Funderingar ang. vindrutan

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
sh454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Funderingar ang. vindrutan

Inlägg av sh454 »

Är det någon som har bytt den? :roll: Vart fick du tag på den? :roll: Stämde den med original vad det gäller tjocklek? :roll: Tror jag har sett någonstans att det går att få den med rätt datum märkning? :roll:
Hoppas nån vet
Stefan
antos
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av antos »

Ja, jag har precis bytt min. Köpte den från Veterania 2850:-. Det finns vad jag förstår två olika att välja mellan jag tittade på bägge två. Dels en USA tillverkad och en Finsk tillverkad. Den amerikanska är mer gröntonad och påminner kanske mer om orginalrutan men den är betydligt tunnare en orginal ca 4 mm mot orginalets 8 mm Kan kompenseras med lite tjockare butylband tror jag vid monteringen. Jag valde den finska den är ca 6 mm tjock och inte lika "grön" i toningen. Passformen tror jag är helt ok för bägge alternativen.
Anders_H
Rookie
Rookie

Inlägg av Anders_H »

Jag har precis köpt en ny vindruta på bilverkstad som byter vindrutor och dom tog den från pilkington.Den ser helt OK ut.
AH Performance
Användarens profilbild
sunel
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av sunel »

När jag läser om rutor blir jag sugen på att byta min framruta.. hur gör ni byter ni själva eller lämnar in för byte. Vad kan detta kosta på en C3 tro?
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Ordna ett stenskott och ta hjälp av försäkringsbolaget. :lol:
Kasta inte bäver i trähus.
Användarens profilbild
sunel
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av sunel »

Tja Peter tanken har aldrig slagit mig och kommer nog inte att göra det heller! Har ett litet stenskott, gått en liten flis men det är väl inget som räknas för försäkringen skall byta?
antos
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av antos »

Jag bytte själv, ville inte hålla på med försäkringsfusk! Det va inte så svårt som jag trodde och resultatet blev riktigt bra.
Kostnad ruta 2850:- butylband+primer köpt på glasfirma 300:- nya clips 200:-
Det man inte får glömma när man byter ruta är ju att det nästan alltid uppstår ett till projekt när den väl är urtagen, nämligen rutramen. Tror det är oundvikligt på de flesta C3:or. Beroende på hur rostig den är får man ta till olika lösningar. Går den att återställa utan att köpa delar är det småpengar det handlar om. Måste ramen eller delar av ramen bytas kostar delarna mellan 1-5 tusen. Var rädd om kromlisterna när du tar bort rutan, de är också dyra att köpa nya.
vetteforever
Nykomling
Nykomling
Kontakt:

Inlägg av vetteforever »

Listerna runt rutan är rostfria går att rikta och polera ,de har jag gjort på mina blev som nya "kanske finare"
Användarens profilbild
sunel
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av sunel »

Låter som en bra idé men kan du ge mig ett bra tips på hur man polerar rostfritt...har flera rostfria prylar till coven som skall poleras upp, använder du autosol eller något annat?
Skriv svar