Cross member

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
SmokeyHooker
Nykomling
Nykomling

Cross member

Inlägg av SmokeyHooker »

Är det någon som vet hur jag ska göra för att få loss den gummiupphängda tvärbalken som diffklumpen hänger i? Har tagit bort bultarna som sitter i gummiupphängningen men det verkar som upphängningen har rostat ihop. Att få utbrott och ge sig på balken med storsläggan verkar utsiktslöst (har inte gjort det än....)eftersom upphängningen hela tiden fjädrar och hindrar "skväcken" att nå in till det hoprostade. Det blir ju heller inte roligare när diffklumpen sitter fast i balken. Ja, det blev mycket text men jag har försökt ett tag nu utan att ännu förstöra något. Hoppas på god hjälp från ER! Ps. C3 -70
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Vet inte om jag ska sätta en gråtande smilie... eller en glad! Glad eftersom jag själv förmodligen slipper detta problem i framtiden och ledsen för att jag gjorde det själv i somras och vet hur hemskt det va. Vi va 2 som stog med var sitt spett och hängde och det släppte inte en mm. :shock: Till slut va det bara att ta fram borrmaskinen och borra sönder gummit tills balken ramla ner och sen det roliga pillet med att få loss "innerringen" genom att borra och såga jack i den, dock väldigt försiktigt så man inte når innanmätet. Mycket 5-56 gick det också åt. Men när jag grejade första så lossna andra ganska snabbt. Då ett tips till er andra som inte gjord detta är att göra det snart Innan det fastnar. Fick tips om att värma det men det funka inte på min men kanske gör det det på dina crossmember cushings??? Dom nya e ganska dyra föresten... och det tog lite tid att få hem dom men eftersom jag beställde från 2 håll så har min mekaniker en extra uppsättning tror jag.... om han nu inte gjort sig av med dom :wink:
SmokeyHooker
Nykomling
Nykomling

Inlägg av SmokeyHooker »

Jaha suck......., då är jag inte helt fel ute när jag tycker att det är ett litet h-e att få bort balken men det vore roligt att höra från någon som lyckats få bort den utan att förstöra upphängningen.
SmokeyHooker
Nykomling
Nykomling

Inlägg av SmokeyHooker »

Den har lossnat och hela paketet ligger intakt på golvet. När man har lyckats så var det ju inte så svårt men så är det ju med det mesta. Rätt storlek på järnspett, smalt och smäckert, så att man kommer in mellan ram och balken för att få en hävarm. Därefter mina 108kg längst ut på spettet och vips så var balken loss. Min teori om att ytorna hade rostat ihop stämde inte eftersom den största delen av de sammanliggande ytorna är gummi mot järn. Det finns dock en mindre yta järn mot järn som jag tänker belägga med kopparpasta innan återmontering.
COOLMACHINE
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av COOLMACHINE »

Smokey, har du tittat på Bosse bildoktorn igen?
kopparpasta och kopparpasta och
ännu mer kopparpasta är ju
Bosse bildoktorns paradgren :lol: :lol: :lol:

8)
Thumbs Up!
Pedal Down!

"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
Skriv svar