Fick iden på Z06 forument men där fanns inga billder eller bra beskrivning så här får ni min egna utprovade version.
Inte speciellt svårt plus att det är helt gratis, mao lagom vinterpyssel.
Jag förutsätter att ni kan plocka ut spaken ur bilen, finns beskrivet i annan tråd.
Kolla in mina bilder upplagda på Picasa Web så förstår ni hur det går till.
http://picasaweb.google.se/GS1000FF
Klicka på första bilden så ser ni alla de andra också.
Spaken består av 2 delar som är pressade ihop med en vulkad gummibussning mellan delarna för ljud/vibrationsdämpning.
Nedre/inre delen, har en stålhylsa vulkad fast i stången vilket tar bort oönskade vibrationer som annars går upp i spaken. Vet inte om eftermarknadsspakarna har denna finess?
För att dela på spaken skall det gå gå att slå/pressa isär genom att sticka ner en 7mm stång/borr el. liknande i det övre hålet. Det gick inte för mig utan det var mycket lättare om man först skär/sågar sig igenom/runt svarta hylsan (~2mm djupt) med en Dremel med kapskiva (eller bågfil) plus att man lägger ett snett snitt uppåt mot första snittet. Godsett i svarta ytterdelen är 2 mm och av god kvalitet!!
Med en skruvmejsel kan man sen bräcka upp och isär nedre delen av svarta hylsan och ta bort den. Nu återstår 30 mm mindre av presspassning att ta isär

Kör ner en lämplig stång uppifrån (där gängan sitter) i spaken och smacka till ordentligt med en hammare så delar sig det hela. Se bilderna.
Inuti svarta delen sitter ytterligare ett gummi som du får plocka ut med en liten spetsig tång, skär av ca 30mm av denna också dvs. den raka delen under konade delen och stoppa tillbaks lilla gummikonan igen.
Skär av pinnen över den fastvulkade klumpen. Nu kan du pressa ihop det hela igen. OBS!!! se till att spåret för kilen till spakknoppen kommer bakåt!!
Jag fick använda en press och lägga plattjärn under runda klumpen för att kunna pressa ihop det hela igen igen, för att inte kränga av klumpen och vulkgummi delen från nedre stången. Det är tajt pressat så man kan säker putsa rent lite inuti svarta hylsan för att lättare pressa ihop utan att det blir glappt då kan man nog klara sig utan press.
Den gode Generalen gjorde en bra spak och nu har du gjort den ännu bättre

Du har nu bästa korta spaken och 3500 spänn över till annat, kanske en snyggare knopp

Mvh
Ralph