är det någon som vet vilken gänga det är på de skruvar som håller TPS-sensorn. På min 86:a är (var!!!

Gängan verkar vara något mellanting mellan M4 och M5. Det skall tydligen finnas M4.5 men det verkar osannolikt. Kan det vara tum-gängat?
Mvh
Sant det finns en del AN. och NPT i insprutningen, och det finns bultar jag inte har mätt.. Men efter att ha rengjort alla gängor i min motor underenoveringen så hittade jag ingen metrisk gänga. M4.5 Säker på att det inte är en 3/16 UNC.. Betydligt troligare.. Det ligger nämligen MYCKET nära varandra.LMER skrev:Har fått fram att gängan är M4.5, en högst ovanlig dimension men likväl standard. Typsikt att välja en sån.Jake skrev:ALLT i motorn med nagot undantag ar tumgangat![]()
För övrigt verkar det som om att allt tillhörande "originalmotorn" är tumgängat medans nyare saker som tex insprutning o luftintag är metriskt.
Mvh
Jag är inte säker på någonting, vad det gäller dettaJake skrev: Sant det finns en del AN. och NPT i insprutningen, och det finns bultar jag inte har mätt.. Men efter att ha rengjort alla gängor i min motor underenoveringen så hittade jag ingen metrisk gänga. M4.5 Säker på att det inte är en 3/16 UNC.. Betydligt troligare.. Det ligger nämligen MYCKET nära varandra.
Varför vänder du dig inte direkt till din lokala GM SAAB verkstad?LMER skrev:Hej på er,
är det någon som vet vilken gänga det är på de skruvar som håller TPS-sensorn. På min 86:a är (var!!!) det två aluminiumskruvar med TORX-skalle. Skallen gick av när jag skulle justera TPS:en för ett tag sedan, så nu kör jag med en riktig skruv och en mutter (för stor) på resterande del. Håller väl ett tag till...
![]()
Gängan verkar vara något mellanting mellan M4 och M5. Det skall tydligen finnas M4.5 men det verkar osannolikt. Kan det vara tum-gängat?
Mvh
För att jag vill ha något annat än aluminiumskruv som är original, men tror väl iofs inte heller att de säljer bara den skruven utan det blir nog hela TPS-kitet i så fall och det känns ju lite överdrivet. Men visst, jag kan ju alltid slå en signal och kolla!alberto.becker skrev:Varför vänder du dig inte direkt till din lokala GM SAAB verkstad?
MV A/B
Tror inte du får några problem, har själv köpt enbart olika skruvar till min bil på lokala SAAB GM verkstad. Jag tror inte du får några alu skruvar, jag har i alla fall metall skruvar. När jag bytte till min nya TB passade dom i alla fall inte utan fick byta till ännu mindreLMER skrev:För att jag vill ha något annat än aluminiumskruv som är original, men tror väl iofs inte heller att de säljer bara den skruven utan det blir nog hela TPS-kitet i så fall och det känns ju lite överdrivet. Men visst, jag kan ju alltid slå en signal och kolla!alberto.becker skrev:Varför vänder du dig inte direkt till din lokala GM SAAB verkstad?
MV A/B