växellåda c5

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Ekholm
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: ons mar 14, 2007 23:39
Ort: Orust

växellåda c5

Inlägg av Ekholm »

Är det exakt samma innehåll i denna som i vipern?
Har hört ett rykte om att vipern skulle ha starkare grejer i t56an
Nån som vet?

mvh
Ekholm
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: ons mar 14, 2007 23:39
Ort: Orust

Inlägg av Ekholm »

Ja vad tror ni... :?:
unclebans
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 32
Blev medlem: tis apr 26, 2005 23:43

Inlägg av unclebans »

Den information som jag fått är att vipern ska ha vissa delar som är starkare, men i stort sett är det samma låda.
Ekholm
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: ons mar 14, 2007 23:39
Ort: Orust

Inlägg av Ekholm »

okej...

Finns det spec från fabrik vad c5 lådan klarar?

Och finns det några c5 med mycke mos som fortfarande kör med orginal
låda isf hur mycke Nm har den utsatts för?
unclebans
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 32
Blev medlem: tis apr 26, 2005 23:43

Inlägg av unclebans »

Generellt kan man säga att om det är gatdäck du ska köra med så kan du ladda på ordentligt. Däcken ger inte tillräckligt med friktion för att knäcka lådan, vanligtvis! Kan alltid hända saker dock. Om du ska köra på stripp med slicks osv så kanske man kan snegla på att förstärka alternativ byta låda. Vet inte exakt hur det är med C5:or men F-body har svaga bakaxlar så där byter man axeln först.

Vad har du tänkt att använda bilen till?
Ekholm
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: ons mar 14, 2007 23:39
Ort: Orust

Inlägg av Ekholm »

Bana,strip med ca 600-700 hk
unclebans
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 32
Blev medlem: tis apr 26, 2005 23:43

Inlägg av unclebans »

Du ska definitivt kolla efter uppgradering eller modifiering av lådan i så fall. När jag var inne med min låda till musclecars efter en strippkörning så sa de till mig att jag absolut inte ska köra på stripp med originallåda då den inte är jättelämplig för det. För mig pajade något lager i lådan, samt någon synkring...jag har originaleffekt på ls1:an.
Ekholm
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: ons mar 14, 2007 23:39
Ort: Orust

Inlägg av Ekholm »

verkar konstigt att sådant kan hända med orginal effekt...
unclebans
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 32
Blev medlem: tis apr 26, 2005 23:43

Inlägg av unclebans »

Jepp, men shit happens :lol:

Vet flera från andra forum som kör med original på stripp och bana utan att något har hänt deras lådor. Jag kommer inte att byta låda heller, men som med allt annat, vill man vara helt säker så bör man förstärka/uppgradera osv.
Ekholm
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: ons mar 14, 2007 23:39
Ort: Orust

Inlägg av Ekholm »

Har jämfört bilder på viperns låda och c5:ans och det verkar nästan som
om man kan få dit viperns låda...

Någon som vet??
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

Ekholm skrev:okej...

Finns det spec från fabrik vad c5 lådan klarar?

Och finns det några c5 med mycke mos som fortfarande kör med orginal
låda isf hur mycke Nm har den utsatts för?
Automat 350Nm belastning under 100000miles
Manuell 450Nm belastning under 100000miles

Jag har kört min bil sedan -00 med 600+hk och originallåda, inget problem. Har kört med Cartek koppling i 4 år hittills och den håller än så länge. :)
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Ekholm
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: ons mar 14, 2007 23:39
Ort: Orust

Inlägg av Ekholm »

vette.se skrev:
Ekholm skrev:okej...

Finns det spec från fabrik vad c5 lådan klarar?

Och finns det några c5 med mycke mos som fortfarande kör med orginal
låda isf hur mycke Nm har den utsatts för?
Automat 350Nm belastning under 100000miles
Manuell 450Nm belastning under 100000miles

Jag har kört min bil sedan -00 med 600+hk och originallåda, inget problem. Har kört med Cartek koppling i 4 år hittills och den håller än så länge. :)
Okej har du använt den på strippen med slicks liknande däck oxå?
Ekholm
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: ons mar 14, 2007 23:39
Ort: Orust

Inlägg av Ekholm »

Finns det olika manuella lådor i c5?
Har z06 en hållbarare låda?
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

Ekholm skrev:Okej har du använt den på strippen med slicks liknande däck oxå?
Endast bankörning med slicks, nästan inget på strippen.

Det enda som skiljer MN6 lådan från MN12 är utväxlingen.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Skriv svar