bluddrar och skjuter under belastning

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
eriksson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

bluddrar och skjuter under belastning

Inlägg av eriksson »

tjo!
bilen skjuter, bluddrar och tvekar under belastning, låter typ (BRRR RR rrR rrRppprroopprrrr)...det är inga problem att varva upp den till 6500rpm med neutralen i, åker jag på driven så går det åt pipsvängen över 4000rpm

Kan det vara så att min nya fina tändspole har kastat in handduken? :evil:

Förelaren är en Brytarlös mallory, alla stiften kollade, likaså tändkablarna
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av ornet »

Hur mår förgasaren?

548/Ornet
eriksson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av eriksson »

förgasaren ska vara kry, tror jag, holley 650 DP, det har iof luktat ganska mycket soppa om den dom senaste dagarna...

sitter det inte ngt membran man kan kolla? den är inte speciellt svårstartad
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av ornet »

Vet inte hur man renoverar, har inte haft tid att sätta mig in i det. Är väl inte alltför svårt, kanske.
De bilar jag haft har jag däremot köpt nya förgasare till då de framförallt motat vid belastning och efter bytet har det blivit som en ny bil. Skulle nog inte tveka länge om jag vore dig och inte finner något i tändsystemet.
Användarens profilbild
Fredriksson
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Fredriksson »

eriksson skrev:förgasaren ska vara kry, tror jag, holley 650 DP, det har iof luktat ganska mycket soppa om den dom senaste dagarna...

sitter det inte ngt membran man kan kolla? den är inte speciellt svårstartad
du kanske har fått nån förgasarsmäll nyligen.... hände mig, då gick tillskottsventilen åt skogen... då gick den illa som feen och lukta bränsle lång väg...
Corvette 454 LS5 -71 Såld!
Corvette Z06 -06 Såld!
Corvette 350 -72 Såld!
Corvette 327 -68
eriksson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av eriksson »

Fredriksson: där satt den! fick en rejäl jävla smäll igår när jag startade den, hade då stått i 2veckor eller liknande, det stod som en eldkvast under huven... :oops:

har ju inte tryckt på ngt med den efter det, förrns idag då.. man lär sig ngt nytt varje dag :D

Ornet:
det blir att ställa bilen i ca 1.5 vecka. jag har ju 2st nya förgasare påväg tillsammans med kompressorn, lika bra att låta matrialet vila lite... :twisted:
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av ornet »

Javisst ja!
Glömde att Tomten kommer tidigt till dig i år.
Kommer du att montera den direkt och köra så i sommar?
Ser fram emot att få se den.

548/Ornet
eriksson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av eriksson »

ornet skrev:Javisst ja!
Glömde att Tomten kommer tidigt till dig i år.
Kommer du att montera den direkt och köra så i sommar?
Ser fram emot att få se den.

548/Ornet
självklart! samma dag som den kommer så börjar jag.
det är ju inte på långa vägar lika krångligt som när vi satte i en centrifugal kompressor i kompisens camaro, så det borde gå ganska snabbt
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av StingrayRacing »

Tillskottsventilerna går fort att byta, du behöver troligtvis inte ens ta bort förgasaren. Så inte ska du behöva ställa Corvetten nu när det ska bli bra väder. Det kan ju även vara bra att veta att det inte är något annat som krånglar innan bytet till kompressor.

Det är bara att ta ur en av de nedre skruvarna till flottörhuset och tömma på soppa. Ta sedan bort de andra tre skruvarna och flottörhuset. 'Bryt' sedan bort den centimetertjocka plattan bakom. På den plattan sitter en stor mutter. Det är tillskottsventilen. Bara att läsa av siffrorna (troligtvis 6.5) och sätta dit en ny. Det sitter en tillskottsventil på varje sida (primär/sekundär)

Tuta och kör! 8)
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
eriksson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av eriksson »

tackar tackar!
eriksson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av eriksson »

sådär, rev loss skiten nu, dock så satt det bara en ventil på den främre kammaren, som det stod 6.5 på, där bak fanns det ingen..

har testat att blåsa genom den, och den läcker inte, går iof inte blåsa genom den när man trycker ihop den heller?
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

eriksson skrev:sådär, rev loss skiten nu, dock så satt det bara en ventil på den främre kammaren, som det stod 6.5 på, där bak fanns det ingen..

har testat att blåsa genom den, och den läcker inte, går iof inte blåsa genom den när man trycker ihop den heller?
Har den blivit så plötsligt eller kom symtomen i samband med att du böt kammen?
Kasta inte bäver i trähus.
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av StingrayRacing »

eriksson skrev:har testat att blåsa genom den, och den läcker inte, går iof inte blåsa genom den när man trycker ihop den heller?
Då är det nog inget fel där, då membranet verkar vara tät. (Soppan går in vid fjädern och ut mellan gängan och 'muttern').

Jag skulle kolla tändningen med ett stroboskop till att börja med, men det kanske du har gjort?
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
eriksson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av eriksson »

Peter: kammen bytte jag för 1månad sen ca. har kört säkert 100 mil efter det.. efter att den stått 1 vecka så var den lite grinig att få igång, då fick jag en riktig förgasarsmäll, då senare på kvällen visade sig problemet när jag tryckte på fullt, hade bara fiskört tidigare på dagen, men membranet verkar vara tätt, det går inte blåsa igenom det som sagt...

Stingrayracing: Tändningen borde stå bra, få kolla den imorgon för säkerhetsskull, det var ju ändå 1månad sen vi ställde den, man tycker ju att den borde hålla sig på plats, bulten som trycker fast fördelaren sitter stenhårt..

några fler ideér ? :roll:
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

Eriksson !

Kan det vara ngn ventil som knasar, bränd eller så ?

/Anders
eriksson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av eriksson »

säg inte så! :D

nejdå, det måste vara ngt med förgasaren, som har å göra med den fina förgasarsmällen, frågan är bara vad, är inte så hemma på förgasare över huvudtaget
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Jag hade ett liknande problem att den smällde o levde om på lite högre varv och det visade sig vara överslag mellan tändkabelhatten och Headersen. Så kolla dom efter brännmärken eller sprickor..
Kasta inte bäver i trähus.
eriksson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av eriksson »

har kollat det, även bytt alla stift och kablar, kan ge mig fan på att det nånting med förgasaren, ska kolla på accpumparna imorgon
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

hade snarlika fel på min efter att jag hade helrenoverat förgasaren
men det visade sig att det satt i tändningen....
har brytarspetsar och sånt fortfarande men det var inte dom
var skruven som går igenom fördelaren som håller kablarna till brytarna
den låf emot plåten i fördelaren så det var kortis där...
vette då f*n hur detta hade hänt.
men men det blev en helrenovering av tändningen också..

kolla att alla tändkablar är riktiga och att det ser bra ut nere i hålen på fördelar locket kan bli korrosion där
Har du haft isär hela förgasaren??
kan samlas ganska mycket slagg i den om man inte tömmer systemet
under vintern.
Det sitter ett bränsle filter vid varje flottör hus just där bränsleledningen kommer in kolla så det inte är igentäpt.
kan ju ha släppt nån skit när du fick den där smällen
mitt tips är att renovera hela gasaren blev en helt annan bil efter att jag hade gjort detta.
men nu skulle du ju byta så det kanske är onödigt.
Hoppas det löser sig!!
eriksson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av eriksson »

vett74: får kolla lite nogrannare på förgasaren, när jag får tid, är mitt uppe i en flytt, så det är "lite" mycket att göra just nu, men jag är nog mer inne på tändningen nu, som jag trodde först, fan, man skulle ha semester nu känns det som.... :wink:

renovering av förgasaren skippar jag, godiset ska komma denna eller nästa vecka, så jag får nog hålla mig, men tändningen ska jag kika på, likaså lite mer på förgasaren

/Martin
Skriv svar