Styrväxel
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 345
- Blev medlem: mån okt 27, 2003 18:10
- Ort: Eksjö
Styrväxel
Ok, började ta loss min styrväxel idag. Som vanligt så måste man ju ha barnhänder och specialverktyg för att komma åt (om man har headers), men lyckades ändå få loss alla tre bultarna efter ett tag.
Men hur gör man med flexkopplingen? Om man lossar bägge flänsarna, är då tanken att man skall kunna skjuta den åt sidan lite snyggt?
Det finns ju s.a.s ingen möjlighet (utrymmesmässigt) att dra isär styrväxeln från styrstången. Eller måste man lossa hela styrstången?
Sen kommer ju nästa fråga när man skall montera tillbaxa allting, hur bär man sig bäst åt för att se till att styrningen blir centrerad? Om en splines kommer fel och ratten hamnar snett så måste man bulta loss hela härligheten igen för att justera?
Skall man bara till det och sedan finjustera rattläget med styrlederna?
Men hur gör man med flexkopplingen? Om man lossar bägge flänsarna, är då tanken att man skall kunna skjuta den åt sidan lite snyggt?
Det finns ju s.a.s ingen möjlighet (utrymmesmässigt) att dra isär styrväxeln från styrstången. Eller måste man lossa hela styrstången?
Sen kommer ju nästa fråga när man skall montera tillbaxa allting, hur bär man sig bäst åt för att se till att styrningen blir centrerad? Om en splines kommer fel och ratten hamnar snett så måste man bulta loss hela härligheten igen för att justera?
Skall man bara till det och sedan finjustera rattläget med styrlederna?
Hej ,
Jag gjorde så här:
Dela på kopplingen, lossa sedan på låsningen för respektive halva och ta ur skruvarna som klämmer åt dem. Knacka sedan upp respenktive halva på splinsen så långt det går.
Med lite våld skall du nu kunna få tilllräcklig frigång för att ta ur växlen.
Den undre halvan som sitter kvar på ingående axlen till styrväxlen skall ha en liten "pigg" som pekar på en spline. Kom ihåg vilken.
Dessutom skall axlen ha en plan yta som skall peka uppåt (parallellt med horizonten) när styrningen står centrerad i styrväxlen.
En tredje referens hittar du under tutan. Bryt upp locket och leta efter ett instansad linje på styrstångens axelända, där muttern håller fast ratten. Den skall peka mot kl 12, min stod iof helt fel.
Pitmanarmen kan du bara passa in på ett rätt sätt, så det är inget problem.
Med tungan rätt i mun bör du komma rätt så nära, på en spline när, resten avgörs av din framvagnsinställning.
Lycka till.
mvh
Mr. Beam
Jag gjorde så här:
Dela på kopplingen, lossa sedan på låsningen för respektive halva och ta ur skruvarna som klämmer åt dem. Knacka sedan upp respenktive halva på splinsen så långt det går.
Med lite våld skall du nu kunna få tilllräcklig frigång för att ta ur växlen.
Den undre halvan som sitter kvar på ingående axlen till styrväxlen skall ha en liten "pigg" som pekar på en spline. Kom ihåg vilken.
Dessutom skall axlen ha en plan yta som skall peka uppåt (parallellt med horizonten) när styrningen står centrerad i styrväxlen.
En tredje referens hittar du under tutan. Bryt upp locket och leta efter ett instansad linje på styrstångens axelända, där muttern håller fast ratten. Den skall peka mot kl 12, min stod iof helt fel.
Pitmanarmen kan du bara passa in på ett rätt sätt, så det är inget problem.
Med tungan rätt i mun bör du komma rätt så nära, på en spline när, resten avgörs av din framvagnsinställning.
Lycka till.
mvh
Mr. Beam
Hur gick det Johan, fick du bort styrväxeln?
Jag skall börja jag också nu och riva isär min.
Några bra tips?
Köpte du nåt renoveringskit?
Jag skall börja jag också nu och riva isär min.
Några bra tips?
Köpte du nåt renoveringskit?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 345
- Blev medlem: mån okt 27, 2003 18:10
- Ort: Eksjö
Nja... hittills har jag inte fått bort den för att 1) man inte blir så motiverad att meka i kallgaraget (men det blir ju knappast varmare...) och 2) jag inte kunde hitta nån hylsa eller nyckel som är stor nog till bulten som håller pitman armen. Vad kan det vara för nyckelvidd? 1 1/2"?
Men ett renoveringskit är beställt från Bair, det landar väl vilken dag som helst.
Men ett renoveringskit är beställt från Bair, det landar väl vilken dag som helst.
Ska kolla storleken på bulten, jag kommer att hissa up bilen senare ikväll.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
32,8mm, kanske 1 5/16" (33,3mm) då ???
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 345
- Blev medlem: mån okt 27, 2003 18:10
- Ort: Eksjö
Jo jag fick ett ryck och var också ute och mätte. Jag fick den till ca 33,5 mm, så en 34-hylsa lär väl passa om jag hittar någon.
Hur som helst så vägrar min flexkoppling att ge med sig.
Har lossat på muttrarna men det gör ingen skillnad, halvorna vägrar att dela på sig. Sitter bultarna fast i ena halvan?
Enda chansen verkar vara att ta en kniv eller bågfil och såga loss "väven".
Klämmorna är inte heller så flexibla. Trots att jag tagit bort bultarna så kan man bara skjuta dem 2 mm uppåt och nedåt längs rattstången.
På med 5-56 och nya tag i morgon...
Hur som helst så vägrar min flexkoppling att ge med sig.
Har lossat på muttrarna men det gör ingen skillnad, halvorna vägrar att dela på sig. Sitter bultarna fast i ena halvan?
Enda chansen verkar vara att ta en kniv eller bågfil och såga loss "väven".
Klämmorna är inte heller så flexibla. Trots att jag tagit bort bultarna så kan man bara skjuta dem 2 mm uppåt och nedåt längs rattstången.
På med 5-56 och nya tag i morgon...
Jag kommer att plocka bort min headers och hoppas att kunna lossa på muttern med en vanlig skiftnyckel.
Min största hylsa är 28mm.
Biltemas största är 32mm
Min största hylsa är 28mm.
Biltemas största är 32mm

388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Ok!
Muttern lossad utan problem, den satt faktist knappt fast, men pitman armen sitter som själva fan.
Har precis krökt min avdragare, är det gas och värme som gäller här?
Hur fick ni andra bort pitman armen från axeln?
Muttern lossad utan problem, den satt faktist knappt fast, men pitman armen sitter som själva fan.
Har precis krökt min avdragare, är det gas och värme som gäller här?
Hur fick ni andra bort pitman armen från axeln?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 762
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 13:05
- Ort: Umeå
Det brukar gå bra att få den att lossna om man har en liten slägghammare som mothåll och knacka med en annan hammare runt fästet, då brukar det släppa.gbak skrev:Ok!
Muttern lossad utan problem, den satt faktist knappt fast, men pitman armen sitter som själva fan.
Har precis krökt min avdragare, är det gas och värme som gäller här?
Hur fick ni andra bort pitman armen från axeln?


Thumbs Up!
Pedal Down!
"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
Pedal Down!
"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
Får inte in min lilla slägga, för trångt!
Ska försöka jaga rätt på en avdragare imorgon.
Ska försöka jaga rätt på en avdragare imorgon.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Hej!
Gbak:
Sedan spännde jag en tvåarmad avdragare och drog utav bara den. Till sist kröp den av, men det var på gränsen av vad jag tordes dra.

Johan F:

mvh
/ Mr. Beam
Gbak:
Jodu, min satt som fan den med, slägga och svordomar till trots. Fick lägga min på camping köket och värma på...Har precis krökt min avdragare, är det gas och värme som gäller här? Hur fick ni andra bort pitman armen från axeln?

Sedan spännde jag en tvåarmad avdragare och drog utav bara den. Till sist kröp den av, men det var på gränsen av vad jag tordes dra.

Johan F:
Detta blev paket jag fick ur efter lite lirkande.Har lossat på muttrarna men det gör ingen skillnad, halvorna vägrar att dela på sig. Sitter bultarna fast i ena halvan?

mvh
/ Mr. Beam
Nu har jag fått loss hela styrväxeln och börjat plocka isär den.
Var iväg och köpte en "kraftig" avdragare på Jula, den sprack sönder, vilket skit de säljer!
Efter det så plockade jag ihop en hel avdragare av de två trasiga och då släppte pitman armen.
Finns det nåt bra sätt att få loss de ipressade mässings bussningarna ?
Det ser ut som att jag har en hel del glapp i dem så de borde bytas ut.
Var iväg och köpte en "kraftig" avdragare på Jula, den sprack sönder, vilket skit de säljer!
Efter det så plockade jag ihop en hel avdragare av de två trasiga och då släppte pitman armen.
Finns det nåt bra sätt att få loss de ipressade mässings bussningarna ?
Det ser ut som att jag har en hel del glapp i dem så de borde bytas ut.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 345
- Blev medlem: mån okt 27, 2003 18:10
- Ort: Eksjö
Jag fick inte loss pitmanarmen på plats, pga att det var för trångt och besvärligt att komma åt.
Så jag gjorde precis som Mr Bean, lossade pitmanarmen från servoventilen och satte upp allt i mitt skruvstycke, då gick det.
Jag ville ju helst inte lossa pitmanarmen från servoventilen, framvagns inställningen går ju åt pipan då, men jag fick inte fast min avdragare så jag hade inget val.
Någon pitman avdragare lyckades jag inte hitta.
Så jag gjorde precis som Mr Bean, lossade pitmanarmen från servoventilen och satte upp allt i mitt skruvstycke, då gick det.
Jag ville ju helst inte lossa pitmanarmen från servoventilen, framvagns inställningen går ju åt pipan då, men jag fick inte fast min avdragare så jag hade inget val.
Någon pitman avdragare lyckades jag inte hitta.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Nu har jag mätt upp mässings bussningarna.
De gamla bussningarna har innerdiam 28,65 (den som sitter i locket) 28,57 och 28,57.
De nya bussningarna har diam 28,58 28,59 och 28,57.
Uppmätt med inv trepunkts mikrometer.
Min axel har dia 28,52 28,47 samt 28,45
Dvs de nya bussningarna har en större innerdiam än de gamla, vilket kommer att göra att glappet ökar istället för att minska.
Det finns väl en viss möjlighet att bussningarna krymper någon hundradel när de pressas i huset men att det skulle ske någon större förändring tror jag inte på.
Jag kommer bara att byta bussningen i locket de andra får sitta kvar.
Inte den bästa kvaliteten alltså!
De gamla bussningarna har innerdiam 28,65 (den som sitter i locket) 28,57 och 28,57.
De nya bussningarna har diam 28,58 28,59 och 28,57.
Uppmätt med inv trepunkts mikrometer.
Min axel har dia 28,52 28,47 samt 28,45
Dvs de nya bussningarna har en större innerdiam än de gamla, vilket kommer att göra att glappet ökar istället för att minska.
Det finns väl en viss möjlighet att bussningarna krymper någon hundradel när de pressas i huset men att det skulle ske någon större förändring tror jag inte på.
Jag kommer bara att byta bussningen i locket de andra får sitta kvar.
Inte den bästa kvaliteten alltså!
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Just därför beställde jag min "blueprinted "styrsnäcka från Gary Ramadei aka "gtr1999" på Corvetteforum. Borde vara mindre toleranser på dom, dyrare är den också förstås, men ingenting man köper så väldigt ofta.gbak skrev: Inte den bästa kvaliteten alltså!
Jag beställer också alla grejer från Gary till min bakaxelrenovering.
Hej,
Gbak:
Mycket märkligt det där med bussningarna... men å andra sidan kanske din styrväxel inte var helt nerkörd trots allt ?
Hur såg förresten kuggarna ut ?
Bara av ren nyfikenhet: Vad hade du för spel här ?

Johan F:
Se bara upp så att du inte sabbar gummidamasken på servoventilen med dina verktyg, det är lätt hänt att du klämmer den när du försöker vålda loss den.
mvh
/Mr. Beam
Gbak:
Mycket märkligt det där med bussningarna... men å andra sidan kanske din styrväxel inte var helt nerkörd trots allt ?
Hur såg förresten kuggarna ut ?
Bara av ren nyfikenhet: Vad hade du för spel här ?

Johan F:
Jag tyckte i alla fall att detta var det minst besvärliga. Kan inte påstå att det var direkt en baggis - satt också rätt duktigt fast - men med rätt verktyg gick det i alla fall bättre att börja här. Man får lite mer "svängrum".Sitter pitman armen fast lika hårt i andra änden, eller är det lättare att lossa den där, och sedan ta ut hela paketet och lossa den från styrväxeln när man kan sätta upp den i ett skruvstäd som Mr Beam verkar ha gjort?
Se bara upp så att du inte sabbar gummidamasken på servoventilen med dina verktyg, det är lätt hänt att du klämmer den när du försöker vålda loss den.
mvh
/Mr. Beam
Glappet är stort, jag kan få in ett 0,30 mm bladmått där.
Det är också en pytteliten grop där skruvskallen har gnagt lite i pitmanarmen.
Det fanns inget fett alls nästan i mitt hus eftersom den nedre packboxen var helt nersliten. Det är nog därför som gropen uppstått.
Så jag kommer att shimsa precis så att jag kan skjuta på skallen med lätt sugpassning. Då kommer jag att få ett spel på ca 0,05. Det nöjer jag mig med.
Kuggsegmenten ser dock skapliga ut, man kan känna och se var de varit i ingrepp men jag bedömmer inte att jag måste byta ut dem.
Det är också en pytteliten grop där skruvskallen har gnagt lite i pitmanarmen.
Det fanns inget fett alls nästan i mitt hus eftersom den nedre packboxen var helt nersliten. Det är nog därför som gropen uppstått.
Så jag kommer att shimsa precis så att jag kan skjuta på skallen med lätt sugpassning. Då kommer jag att få ett spel på ca 0,05. Det nöjer jag mig med.
Kuggsegmenten ser dock skapliga ut, man kan känna och se var de varit i ingrepp men jag bedömmer inte att jag måste byta ut dem.
Senast redigerad av gbak den sön nov 26, 2006 0:48, redigerad totalt 1 gånger.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Nu har jag monterat ihop min styrväxel.
Glappet ser ut att vara helt borta.
Tyvärr så är mina kuggsegment nog för slitna, för det går inte att justera ställskruven mot pitman axeln. Den tar tvärstopp bara.
Ställskruven sitter också alldeles för lågt i låsmuttern på locket, man ser inga gängor alls. På en fräsch styrväxel skall man kunna se ett par tre stycken gängor.
Och vridmomentet minskar inte när jag vrider styrväxeln mot ändlägena utan ökar istället !!
Så här med facit i hand så borde jag nog ha köpt en helt ny styrväxel.
Men glappet är ju som sagt borta, så med lite tur så håller den ett par tusen mil, jag kör ju inte speciellt mycket så det kanske funkar ändå.
Framtiden får utvisa.
Glappet ser ut att vara helt borta.
Tyvärr så är mina kuggsegment nog för slitna, för det går inte att justera ställskruven mot pitman axeln. Den tar tvärstopp bara.
Ställskruven sitter också alldeles för lågt i låsmuttern på locket, man ser inga gängor alls. På en fräsch styrväxel skall man kunna se ett par tre stycken gängor.
Och vridmomentet minskar inte när jag vrider styrväxeln mot ändlägena utan ökar istället !!
Så här med facit i hand så borde jag nog ha köpt en helt ny styrväxel.
Men glappet är ju som sagt borta, så med lite tur så håller den ett par tusen mil, jag kör ju inte speciellt mycket så det kanske funkar ändå.
Framtiden får utvisa.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 345
- Blev medlem: mån okt 27, 2003 18:10
- Ort: Eksjö
Ärligt talat... hur f-n skall detta gå till??
Efter inköp av en 34-hylsa á 90 kr så lyckades jag få bort bulten ganska smärtfritt, men sen...
Hade laddat upp med lite avdragare, men de går ju inte ensa att få på pga av att avståndet mellan pitman armen och styrväxeln är för litet. ("haken" går att sticka in men vinkeln blir fel på avdragarens armar)
Återstår alltså att ta loss pitman armen från servoventilen, men hur i hela friden skall det gå till?
Med barnhänder och specialverktyg kanske man kan få loss bulten, men sen måste jag väl sätta en avdragare där med och dra "uppåt"???
Man förstår ju att folk bara drar justeringsskruven i bott och sen kör så länge det går...
Efter inköp av en 34-hylsa á 90 kr så lyckades jag få bort bulten ganska smärtfritt, men sen...
Hade laddat upp med lite avdragare, men de går ju inte ensa att få på pga av att avståndet mellan pitman armen och styrväxeln är för litet. ("haken" går att sticka in men vinkeln blir fel på avdragarens armar)
Återstår alltså att ta loss pitman armen från servoventilen, men hur i hela friden skall det gå till?
Med barnhänder och specialverktyg kanske man kan få loss bulten, men sen måste jag väl sätta en avdragare där med och dra "uppåt"???
Man förstår ju att folk bara drar justeringsskruven i bott och sen kör så länge det går...
Du får köpa en sån här avdragare.
Min passade inte till den lite större kulbulten på servoventilen.
Så jag slipade lite på det invändiga hörnet, så att den går att skjuta in ordentligt på kulbulten.
Min ser precis ut så här och kommer från Micro.

Min passade inte till den lite större kulbulten på servoventilen.
Så jag slipade lite på det invändiga hörnet, så att den går att skjuta in ordentligt på kulbulten.
Min ser precis ut så här och kommer från Micro.

388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 345
- Blev medlem: mån okt 27, 2003 18:10
- Ort: Eksjö
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 762
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 13:05
- Ort: Umeå
Ja det var ganska mycket runt omkring som måste bort för jag skulle kunna konstatera att det förmodligen hade räckt att bara shimsa in ställskruven och bytt lagret i locket.Surt att man var tvungen att flytta på servoslangarna först dock, inklusive en tömning av all olja.
Det hade jag fixat på 10 min om jag bara vetat det innan.
Fast då hade ju alla ni andra som läst den här tråden inte fått lära er nåt!

388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Nu är växel tillbaka i bilen igen, bättre blev det men inte speciellt mycket.
Kanske beror det på att jag har upptäckt eller tycker mig se ett litet glapp i kulbulten som sitter inne i servoventilen.
Jag vill minnas att man kan sätta an den kulan genom att vrida på en skruv i bakkanten av servoventilen.
Finns det någon som vet hur hårt eller med vilket moment den skall dras.
När jag hade isär servoventilen förra gången så var jag en glad amatör som inte hade bättre vett än att jag drog åt skruven "lite lagom".
Så här i efterhand så tror jag inte att "lite lagom" var speciellt lagom alls!
Kanske beror det på att jag har upptäckt eller tycker mig se ett litet glapp i kulbulten som sitter inne i servoventilen.
Jag vill minnas att man kan sätta an den kulan genom att vrida på en skruv i bakkanten av servoventilen.
Finns det någon som vet hur hårt eller med vilket moment den skall dras.
När jag hade isär servoventilen förra gången så var jag en glad amatör som inte hade bättre vett än att jag drog åt skruven "lite lagom".
Så här i efterhand så tror jag inte att "lite lagom" var speciellt lagom alls!
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 345
- Blev medlem: mån okt 27, 2003 18:10
- Ort: Eksjö
Känns som jag ligger några steg efter...
Har fortfarande inte fått av pitman armen. Maken till j--el att sitta hårt har jag aldrig varit med om.
Satte upp allt i skruvstäd med avdragare precis som på Mr Beams bild tidigare i tråden, eldade på rejält med gasbrännare, och drog max med avdragaren. Hände inte ett skit kan jag meddela.
Kan det vara så att brons/mässing axeln utvidgar sig fortare av värmen än gjutgodset i pitman armen???
Har fortfarande inte fått av pitman armen. Maken till j--el att sitta hårt har jag aldrig varit med om.
Satte upp allt i skruvstäd med avdragare precis som på Mr Beams bild tidigare i tråden, eldade på rejält med gasbrännare, och drog max med avdragaren. Hände inte ett skit kan jag meddela.
Kan det vara så att brons/mässing axeln utvidgar sig fortare av värmen än gjutgodset i pitman armen???