Frostknäpp på AC'n

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Arnold
Nykomling
Nykomling

Frostknäpp på AC'n

Inlägg av Arnold »

Hej!

Efter årets första frostnatt var det dags för en sista genomkörare innan vinteridet. Då märker jag att inte AC'n riktigt vill vara med längre - när jag trycker på knappen så blinkar den några gånger varefter den ger upp.

Bilen har stått ute i några rejäla skurar på sistone - kanske har kommit in fukt på nåt dumt ställe också...

Hursomhelst är jag mycket tacksam om någon har någon trolig teori/erfarenhet om vad det kan vara. Bilen är av årsmodell 1998.
Användarens profilbild
badass
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av badass »

Ingen fara, AC'n kopplas ur automatiskt under en viss temperatur. Kommer inte ihåg vilken, men gissar runt +5 grader sisådär...
/Håkan
0 till nästa rödljus ska gå fort....
Arnold
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Arnold »

Snabbt svar - stort tack! Det var ju 2-3 grader när jag körde, så då är det garanterat orsaken.

Lite dum funktion när man skall "defrosta" framrutan bara. Tar ju lite längre tid när man inte har avfuktare.
Användarens profilbild
badass
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av badass »

Håller med om det, men det finns säkert nån bra anledning...
Nu är ju inte jag nån AC-expert, men det känns som om kondensvattnet t ex kan frysa och det kanske inte är så bra...

Nån 'expert' :wink: som vet riktiga anledningen?

/Håkan
0 till nästa rödljus ska gå fort....
Jonne
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Jonne »

Samma på min råttsoffa i jobbet. En Audi, och även 2 tidigare Audi samma sak.
Vad jag förstått så måste kliman ha lite värme för att skapa kyla som ett kylskåp, så ingen värme -ingen kyla 8) ...tror jag :?
LEV SNABBARE !
Arnold
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Arnold »

Jonne skrev:Samma på min råttsoffa i jobbet. En Audi, och även 2 tidigare Audi samma sak.
Vad jag förstått så måste kliman ha lite värme för att skapa kyla som ett kylskåp, så ingen värme -ingen kyla 8) ...tror jag :?
Vad som händer i ett kylskåp är ju att köldmediet förångas inne i skåpet (i ledningarna), vilket drar en massa energi varvid temperaturen faller. På utsidan skall ju köldmediet kondensera igen och avge energin, vilket sker lättare ju lägre temperaturen är (samt vid högre tryck - därav kompressorn).

Rent teoretiskt är det ju således bättre ju svalare omgivningen är (som bekant får kylskåp jobba hårdare på sommaren).

Det här med AC'n måste alltså bero på något annat. Kanske är det vissa delar som inte mår så bra av att arbeta vid temperaturer ner mot nollan.
Skriv svar