Power Brake Booster
Power Brake Booster
Hejsan,
Jag har problem med vacumläckage i power brake boostern på
min Corvette-71.
Är det någon som vet om det går att renovera boostern, eller är det
bara att beställa en ny?
Jag har problem med vacumläckage i power brake boostern på
min Corvette-71.
Är det någon som vet om det går att renovera boostern, eller är det
bara att beställa en ny?
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 269
- Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
- Ort: Örnsköldsvik
Har precis lagat ett av de 2 membranen i min Power Booster -72
Det var en reva på ca 5 cm som jag lagade med hjälp av primer och gummiduk som jag köpte på ett växthus. De har sådant för att laga gummidukar till trädgårdsdammar.
Först la`jag en samlare remsa med 0,75 mm gummiduk därefter en bredare remsa med 1.o mm gummiduk ( Firestone gummiduk )
Primer är egentligen en typ av kontaktlim.
Gjorde så på både insida och utsida.
Håller fortfarande efter 14 dar
Det var en reva på ca 5 cm som jag lagade med hjälp av primer och gummiduk som jag köpte på ett växthus. De har sådant för att laga gummidukar till trädgårdsdammar.
Först la`jag en samlare remsa med 0,75 mm gummiduk därefter en bredare remsa med 1.o mm gummiduk ( Firestone gummiduk )
Primer är egentligen en typ av kontaktlim.
Gjorde så på både insida och utsida.
Håller fortfarande efter 14 dar
Smart...Man lär sig nått nytt varje dag. Dock så anser jag att Boostern e lite av en säkerhetspryl och skall bytas som enhet och helst inte repareras,men det e bara min åsiktBB 454 skrev:Har precis lagat ett av de 2 membranen i min Power Booster -72
Det var en reva på ca 5 cm som jag lagade med hjälp av primer och gummiduk som jag köpte på ett växthus. De har sådant för att laga gummidukar till trädgårdsdammar.
Först la`jag en samlare remsa med 0,75 mm gummiduk därefter en bredare remsa med 1.o mm gummiduk ( Firestone gummiduk )
Primer är egentligen en typ av kontaktlim.
Gjorde så på både insida och utsida.
Håller fortfarande efter 14 dar

Kasta inte bäver i trähus.
Lite klipp o klistra i lite Marjasin andaJan skrev:Tackar för era svar.
Jag blir lite osäker, när jag läser om ventilen. Det pyser ifrån boostern när jag slår igen motorn, men det läcker ju ut snabbt,så det är svårt att hör var det kommer ifrån exakt. Jag får lyssna lite mer.
Funkar anslutningen för vaacumslangen på boostern som en ventil som öppnar och stänger ,eller är det endast en anslutning för slangen?

Anslutningen till Boostern e en backventil och den kan man dra ur och kolla skicket på..

Kasta inte bäver i trähus.
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 117
- Blev medlem: mån okt 20, 2003 8:38
- Ort: Strax utanför Skellefteå
- Kontakt:
Packboxen?
Hej!
Har läst om ert problem, och jag har ett liknande problem, men mitt fel sitter i packboxen(tätningen) som sitter på tryckstången som kommer ut ur bromsservon och trycker bak på huvudcylindern......
Jag hade också läckage på sama sätt, men när jag lossade på huvudcylindern och kollade tätningen där så var den dålig, och provade att sätta en gummiplugg (modell stor!) och vips så kunde jag med munnen suga upp tillräckligt vakuum, och det höll sig kvar flera minuter!!
Problemet är att hitta denna tätning, har ring en massa ställen men ingen har en sådan att sälja.......
Ett tips är att kolla på skroten om en liknande servo och ta lös packboxen försiktigt och använda den tillsvidare, och jag har mätt lite på olika och Opels gamla modeller verkar då stämma exakt med mina mått!
Har läst om ert problem, och jag har ett liknande problem, men mitt fel sitter i packboxen(tätningen) som sitter på tryckstången som kommer ut ur bromsservon och trycker bak på huvudcylindern......
Jag hade också läckage på sama sätt, men när jag lossade på huvudcylindern och kollade tätningen där så var den dålig, och provade att sätta en gummiplugg (modell stor!) och vips så kunde jag med munnen suga upp tillräckligt vakuum, och det höll sig kvar flera minuter!!
Problemet är att hitta denna tätning, har ring en massa ställen men ingen har en sådan att sälja.......

Ett tips är att kolla på skroten om en liknande servo och ta lös packboxen försiktigt och använda den tillsvidare, och jag har mätt lite på olika och Opels gamla modeller verkar då stämma exakt med mina mått!
74:as Vette, långt ifrån original.........
60-feet 1,72 s
7,91 s - 140km/h på 201m
12.35 s - 174km/h på 402m
http://www.cardomain.com/id/r0ffe4u2
http://www.nordiccorvette.nu
60-feet 1,72 s
7,91 s - 140km/h på 201m
12.35 s - 174km/h på 402m
http://www.cardomain.com/id/r0ffe4u2
http://www.nordiccorvette.nu
Booster
Om jag har förstått det rätt finns det minst två modeller av "tätning" vid axeln.
En i form av en "manschett" med en plåtbrick i. Kan beställas från ZIP och kostar 5 $.
Den andra ser ut som en bälj och brukar följa med i rep.satserna till huvudcylindern.
Om det finns fler, vet ej!
Lennart
En i form av en "manschett" med en plåtbrick i. Kan beställas från ZIP och kostar 5 $.
Den andra ser ut som en bälj och brukar följa med i rep.satserna till huvudcylindern.
Om det finns fler, vet ej!
Lennart
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 117
- Blev medlem: mån okt 20, 2003 8:38
- Ort: Strax utanför Skellefteå
- Kontakt:
Tätningarna
Bälgen är för "andra" sidan av servon, den mot pedalmekanismen, utan det är den med plåtbricka jag hade problem med, men det löste sig med en begagnad från en SAAB 99 (tidigt 80-tal) som jag tog från skroten!
Oplarna var redan pressade till briketter och jag kollade runt bland alla märken jag kunde hitta, men den från SAAB var exakt samma mått och passade perfekt, nu har jag vakuum efter ett dygn!
Jag kommer säkert ändå att beställa en ny nån gång, men det här kommer att funka länge utan problem.
Oplarna var redan pressade till briketter och jag kollade runt bland alla märken jag kunde hitta, men den från SAAB var exakt samma mått och passade perfekt, nu har jag vakuum efter ett dygn!
Jag kommer säkert ändå att beställa en ny nån gång, men det här kommer att funka länge utan problem.
74:as Vette, långt ifrån original.........
60-feet 1,72 s
7,91 s - 140km/h på 201m
12.35 s - 174km/h på 402m
http://www.cardomain.com/id/r0ffe4u2
http://www.nordiccorvette.nu
60-feet 1,72 s
7,91 s - 140km/h på 201m
12.35 s - 174km/h på 402m
http://www.cardomain.com/id/r0ffe4u2
http://www.nordiccorvette.nu