ny vetteägare med lite frågor

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
geir
Nykomling
Nykomling

ny vetteägare med lite frågor

Inlägg av geir »

Hej alla på forumet.
Jag har nu lagt sparpengarna i en corvette -85 et lite objekt, samt väntar på at bli melem...
jag undrer lite. hur vet jag vilken utväksling jag har på bakaxlen?
fanns det någon startspärr eller larm orginalt på -85or?
Huven är svåröppnad, något standard fel? eller vad skal bytas, kan den justeras?
Vart får en gjort service billigt och bra i Göteborg? den går lite ojamt på tommgång och dör lite när en skal gasapå med det samma. sen lite svårstartad varm? tror en service hadde gjort bra..

Hälsningar Geir
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Re: ny vetteägare med lite frågor

Inlägg av Stefan »

geir skrev:Hej alla på forumet.
Jag har nu lagt sparpengarna i en corvette -85 et lite objekt, samt väntar på at bli melem...
Välkommen till familjen Vette :wink:
geir skrev:Hej alla på forumet.
jag undrer lite. hur vet jag vilken utväksling jag har på bakaxlen?
De finns så kallade RPO codes som berättar vad din bil har för utrustning de finns listade på ett vitt papper (Build sheet) som sitter klistrat i handskfacket,i någon av luckorna bakom stolarna eller över tanken
Se vad de betyder här

Lappen saknas i bland tex. bortriven eller nåt :?
Saknas lappen (Build sheet) kan du beställa en HÄR med hjälp av ditt chassinr som du ser igenom framrutan vid förarplatsen
geir skrev:fanns det någon startspärr eller larm orginalt på -85or?
Vetten har larm sedan-74, startspärren är jag ej säker på när den kom :oops: men har du en liten "bula"(motstånd) på start nyckeln så har du startspärr :wink:

geir skrev:sen lite svårstartad varm? tror en service hadde gjort bra..
Prova med en service, svårstartad vid varmkörd kan vara läckande spridare :( Startar den kvickt vid kallstarter!??
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Corvette 85

Inlägg av Ingo »

Angående huven,Är problemet att ena sidan kärvar eller är problemet att överhuvudtaget komma över gränsen där bägge låsen släpper?,när huven är öppen ser du låsen på båda sidor båda ska ju vara ungefär lika mycket spända,ta hjälp av någon som öppnar huvlåset när du kollar i motorrummet,smörja upp låsen och viren skadar aldrig.Ett tips är att du kollar hur låsen fungerar och gör ett specialverktyg av en kraftig järntråd el dyl så du kan dyrka upp huven,inte speciellt kul om viren pajar eller så.Service bör vilken gm verkstad som helst klara av. byt stift kablar bränslefilter och kanske luftfiltret.Är luftfiltret tätt chokar bilen så den är lättstartad kall men kan vara knivig när den är varm.Bränsle trycket skulle kanske också vara kollat.
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

utväxling

Inlägg av Ingo »

Om det står G92 på lappen om utrustningen har du 3.07:1 i bakaxeln eljest är original 2.73:1 för automat och 3.07 för manuell låda.
geir
Nykomling
Nykomling

Inlägg av geir »

Angående huven,Är problemet att ena sidan kärvar eller är problemet att överhuvudtaget komma över gränsen där bägge låsen släpper?,
problemet är at båda kärvar, eller inte kommer över grensen. wirene är nye"ser nya ut" det ser ut som tråden nede i låset inte går helt ut. mens spaken båttnar mot plåten. det ingen vits at stramma mer. om dere forstår. gasfjädrane är slut kan det ha nåt med saken?

Jag tycker bilen varvar mycket. därför undrar jag hur jag kollar utväksling..

Tackar för hjälp så langt. jag blir nog å fråga mycket. blir troligvis trimmning i vinter. har lest här på forumet at an känar en del på at ha 3.07 i bakaxlen. Vad kjänar man på at byta utvekslig när motoren endå inte är varvvillig eller inte tålar varv.

jag skriver sån blanding Norsk Svensk sedan jag är norrman.. :D ursäkta.

På torstag har jag bokat tid hoss Quality Car Service i möndal, dom borde väl hitta ut av varfor tomgången är ogjävn. om dom lykats få upp huven. :lol: . Bilen startar ju lätt kald bara en runde eller så.
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

HUvlås o dyl

Inlägg av Ingo »

Att gasdämparna är slut påverkar inte huvlåset men det måste ju vara någon justeringsmöjlighet på viren mellan handtaget och förgreningen.men börja att smörja låsen.Du kan ju kolla utväxlingen genom att krita ett streck på mellan axeln och krita ett streck på en drivaxel,sedan räknar du hur många varv drivaxeln snurrar i förhållande till mellanaxeln.
du tycker bilen varvar mycket?,är det automat eller man?,om det är manuell fungerar överväxeln (på tvåan ,trean och fyran?),om det är automat lägger den in alla växlar?,fungerar lockupen?, vid nittio ska den varva under 2000 .
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

HUvlås o dyl

Inlägg av Ingo »

Att gasdämparna är slut påverkar inte huvlåset men det måste ju vara någon justeringsmöjlighet på viren mellan handtaget och förgreningen.men börja att smörja låsen.Du kan ju kolla utväxlingen genom att krita ett streck på mellan axeln och krita ett streck på en drivaxel,sedan räknar du hur många varv drivaxeln snurrar i förhållande till mellanaxeln.
du tycker bilen varvar mycket?,är det automat eller man?,om det är manuell fungerar överväxeln (på tvåan ,trean och fyran?),om det är automat lägger den in alla växlar?,fungerar lockupen?, vid nittio ska den varva under 2000 .
geir
Nykomling
Nykomling

Inlägg av geir »

jo det är automat. allt funkar. skal kolla varvtalat ved 90.
har smurt upp låset.. det förta jag gorde. det finns ju masse at stramma. det är så at den lilla spaken i låset som wiren sitter fast i båttnar mot plåten. så at stramma mera hjälper inte. :cry: enten får en lossa hela låset och kolla om något är böjt, eller så får en prova at fila ut så at spaken kommer längre. har sätt at det finns någon for for styrpinnar längst ner på huven, men der dom skal inn finns det inte något. hmmm undra om en skal prova at skaffa det som fattas.
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Huvlåsproblem

Inlägg av Ingo »

Piggarna från huven som ska ner i låset är dom slitna? dom bör ju smörjas upp också. Vilka styrpinnar menar du?långt nere vid gångjärnen eller?
geir
Nykomling
Nykomling

Inlägg av geir »

Nå har jag lärst av coden.

AG9 - Power driver seat
AQ9 - Sport seats – leather
AU3 - Power door locks
A42 - Standard leather seats
BGR - Bowling Green assembly
B3W - Advance price sheet
CC3 - Transparent roof panel
C60 - Manual air condition
C49 - Electric rear window defogger
DL8 - Twin remote heated outside mirrors
D3X - Speedometer driven gear 25513049 green
D9B - Speedometer sensor 85007308
E5Z - Delete speedometer adaptor
E9Z - Delete speedometer key
FE7 - High performance suspension
FG3 - Preloaded gas shock absorbers
G44 - Rear axle 3.07 ratio
KC4 - Engine oil cooler
K09 - 120 amp generator
K34 - Cruise control
L98 - Tuned port injection 5.7 L engine
MD8 - Automatic 4-speed transmission
MX0 - Automatic transmission
NA5 - Federal emission system requirements
QZD - 16" wheels with P255/50 VR16
UQ4 - Delco Bose four speaker system
UU8 - Delco Bose AM/FM stereo radio with cassette
V08 - Heavy duty cooling
V73 - Vehicle statement certification, US or Canada
Z51 - Performance handling package
Z6A - Rear window and side mirror defoggers
1AY - Stock order
24S - Blue tint roof panel
41L - Black secondary (lower) exterior
40U - White exterior
741
742

så da har jag 3.07 i bakaxlen.. sen ser det ut som väghålning paket. z51. hmm nåt liknande Z52 då Z52 kallas sport, det jag har heter preformance.. vad skiljer dom åt?
sen detta då?
FE7 - High performance suspension
FG3 - Preloaded gas shock absorbers
förre ägaren har bytt stötare till gula koni..
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Koder

Inlägg av Ingo »

1985 fanns inte Z52,utan bara det stenhårda Z51,men jag blir frågande till bakaxelutväxlingen för 3.07:1 och automat ska ha option RPO G92.Och du kanju inte ha både AQ9 (sportstolar med kompressor och bälgar ) och base leather seats,men det kanske bara är klädseln som omnämns för base leather seats heter ju AR9.
FE7 måste vara standard fjädring,men FG3 det är Delco bilstein gasstötdämpare ,mina är gula.
Skriv svar