Power Brake Booster

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Jan
Nykomling
Nykomling

Power Brake Booster

Inlägg av Jan »

Hejsan,
Jag har problem med vacumläckage i power brake boostern på
min Corvette-71.
Är det någon som vet om det går att renovera boostern, eller är det
bara att beställa en ny?
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Skulle nog tro att du åker på att beställa en ny...Det e inte Vacuumventilen till Boostern som läcker då?
Kasta inte bäver i trähus.
Björn Leidelöf
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Björn Leidelöf »

Det går att plocka isär servoenheten, och troligtvis är det membranet som gått sönder. Problemet är dock att jag har aldrig sett någon som säljer lösa delar. Jag föreslår att du köper en ny enhet.

Mvh, Björn
Användarens profilbild
BB 454
Nykomling
Nykomling

Inlägg av BB 454 »

Har precis lagat ett av de 2 membranen i min Power Booster -72

Det var en reva på ca 5 cm som jag lagade med hjälp av primer och gummiduk som jag köpte på ett växthus. De har sådant för att laga gummidukar till trädgårdsdammar.

Först la`jag en samlare remsa med 0,75 mm gummiduk därefter en bredare remsa med 1.o mm gummiduk ( Firestone gummiduk )

Primer är egentligen en typ av kontaktlim.

Gjorde så på både insida och utsida.

Håller fortfarande efter 14 dar
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

BB 454 skrev:Har precis lagat ett av de 2 membranen i min Power Booster -72

Det var en reva på ca 5 cm som jag lagade med hjälp av primer och gummiduk som jag köpte på ett växthus. De har sådant för att laga gummidukar till trädgårdsdammar.

Först la`jag en samlare remsa med 0,75 mm gummiduk därefter en bredare remsa med 1.o mm gummiduk ( Firestone gummiduk )

Primer är egentligen en typ av kontaktlim.

Gjorde så på både insida och utsida.

Håller fortfarande efter 14 dar
Smart...Man lär sig nått nytt varje dag. Dock så anser jag att Boostern e lite av en säkerhetspryl och skall bytas som enhet och helst inte repareras,men det e bara min åsikt :wink:
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Jan skrev:Tackar för era svar.
Jag blir lite osäker, när jag läser om ventilen. Det pyser ifrån boostern när jag slår igen motorn, men det läcker ju ut snabbt,så det är svårt att hör var det kommer ifrån exakt. Jag får lyssna lite mer.
Funkar anslutningen för vaacumslangen på boostern som en ventil som öppnar och stänger ,eller är det endast en anslutning för slangen?
Lite klipp o klistra i lite Marjasin anda :lol:

Anslutningen till Boostern e en backventil och den kan man dra ur och kolla skicket på.. 8)
R0ffe
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Packboxen?

Inlägg av R0ffe »

Hej!

Har läst om ert problem, och jag har ett liknande problem, men mitt fel sitter i packboxen(tätningen) som sitter på tryckstången som kommer ut ur bromsservon och trycker bak på huvudcylindern......
Jag hade också läckage på sama sätt, men när jag lossade på huvudcylindern och kollade tätningen där så var den dålig, och provade att sätta en gummiplugg (modell stor!) och vips så kunde jag med munnen suga upp tillräckligt vakuum, och det höll sig kvar flera minuter!!

Problemet är att hitta denna tätning, har ring en massa ställen men ingen har en sådan att sälja....... :(
Ett tips är att kolla på skroten om en liknande servo och ta lös packboxen försiktigt och använda den tillsvidare, och jag har mätt lite på olika och Opels gamla modeller verkar då stämma exakt med mina mått!
74:as Vette, långt ifrån original.........
60-feet 1,72 s
7,91 s - 140km/h på 201m
12.35 s - 174km/h på 402m

http://www.cardomain.com/id/r0ffe4u2
http://www.nordiccorvette.nu
vette -75
Nykomling
Nykomling

Booster

Inlägg av vette -75 »

Om jag har förstått det rätt finns det minst två modeller av "tätning" vid axeln.
En i form av en "manschett" med en plåtbrick i. Kan beställas från ZIP och kostar 5 $.
Den andra ser ut som en bälj och brukar följa med i rep.satserna till huvudcylindern.
Om det finns fler, vet ej!
Lennart
R0ffe
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Tätningarna

Inlägg av R0ffe »

Bälgen är för "andra" sidan av servon, den mot pedalmekanismen, utan det är den med plåtbricka jag hade problem med, men det löste sig med en begagnad från en SAAB 99 (tidigt 80-tal) som jag tog från skroten!
Oplarna var redan pressade till briketter och jag kollade runt bland alla märken jag kunde hitta, men den från SAAB var exakt samma mått och passade perfekt, nu har jag vakuum efter ett dygn!
Jag kommer säkert ändå att beställa en ny nån gång, men det här kommer att funka länge utan problem.
74:as Vette, långt ifrån original.........
60-feet 1,72 s
7,91 s - 140km/h på 201m
12.35 s - 174km/h på 402m

http://www.cardomain.com/id/r0ffe4u2
http://www.nordiccorvette.nu
Skriv svar