Olje byte automatlåda
- Peter sp2000
- Rookie
- Inlägg: 93
- Blev medlem: sön feb 25, 2007 11:24
- Ort: Göteborg
Olje byte automatlåda
Tänkte byta olja i växellådan på nin -92.
Så min fråga är om det finns någon avtapnings plug i botten på lådan eller
låssar man på anslutningen till oljekylet och låter turbinen pumpa ut oljan
samtidigt som man häller på ny olja.
Fråga 2.Hur många liter olja rymmer det och är det någon speciel olja
eller går det lika bra med samma olja som är avsedd för tex volvos automatlådor?
Tack på förhand!'
MVH Peter GBG
Så min fråga är om det finns någon avtapnings plug i botten på lådan eller
låssar man på anslutningen till oljekylet och låter turbinen pumpa ut oljan
samtidigt som man häller på ny olja.
Fråga 2.Hur många liter olja rymmer det och är det någon speciel olja
eller går det lika bra med samma olja som är avsedd för tex volvos automatlådor?
Tack på förhand!'
MVH Peter GBG
Om ingen satt dit avtappningsplugg finns det ingen.
Man får lossa hela tråget...söligt kan det bli.
Sen får man fylla på lika mycket man tappat ur och kolla nivån efter varmkörning.
Enl. boken igen, Automat.
"Drain and refill" 4,7L
"Overhaul" 10,6L
Recheck after refill.
"Manual Overhaul" 2,1L
Olja: Automat Dexron IIE
Manual: SAE 5W-30 (GM PArt nr 1052931) or equivalent.
mvh
MickeW
www.corvetten.com
Man får lossa hela tråget...söligt kan det bli.
Sen får man fylla på lika mycket man tappat ur och kolla nivån efter varmkörning.
Enl. boken igen, Automat.
"Drain and refill" 4,7L
"Overhaul" 10,6L
Recheck after refill.
"Manual Overhaul" 2,1L
Olja: Automat Dexron IIE
Manual: SAE 5W-30 (GM PArt nr 1052931) or equivalent.
mvh
MickeW
www.corvetten.com
Även en silverfisk kan glimma till!
____________________________
Corvette C5 Z06 2001
Corvette C4 -96 Lt4 Man. <<< S Å L D >>>
Corvette C4 -93 Lt1 Aut. <<< S Å L D >>>
http://www.corvetten.com
____________________________
Corvette C5 Z06 2001
Corvette C4 -96 Lt4 Man. <<< S Å L D >>>
Corvette C4 -93 Lt1 Aut. <<< S Å L D >>>
http://www.corvetten.com
Oljebyte
Kladdigt o vidrigt som sagt.
Man bör ju byta filter ,åtminstone första gången man byter olja,för firmor suger i princip alltid ur oljan(man förstår dom).
Men kolla hur oljan luktar och färgskillnad mot ny olja är ett bra tips.
normal körning pratar man om ca 4000 mil i bytesintervall,men en vettelåda kan ju få lite stryk så kanske annan var säsong är lämpligt om man är seriös. Att fylla i den tappade oljan i en dunk ,och sedan fylla i motsvarande mängd i en likadan dunk är ett bra tips för att återfylla rätt mängd.
Har man bytt filter och inget hänt räcker det att suga ur oljan nästa oljebyte.
Dexron2 börjar försvinna ,men 3an ska ju fungera minst lika bra.
Man bör ju byta filter ,åtminstone första gången man byter olja,för firmor suger i princip alltid ur oljan(man förstår dom).
Men kolla hur oljan luktar och färgskillnad mot ny olja är ett bra tips.
normal körning pratar man om ca 4000 mil i bytesintervall,men en vettelåda kan ju få lite stryk så kanske annan var säsong är lämpligt om man är seriös. Att fylla i den tappade oljan i en dunk ,och sedan fylla i motsvarande mängd i en likadan dunk är ett bra tips för att återfylla rätt mängd.
Har man bytt filter och inget hänt räcker det att suga ur oljan nästa oljebyte.
Dexron2 börjar försvinna ,men 3an ska ju fungera minst lika bra.
- Peter sp2000
- Rookie
- Inlägg: 93
- Blev medlem: sön feb 25, 2007 11:24
- Ort: Göteborg
Re: Oljebyte
[quote="Ingo"]Kladdigt o vidrigt som sagt.
Man bör ju byta filter ,åtminstone första gången man byter olja,för firmor suger i princip alltid ur oljan(man förstår dom).
Men kolla hur oljan luktar och färgskillnad mot ny olja är ett bra tips.
normal körning pratar man om ca 4000 mil i bytesintervall,men en vettelåda kan ju få lite stryk så kanske annan var säsong är lämpligt om man är seriös. Att fylla i den tappade oljan i en dunk ,och sedan fylla i motsvarande mängd i en likadan dunk är ett bra tips för att återfylla rätt mängd.
Har man bytt filter och inget hänt räcker det att suga ur oljan nästa oljebyte.
Dexron2 börjar försvinna ,men 3an ska ju fungera minst lika bra.[/quote
Är det besvärligt att byta olje filter i lådan?
Har ej gjort det på någon annan bil,har bara bytt olja genom att pumpa ur
den och fyllt på eftersom.
MVH Peter
Man bör ju byta filter ,åtminstone första gången man byter olja,för firmor suger i princip alltid ur oljan(man förstår dom).
Men kolla hur oljan luktar och färgskillnad mot ny olja är ett bra tips.
normal körning pratar man om ca 4000 mil i bytesintervall,men en vettelåda kan ju få lite stryk så kanske annan var säsong är lämpligt om man är seriös. Att fylla i den tappade oljan i en dunk ,och sedan fylla i motsvarande mängd i en likadan dunk är ett bra tips för att återfylla rätt mängd.
Har man bytt filter och inget hänt räcker det att suga ur oljan nästa oljebyte.
Dexron2 börjar försvinna ,men 3an ska ju fungera minst lika bra.[/quote
Är det besvärligt att byta olje filter i lådan?
Har ej gjort det på någon annan bil,har bara bytt olja genom att pumpa ur
den och fyllt på eftersom.
MVH Peter
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 186
- Blev medlem: mån nov 17, 2003 23:11
- Ort: CCS Admin
Re: Oljebyte
Peter sp2000 skrev:Ingo skrev:Kladdigt o vidrigt som sagt.
Man bör ju byta filter ,åtminstone första gången man byter olja,för firmor suger i princip alltid ur oljan(man förstår dom).
Men kolla hur oljan luktar och färgskillnad mot ny olja är ett bra tips.
normal körning pratar man om ca 4000 mil i bytesintervall,men en vettelåda kan ju få lite stryk så kanske annan var säsong är lämpligt om man är seriös. Att fylla i den tappade oljan i en dunk ,och sedan fylla i motsvarande mängd i en likadan dunk är ett bra tips för att återfylla rätt mängd.
Har man bytt filter och inget hänt räcker det att suga ur oljan nästa oljebyte.
Dexron2 börjar försvinna ,men 3an ska ju fungera minst lika bra.[/quote
Är det besvärligt att byta olje filter i lådan?
Har ej gjort det på någon annan bil,har bara bytt olja genom att pumpa ur
den och fyllt på eftersom.
Absolut inga konstigheter att byta filter och Dextron 3 funkar utan problem.
// A/B
MVH Peter
Corvette 1990
Engine: 383cui, 400+ Hk.
Engine: 383cui, 400+ Hk.
Filter
Enda problemet med att byta filter är att du måste ner med tråget.
Sedan bör du byta packning ,och vara noga så du drar trågbultarna jämnt och lagom hårt.
Inte direkt svårt men rätt mycket skruvning,speciellt på cabbarna, och kladdigt.
Fuskar man börjar det läka olja så då är det bara att göra om.
När vi bytt olja proffessionelt på vissa dumprar med samma idiot system utan plugg,så rengjörde vi tråget rejält (fettfritt) och sedan tog vi en ny packning och limmade fast den på tråget,med antingen kraftigt packningsklister eller till och med kontaktlim.
På andra ytan(tätytan mot lådan) smetade vi in rejält med vaselin .
Då var det bara att släppa ner tråget,och samma packaning gick att återvända många gåner.
Sedan bör du byta packning ,och vara noga så du drar trågbultarna jämnt och lagom hårt.

Inte direkt svårt men rätt mycket skruvning,speciellt på cabbarna, och kladdigt.
Fuskar man börjar det läka olja så då är det bara att göra om.

När vi bytt olja proffessionelt på vissa dumprar med samma idiot system utan plugg,så rengjörde vi tråget rejält (fettfritt) och sedan tog vi en ny packning och limmade fast den på tråget,med antingen kraftigt packningsklister eller till och med kontaktlim.
På andra ytan(tätytan mot lådan) smetade vi in rejält med vaselin .
Då var det bara att släppa ner tråget,och samma packaning gick att återvända många gåner.
Re: Filter
Ingo skrev:Enda problemet med att byta filter är att du måste ner med tråget.
Sedan bör du byta packning ,och vara noga så du drar trågbultarna jämnt och lagom hårt.![]()
Inte direkt svårt men rätt mycket skruvning,speciellt på cabbarna, och kladdigt.
Fuskar man börjar det läka olja så då är det bara att göra om.![]()
När vi bytt olja proffessionelt på vissa dumprar med samma idiot system utan plugg,så rengjörde vi tråget rejält (fettfritt) och sedan tog vi en ny packning och limmade fast den på tråget,med antingen kraftigt packningsklister eller till och med kontaktlim.
På andra ytan(tätytan mot lådan) smetade vi in rejält med vaselin .
Då var det bara att släppa ner tråget,och samma packaning gick att återvända många gåner.
Tack för tipset.
Smart sätt att slippa ha en packning som går sönder och allt möjligt varje gång man ska byta olja.
Mvh
MrV8
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 186
- Blev medlem: mån nov 17, 2003 23:11
- Ort: CCS Admin
Re: Filter
Undrar bara en sak, vad har cabben med oljetråget på automat lådan att göra? sitter det mera saker ivägen eller vad?Ingo skrev:Enda problemet med att byta filter är att du måste ner med tråget.
Sedan bör du byta packning ,och vara noga så du drar trågbultarna jämnt och lagom hårt.![]()
Inte direkt svårt men rätt mycket skruvning,speciellt på cabbarna, och kladdigt.
Fuskar man börjar det läka olja så då är det bara att göra om.![]()
När vi bytt olja proffessionelt på vissa dumprar med samma idiot system utan plugg,så rengjörde vi tråget rejält (fettfritt) och sedan tog vi en ny packning och limmade fast den på tråget,med antingen kraftigt packningsklister eller till och med kontaktlim.
På andra ytan(tätytan mot lådan) smetade vi in rejält med vaselin .
Då var det bara att släppa ner tråget,och samma packaning gick att återvända många gåner.
// A:B
Corvette 1990
Engine: 383cui, 400+ Hk.
Engine: 383cui, 400+ Hk.
Antar att det sitter ett kryss stag under bilen, det är säkert ivägen?
Cabbarna har väl det för att stadga upp bilen.
Cabbarna har väl det för att stadga upp bilen.
Även en silverfisk kan glimma till!
____________________________
Corvette C5 Z06 2001
Corvette C4 -96 Lt4 Man. <<< S Å L D >>>
Corvette C4 -93 Lt1 Aut. <<< S Å L D >>>
http://www.corvetten.com
____________________________
Corvette C5 Z06 2001
Corvette C4 -96 Lt4 Man. <<< S Å L D >>>
Corvette C4 -93 Lt1 Aut. <<< S Å L D >>>
http://www.corvetten.com
automat
Jepp!!!,med en massa aluminiumblock och skruvar att hålla reda påMickeW skrev:Antar att det sitter ett kryss stag under bilen, det är säkert ivägen?
Cabbarna har väl det för att stadga upp bilen.