Mapping programmvara
Mapping programmvara
Någon som har erfarenhet av mappning av C5. Har läst om några olika programmvaror bl.a. LS1 Edit och HP Tuners - Vilken är bäst? Eller finns något bättre?
Har installerat bl.a. Vararam insug på min Z06 2001. Vararam säger själva att "Idle relearn" räcker för att få bilens dator att anpassa inställningarna till den större mängden luft som kommer in (d.v.s. öka bränslemängden i motsvarande grad) - Det borde ju PCM'en klara av att göra utan mappning tycker jag - det är väl det som PCM'en är till för d.v.s. adaptivt känna av O2 och knock-sensorerna och fixa till rätt luft/bränsleblandning och tänding?
I vilket fall skulle jag vilja ha lite rekommendationer på detta innan jag köper programmvara för att själv testa. En kompetent polare säger att mappningen gör mest nytta vid WOT-körning d.v.s. fullgaskörning där datorn inte hinner med att göra justeringar/anpassningar.
Vid mappningen - måste man köra på rullande landsväg eller lämplig dynamometer (hur hanterar man då övertryck på insugsluft till Vararaminsuget) eller räcker det med att köra sitt program på landsväg och logga datat?
Är jag ute och cyklar eller finns det någon sanning i ovanstående resonemang? Tacksam för lite goda tips.
Har installerat bl.a. Vararam insug på min Z06 2001. Vararam säger själva att "Idle relearn" räcker för att få bilens dator att anpassa inställningarna till den större mängden luft som kommer in (d.v.s. öka bränslemängden i motsvarande grad) - Det borde ju PCM'en klara av att göra utan mappning tycker jag - det är väl det som PCM'en är till för d.v.s. adaptivt känna av O2 och knock-sensorerna och fixa till rätt luft/bränsleblandning och tänding?
I vilket fall skulle jag vilja ha lite rekommendationer på detta innan jag köper programmvara för att själv testa. En kompetent polare säger att mappningen gör mest nytta vid WOT-körning d.v.s. fullgaskörning där datorn inte hinner med att göra justeringar/anpassningar.
Vid mappningen - måste man köra på rullande landsväg eller lämplig dynamometer (hur hanterar man då övertryck på insugsluft till Vararaminsuget) eller räcker det med att köra sitt program på landsväg och logga datat?
Är jag ute och cyklar eller finns det någon sanning i ovanstående resonemang? Tacksam för lite goda tips.
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se

Corvette Z06 2001
En av CCS grundare
www.VetteParts.se

Kan ju säga direkt att ett RAM insug inte höjjer effekten så mycket så att det blir problem med grundmappen..
Ledsen att säga det men kör 150 kommer RAM effekten att vara MAX 1%.. eller att du ökar antalet syreatomer med MAX 1%.. Visst att det är en logaritmisk skala så kör du i 200 så har du MAX 2% osv. men säg vid toppfart att du kommer upp i MAX 5%..
Ledsen att säga det men kör 150 kommer RAM effekten att vara MAX 1%.. eller att du ökar antalet syreatomer med MAX 1%.. Visst att det är en logaritmisk skala så kör du i 200 så har du MAX 2% osv. men säg vid toppfart att du kommer upp i MAX 5%..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
Jake - verkar som det finns mycket delade meningar om detta. Läste på corvetteforum.com att många har mycket goda erfarenheter med Vararam och liknande system - med dynotester som bevis bl.a. med +34 rwhp. Dina +1% tror jag nog inte på - den ökade luftmängden som kommer in i systemet vid 100 km/tim är betydligt större - kan man fylla den med bränsle, så blir effektökning mycket mer än någon %. Tänkte i alla fall labba lite med detta bl.a. med ommappninga av bilen under våren - så får man se på Mantorp vad det blir på Rototest-systemet.Jake skrev:Kan ju säga direkt att ett RAM insug inte höjjer effekten så mycket så att det blir problem med grundmappen..
Robert Palmqvist
Corvette Z06 2001
En av CCS grundare
www.VetteParts.se

Corvette Z06 2001
En av CCS grundare
www.VetteParts.se

Varam eller Inte Varam
Det här kan ju utveckla sig till nåt kul . Inte ofta på svenska forum !
Man bör kanske skilja mellan effekten av ett väl avstämt insug-system och den ev. fysiska RAM effekten som det sen kan bidra med.
Det finns mer att läsa på t.ex.
http://forums.corvetteforum.com/showthr ... forum_id=1
Har ni frågor om själva teorierna bakom så kan jag framföra det till en polare som är uppdragsledare i vindtunnlarna på FOI. Om nån orkar bygga en modell i skala 1/4 så kanske vi kan fixa ett par drag i tunneln och lösa detta smaskiga problem för evigt
Man bör kanske skilja mellan effekten av ett väl avstämt insug-system och den ev. fysiska RAM effekten som det sen kan bidra med.
Har ni frågor om själva teorierna bakom så kan jag framföra det till en polare som är uppdragsledare i vindtunnlarna på FOI. Om nån orkar bygga en modell i skala 1/4 så kanske vi kan fixa ett par drag i tunneln och lösa detta smaskiga problem för evigt

C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Re: Mapping programmvara
Tänker inte ge mig in i 'Ram' effekten och dess påverkan på prestanda, det finns hyllmil skrivna på de amerikanska forumen - läs och begrundaBobrob skrev:Någon som har erfarenhet av mappning av C5. Har läst om några olika programmvaror bl.a. LS1 Edit och HP Tuners - Vilken är bäst? Eller finns något bättre?

När det gäller programvara så är LS1 edit passe, det som är väldigt lättanvänt och har ett användargränssnitt som tilltalar dagens datorananvändare så är det Hptuners och EFIlive.
Det som de flesta inte förstår är att det inte hjälper att köpa en programvara och sen tro att man trycker på en knapp så fixar den till allt. Att få våra bilar att uppföra sig korrekt under alla förhållande kräver mer än så, framförallt ett gediget kunnande om EFI och hur just GM's bilar uppför sig, det är tyvärr inget som än så länge kan sammanfattas i ett tryck på en knapp(förhoppningsvis kommer vi dit i framtiden

Jo systemet är självlärande men det avser bara cruising, vid fullgas är det hårdkodade tabeller som gäller - inget annat. Förändrar du hur luften flödar genom motor etc (insug,headers, avgassystem osv) så stämmer inte de förprogrammerade parametrarna längre, du behöver också fler verktyg än programvara för att mappa WOT.
Den självlärande funktionen för allt annat än WOT fungerar ok när den aktiveras - dvs när motorn har kommit upp i arbetstemperatur, innan dess är det de hårdkodade tabeller som används där VE tabellerna är de viktigaste. Kom också ihåg att MAF (luftmängdsmätaren) bara används upp till 4000rpm, över det så är det åter igen VE tabellerna som används. Har du modifierat något i luftflödesvägen så går inte bilen optimalt punkt.. Inte ens GM's originalprogram på en helt original bil stämmer eftersom det är samma program i alla bilar för årsmodellen utan att ta hänsyn till skillnader i toleranser på ingående på komponenter från bil till bil (därför kan du se skillnader i tex toppeffekt på mellan 265-300hk på bakhjulen mellan bilar som är helt original på samma dyno).
Att mappa bilen på väg som den används i verkligheten är det mest optimala. Rullande landsväg är bara intressant om du ska mappa timingen 100% optimalt med tanke på utsläppsvärden i övrigt har du ingen användning för det, kommer dock 99% på väg vilket är mer än tillräckligt.
En liten hjälpande hand till en konkurrent....
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Re: Varam eller Inte Varam
Intressant länk - jag var inne bl.a. på den tidigare - uppenbarligen har flera Vararam-ägare kört 2-4 tiondelar snabbare på strippen (betyder väl säkert en +30 hk). Om det beror på ram-effekten, mer kallluft eller insugsresonans råder väl delade meningar men en faktiskt förbättring är påvisad.Bengt skrev:Det här kan ju utveckla sig till nåt kul . Inte ofta på svenska forum !
Min grundfrågeställning skulle jag samtidigt gärna vilja höra lite mer om innan jag skaffar mig en egen mappingprogrammvara - klarar PCM'n själv att kompensera med ökad bränsleinsprut om motorn får mer kalluft i större volym - eller måste man justera detta själv genom mappning av data i PCM'en?
Robert Palmqvist
Corvette Z06 2001
En av CCS grundare
www.VetteParts.se

Corvette Z06 2001
En av CCS grundare
www.VetteParts.se

kanske inte skulle ha haft så bråttom. 10 graders sänkning av temperaturen i insugsluften 2%.. så kombinerat med rameffekten blir givetsvis luftmängden större. Men ta dynoresultaten med minst 4a nypor salt, detta pga att resultatet kommer att bli helt beroende av hur kylfläkten är riktad, storlek, turbulens osv.. Då är strippen en betydligt bättre metod, men problemet här är att effeketen varieras av hastighet, vind osv, så lite kort så får du ett medelvärde av effektökningen.Bobrob skrev:Jake - verkar som det finns mycket delade meningar om detta. Läste på corvetteforum.com att många har mycket goda erfarenheter med Vararam och liknande system - med dynotester som bevis bl.a. med +34 rwhp. Dina +1% tror jag nog inte på - den ökade luftmängden som kommer in i systemet vid 100 km/tim är betydligt större - kan man fylla den med bränsle, så blir effektökning mycket mer än någon %. Tänkte i alla fall labba lite med detta bl.a. med ommappninga av bilen under våren - så får man se på Mantorp vad det blir på Rototest-systemet.Jake skrev:Kan ju säga direkt att ett RAM insug inte höjjer effekten så mycket så att det blir problem med grundmappen..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
Tack för hjälpen! Lutar nog åt att jag köper ett HP Tuner-system. Vet att det ligger mycket arbete och erfarenheter bakom för att kunna nyttja ett sådant verktyg för att optimera prestanda i bilen, men som pensionerad civiling inom maskinteknik och data, så verkar ju detta vara den ultimata hobbyn för de närmaste åren.vette.se skrev:Tänker inte ............Bobrob skrev:Någon som har erfarenhet av mappning av C5. Har läst om några olika programmvaror bl.a. LS1 Edit och HP Tuners - Vilken är bäst? Eller finns något bättre?
....................... tillräckligt.
En liten hjälpande hand till en konkurrent....
Robert Palmqvist
Corvette Z06 2001
En av CCS grundare
www.VetteParts.se

Corvette Z06 2001
En av CCS grundare
www.VetteParts.se

Det är bara att plugga påBobrob skrev: Tack för hjälpen! Lutar nog åt att jag köper ett HP Tuner-system. ......ultimata hobbyn för de närmaste åren.

www.ls1tech.com / PCM Diagnostics & Tuning sektionen är en av de bättre diskussionsgrupperna, där hittar du det mesta. En bredbandslambda är också ett måste för att kunna mappa korrekt, det står mycket på ls1tech om alla modeller som finns. Även en elektronisk bränsletryckmätare för att mappa vid lite större effektuttag. Du ansluter både bredbandslambda och bränsletryckmätare direkt till interfacet på HPtunersburken och har på så sätt alla mätdata från bilens egna givare samt externa på samma ställer vilket underlättar enormt.
Stod just i valet mellan HP Tuners Standard eller Pro - verkar klar fördel med Pro-versionen som har de extra interfacen bl.a. för bredbandslamda, som man kommer att behöva förr eller senare - Tack för Din hjälp Anders - måste nu återgå till golfen i Dubai!vette.se skrev:Det är bara att plugga påBobrob skrev: Tack för hjälpen! Lutar nog åt att jag köper ett HP Tuner-system. ......ultimata hobbyn för de närmaste åren.Jag delar gärna med mig ... till en viss del
www.ls1tech.com / PCM Diagnostics & Tuning sektionen är en av de bättre diskussionsgrupperna, där hittar du det mesta. En bredbandslambda är också ett måste för att kunna mappa korrekt, det står mycket på ls1tech om alla modeller som finns. Även en elektronisk bränsletryckmätare för att mappa vid lite större effektuttag. Du ansluter både bredbandslambda och bränsletryckmätare direkt till interfacet på HPtunersburken och har på så sätt alla mätdata från bilens egna givare samt externa på samma ställer vilket underlättar enormt.
Robert Palmqvist
Corvette Z06 2001
En av CCS grundare
www.VetteParts.se

Corvette Z06 2001
En av CCS grundare
www.VetteParts.se