Hur fräscha upp korroderade aluminiumdelar?
Hur fräscha upp korroderade aluminiumdelar?
Tänkte snygga till lite i motorrummet under vintern. På motorn sitter det ju ett antal gjutna aluminiumdelar som är i mer eller mindre behov av uppsnyggning. Det finns ju bl a den stora konsolen som håller AC-kompressor, remspännare mm (motorn är en -90 L98). Har med mindre lyckat resultat testat att sandblästra ytan. Sedan kan man ju i och för sig lacka men det snyggaste vore om man på något sätt kunde få till en någorlunda hållbart snygg aluminiumyta. Har någon testat någon annan behandling med framgång? Undrar om någon annan form av blästring kan fungera, t ex med stål- eller glaskulor?
/Göran
/Göran
1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder 

gör rent med något "lätt abrasivt" stålull, autosol osv.. måla sedan med Silvrig fälgfärg..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Kanske glasblästring med en bra klarlack kan vara lösningen. Fälgarna är ju klarlackad aluminium och det verkar ju funka rätt bra. Jag har dock ett svagt minne av att det är svårt att få lack att fästa på aluminium (eller var det en zinkad yta?). Man får väl experimentera lite. Mitt senaste försök med silverfärg och klarlack får jag ändå göra om då klarlacken gjorde att silverfärgen reste sig.
1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder 

fräscha upp
Akta er för att blästra,nästa gång blir det ännu värre.
finns ju vissa kemiska tvättmedel som fungerar hyfsat på aluminium,men vet att vanligt fenom har bra effekt tillsammans med en skurborste.
Klarlacka går ju men värmen från motorn gör att den gulnar rätt snabbt.
finns ju vissa kemiska tvättmedel som fungerar hyfsat på aluminium,men vet att vanligt fenom har bra effekt tillsammans med en skurborste.
Klarlacka går ju men värmen från motorn gör att den gulnar rätt snabbt.
Occillerande slipmaskin + borrmaskin med stålborste+ borrmaskin med polerskiva och Autosol.
Nu är väl generatorn en av de mest svårpolerade grunkorna, så har du stora plana ytor så blir det ännu bättre.

Nu är väl generatorn en av de mest svårpolerade grunkorna, så har du stora plana ytor så blir det ännu bättre.

388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Har funderat lite och jag satsar på glasblästring. Det är ju bara en sommarbil så förhoppningsvis så håller sig ytan hyfsad ett tag. Pratade med en garagekollega som hade gjort detta på sin motorcykelmotor med mycket lyckat resultat. Var och köpte en säck glaskulor idag-det var rejält dyrare än vanlig blästersand; en säck gick på 500:-.
1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder 
