Hur fräscha upp korroderade aluminiumdelar?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
bogo
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 177
Blev medlem: mån dec 22, 2003 17:54
Ort: Göteborg

Hur fräscha upp korroderade aluminiumdelar?

Inlägg av bogo »

Tänkte snygga till lite i motorrummet under vintern. På motorn sitter det ju ett antal gjutna aluminiumdelar som är i mer eller mindre behov av uppsnyggning. Det finns ju bl a den stora konsolen som håller AC-kompressor, remspännare mm (motorn är en -90 L98). Har med mindre lyckat resultat testat att sandblästra ytan. Sedan kan man ju i och för sig lacka men det snyggaste vore om man på något sätt kunde få till en någorlunda hållbart snygg aluminiumyta. Har någon testat någon annan behandling med framgång? Undrar om någon annan form av blästring kan fungera, t ex med stål- eller glaskulor?
/Göran
1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder :)
Användarens profilbild
barracuda
Rookie
Rookie
Inlägg: 97
Blev medlem: ons maj 17, 2006 23:01
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av barracuda »

Är de aluminium så ska de glasblästras, gjorde de med ventilkåpor, insug mm till min förra bil och såg nytt ut, men vet inte hur länge de håler sig. Blir nog korrision igen.
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

gör rent med något "lätt abrasivt" stålull, autosol osv.. måla sedan med Silvrig fälgfärg..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
bogo
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 177
Blev medlem: mån dec 22, 2003 17:54
Ort: Göteborg

Inlägg av bogo »

Kanske glasblästring med en bra klarlack kan vara lösningen. Fälgarna är ju klarlackad aluminium och det verkar ju funka rätt bra. Jag har dock ett svagt minne av att det är svårt att få lack att fästa på aluminium (eller var det en zinkad yta?). Man får väl experimentera lite. Mitt senaste försök med silverfärg och klarlack får jag ändå göra om då klarlacken gjorde att silverfärgen reste sig.
1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder :)
Användarens profilbild
barracuda
Rookie
Rookie
Inlägg: 97
Blev medlem: ons maj 17, 2006 23:01
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av barracuda »

Eller så slipar du ner alla "porer" med en liten slipmaskin, våtslipar med 1500 och sen 2000 papper polera sen som en tok med lumptrissa och autosol :wink: men är svårt att få glans när de är gjutet.

Bild
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

fräscha upp

Inlägg av Ingo »

Akta er för att blästra,nästa gång blir det ännu värre.
finns ju vissa kemiska tvättmedel som fungerar hyfsat på aluminium,men vet att vanligt fenom har bra effekt tillsammans med en skurborste.
Klarlacka går ju men värmen från motorn gör att den gulnar rätt snabbt.
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

Eloxera?

MVH

MN
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

CRC har ju en sprayfärg,liknande Kallgalv,fast med Aluminium. Blir riktigt bra. 8)
Kasta inte bäver i trähus.
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Occillerande slipmaskin + borrmaskin med stålborste+ borrmaskin med polerskiva och Autosol.
Nu är väl generatorn en av de mest svårpolerade grunkorna, så har du stora plana ytor så blir det ännu bättre.
Bild
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
bogo
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 177
Blev medlem: mån dec 22, 2003 17:54
Ort: Göteborg

Inlägg av bogo »

Har funderat lite och jag satsar på glasblästring. Det är ju bara en sommarbil så förhoppningsvis så håller sig ytan hyfsad ett tag. Pratade med en garagekollega som hade gjort detta på sin motorcykelmotor med mycket lyckat resultat. Var och köpte en säck glaskulor idag-det var rejält dyrare än vanlig blästersand; en säck gick på 500:-.
1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder :)
Skriv svar