Kattrackarn skrev:Jag har Haynesboken också och det är en helt annan info där än i owners manual. Owners manual är ju bara precis vad den heter dvs. den info som kan vara bra att veta när du köper en ny bil (tex hur en handbroms ska fungera, hur man får ner reservhjulet, justerar instrument mm. Alltså absolut inget om hur man reparerar något. Haynes är ett sammandrag av vanliga reparationer och service och det är en ganska bra bok. Bästa garageboken för jobb är alltid original shopmanual tycker jag. Med tanke på dyra delar och dyra verkstäder så är böckerna en ren investering om man nu gillar och kan mecka själv.
Synd att du har en 92 LT1 annars kunde fått köpa min CC repromanual för halva priset. Jag behöver knappast 2 stycken. Den är helt oanvänd men som jag sagt tidigare en ganska ful reprokopia i svart-vitt.
Hmm... Där sa du nåt som fastnade... Hur tusan får man ner reservhjulet... Jag kan bara fantisera om hur murket det är som sitter under min bil.
Va, tar ni inte ner reservdäcket och pumpar det varje säsong?(tro mig det behövs )
Att plocka ner reservhjulet står ju faktiskt beskrivet i instruktionsboken ,och bygger väl på samma ide som alla andra bilar som har reservhjulet där bak under.
bara att lossa skruven och lyfta ner lådans bakkant.
Skillnaden är väl att lådan går att sänka för att svälja ett punkterat grövre däck..
Jag köpte min bil förra året och har försökt få ordning på det viktigaste först. Genomgång av motor med byte av packningar, oljor och diverse annat. Sedan samma med växellåda och bakaxel, byte av olja och filter. Sen en rejäl polering och en hel del annat har hunnits med... men av någon anledning har jag aldrig kollar på reservhjulet...
Min handbroms tog dåligt och var ej godkänd vid besiktning.
I manualen står det att den är självjusterande men hur mycket jag än slet och ryckte i handtaget så blev det inte bättre.
Hur som helst så bytte jag belägg m.m men inget fungerade.
Jag tror att självjusteringen består av det "fjäderstål" som sitter under bilen om fördelar kraften mellan höger och vänster sida.
Felet på min var att vajerhöljena hade gett sig och blivit något kortare på varje sida ,därför blir vajern för lång för att kunna bli självjusterande.
Om man känner på vajerhöljets yta så ska man inte känna några "knölar" eller andra ojämnheter.
Då jag besiktade gjorde jag en fusklösning genom att korta av vajern mitt under bilen med ca 3-4 cm.
Man behöver inte kapa av vajern p.g.a det sitter en skarv där den går över avgasröret där man kan dra vajrarna mot varandra och sedan låsa med hjälp av små billiga vajerlås.