tomgång, stiften ser dock normala ut och det efter hård körning MEN, det går inte att göra en rättvis bedömning av stiften efter att bara köra lite så lambda sond är nog det säkraste. Alternativt kolla vacuum på tomgång och sedan kolla Power Walve.
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE
Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com
http://www.classiccarsandcustoms.se
http://www.youtube.com/ledberg
Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com
http://www.classiccarsandcustoms.se
http://www.youtube.com/ledberg
Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Har kollat vacuum och det ser ut så här.
Tomgång vid 800 rpm, 12 inch Hg
Tomgång med växeln i vid 600 rpm, 10 inch Hg
konstant fart 2000 rpm, 18 inch Hg
mild accelaration 12 inch Hg
medium accelaration 6 inch Hg
Kraftig accelaration 2 inch Hg
Vad jag kommer ihåg så är standard på min förgasares power valve 6,5 inch Hg så jag tror inte att det är problemet.
Vore förståss bäst med Lamda men är ju inte så lätt att få tag på.
Tomgång vid 800 rpm, 12 inch Hg
Tomgång med växeln i vid 600 rpm, 10 inch Hg
konstant fart 2000 rpm, 18 inch Hg
mild accelaration 12 inch Hg
medium accelaration 6 inch Hg
Kraftig accelaration 2 inch Hg
Vad jag kommer ihåg så är standard på min förgasares power valve 6,5 inch Hg så jag tror inte att det är problemet.
Vore förståss bäst med Lamda men är ju inte så lätt att få tag på.
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Gå ihop några stycken och köp en sån här:
http://www.hqtec.se/t-lm1.aspx
Riktigt smidig maskin som e enkel att använda. Använde en sån när vi justerade upp min bil och det blev riktigt bra. Sen har den en massa extra utrustning som man kan hinka på om man vill det.

http://www.hqtec.se/t-lm1.aspx
Riktigt smidig maskin som e enkel att använda. Använde en sån när vi justerade upp min bil och det blev riktigt bra. Sen har den en massa extra utrustning som man kan hinka på om man vill det.

Kasta inte bäver i trähus.
en lambda sont hittar ju ju nästan på OK, det finns överallt... fast kanske inte i polen ?
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE
Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com
http://www.classiccarsandcustoms.se
http://www.youtube.com/ledberg
Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com
http://www.classiccarsandcustoms.se
http://www.youtube.com/ledberg
Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Lambda och svetsmutter hittar du på mekonomen. Kostar ca 400:-.
Ritning på mätare hittar du här http://216.118.118.21/dbbp/tech-tips/mm.html .
Kostar ca 100:- i delar.
Inte lika bra som bredbandslambda, men mycket billigare.
//Lasse
Ritning på mätare hittar du här http://216.118.118.21/dbbp/tech-tips/mm.html .
Kostar ca 100:- i delar.

Inte lika bra som bredbandslambda, men mycket billigare.

//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'