Byta snubbern
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 222
- Blev medlem: sön okt 19, 2003 15:32
- Ort: Stockholm
Byta snubbern
Har ett problem med ett klunkande ljud när jag lägger i växlar i stillastående, samma ljud uppträder också när man kör om man gasar, släpper, gasar, släpper osv.
Har fått ett mycket troligt tips om att det ska vara gummibussningen som håller diffen i framkant, denna bussning kallas tydligen snubber.
Har sett med bilen upplyft att diffen rör sig ungefär en halv centimeter upp och ner i framkant när man lägger i/ur växlar så det är troligen därifrån ljudet kommer.
Har fått tag på en ny snubber men problemet kom när man ska byta den, det är ju en bult som går igenom bussningarna och håller ihop allting, i princip omöjligt att komma åt denna för att lossa ovanpå.
Har försökt med ett par olika nycklar för att få grepp om bulthuvudet utan att lyckas, går ju inte att se vad man håller på med där heller.
Frågan är om någon har bytt denna bussning som håller fast diffen i framkant mot en tvärbalk i ramen? Hur gjorde ni isåfall?
Har fått ett mycket troligt tips om att det ska vara gummibussningen som håller diffen i framkant, denna bussning kallas tydligen snubber.
Har sett med bilen upplyft att diffen rör sig ungefär en halv centimeter upp och ner i framkant när man lägger i/ur växlar så det är troligen därifrån ljudet kommer.
Har fått tag på en ny snubber men problemet kom när man ska byta den, det är ju en bult som går igenom bussningarna och håller ihop allting, i princip omöjligt att komma åt denna för att lossa ovanpå.
Har försökt med ett par olika nycklar för att få grepp om bulthuvudet utan att lyckas, går ju inte att se vad man håller på med där heller.
Frågan är om någon har bytt denna bussning som håller fast diffen i framkant mot en tvärbalk i ramen? Hur gjorde ni isåfall?
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 222
- Blev medlem: sön okt 19, 2003 15:32
- Ort: Stockholm
nu kanske jag är lite sen ute, men jag har precis bytt min diff-bussning p.g.a av oljud och att det var jävla sliten.
har samma ljud som du förmodligen. detta ljud försvann inte. har kommit fram till att det är höger kardanknut/knutkors eller va det heter.
hur gick det för dig. ljudet kvar?
har samma ljud som du förmodligen. detta ljud försvann inte. har kommit fram till att det är höger kardanknut/knutkors eller va det heter.
hur gick det för dig. ljudet kvar?
74:a cab. SB 350. And I like it!
Live long and prosper!
Live long and prosper!
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 269
- Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
- Ort: Örnsköldsvik
En drivknut ska inte vara glapp alls. Så fort det är glapp i den är det risk för vibrationer och andra missljud. Det är också viktigt att en drivknut är välsmord. Det kan räcka med att en krivknut kärvar lite för att det ska uppstå vibrationer i t.ex. kardanaxeln.
För att vara riktigt säker bör man lossa kardanaxeln/drivaxeln så att man kan känna på krivknuten, dels att den inte glappar men ockå att det inte kärvar i någon led.
Mvh, Björn
För att vara riktigt säker bör man lossa kardanaxeln/drivaxeln så att man kan känna på krivknuten, dels att den inte glappar men ockå att det inte kärvar i någon led.
Mvh, Björn
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Jag hade klonk vid uppsläpp av gasen och det var främre diff bussingen som var problemmet.
Höll på i någon timma och krånglade, och till slut gick det. Hade inte bort något annat alls och det bra iaf. Var envis bara!
//Lasse
Höll på i någon timma och krånglade, och till slut gick det. Hade inte bort något annat alls och det bra iaf. Var envis bara!

//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'