Rocker molding + sidepipes
Rocker molding + sidepipes
Har nu monterat ena sidans sidepipe på bilen och upptäckte tyvärr att det var en liten detalj som det inte fanns instruktioner för hur det skulle lösas med pipsen på plats.
Hur skall man få dit "rocker molding"-panelen? Alltså den lilla prydnadspanelen som avslutar sidan av bilen neråt.
Eller rättare - det går inte att få dit den, så har ni andra skurit av den för att få den på plats? Och i sådana fall - är det någon som har extra paneler liggande, för jag drar mig för att skära i originalpanelerna.
Hur skall man få dit "rocker molding"-panelen? Alltså den lilla prydnadspanelen som avslutar sidan av bilen neråt.
Eller rättare - det går inte att få dit den, så har ni andra skurit av den för att få den på plats? Och i sådana fall - är det någon som har extra paneler liggande, för jag drar mig för att skära i originalpanelerna.
Jag monterade mina i vintras. Och med leveransen följde en monteringsanvisning som visade var och hur mycket man skulle skära ur "rocker panelen" det är visst olika på olika årsmodeller. Men börja med att montera bägge headersen för det är inte säkert att du behöver skära ut lika mycket eller något alls på bägge sidorna.
Jag skall ta det försiktigt innan jag börjar karva i dem. Lovar. :)
Jag har också aluminiumlister, så det kanske inte är original trots allt. Men det vore synd att skära i dem ändå.
Tommy -> Jag har pratat tidigare med dig om att jag skulle köpa sidepiepes och då pekade du på ett fäste på undersidan av balken uppfattade jag det som. Men de fästen som man skulle montera i enligt beskrivningen sitter på sidan av rambalken. Det blev ganska naturligt att montera där med de bultar som följde med. Problemet är då att bultarna sticker ut för långt för att man skall få listen på plats. Enda möjliga lösningen i det läget är att korta av bultarna så att man möjligen kan gömma de bakom panelen, för med nuvarande längd så går listerna definitivt inte på.
Det är ju möjligt att hooker har modfierat fästena på olika årsmodeller av sina headers.
Jag har också aluminiumlister, så det kanske inte är original trots allt. Men det vore synd att skära i dem ändå.
Tommy -> Jag har pratat tidigare med dig om att jag skulle köpa sidepiepes och då pekade du på ett fäste på undersidan av balken uppfattade jag det som. Men de fästen som man skulle montera i enligt beskrivningen sitter på sidan av rambalken. Det blev ganska naturligt att montera där med de bultar som följde med. Problemet är då att bultarna sticker ut för långt för att man skall få listen på plats. Enda möjliga lösningen i det läget är att korta av bultarna så att man möjligen kan gömma de bakom panelen, för med nuvarande längd så går listerna definitivt inte på.
Det är ju möjligt att hooker har modfierat fästena på olika årsmodeller av sina headers.
Hej Erik, ja gör som Tommy säger "Slajda" in dom bakifrån hissa upp bakvagnen och ta bort hjulen så går det mycket lättare. Jag tror dock att det är en viss skillnad på BB och SB headersna vilket påverkar om det blir urskärning ur panelerna eller ej. En annan avgörande sak är i vilken kondition motorfästena är i. Men bultarna måste kapas de är vid leverans för långa. Och om inte hålen i ramen matcher öglorna på pipsen får du karva upp hålen i ramen eller göra en liten adapter plåt och hänga upp dom i. Jag mailar en bild till dig på hur jag gjort. (Vet fortfarande inte hur jag skickar bilder i forumet)
Sådär. Med backdäcket lossat och headersana lite lösa så kunde jag skjuta listerna på plats. MEN!
Det röret som ligger högst på headerserna ligger an mot listen. Inte särskilt hårt, men den pressar upp litegrann mot den. Frågan är om jag kanske ändå skall skära bort en bit av listen om det är så att jag skaver bort kromet/listen leder värme som skadar karossen?
Hilfe! Jag behöver råd från er som har sidepipes på och veta hur passformen är för er. Går headersarna fritt eller ligger de an mot listen för er också?
Det röret som ligger högst på headerserna ligger an mot listen. Inte särskilt hårt, men den pressar upp litegrann mot den. Frågan är om jag kanske ändå skall skära bort en bit av listen om det är så att jag skaver bort kromet/listen leder värme som skadar karossen?
Hilfe! Jag behöver råd från er som har sidepipes på och veta hur passformen är för er. Går headersarna fritt eller ligger de an mot listen för er också?
Se till att du har lite frigång mot listerna för motorn kommer ju att röra på sig ..Annars kommer det att skramla o leva fan..Erik Beijnoff skrev:Sådär. Med backdäcket lossat och headersana lite lösa så kunde jag skjuta listerna på plats. MEN!

Jag blev tvungen att gå ganska hårt åt mina lister för att få det som jag ville..
Kasta inte bäver i trähus.