Hej !!
Jag har ett litet läckage på mitt värmeelement och ska byta det, jag har ett nytt element och en "renoveringssats" med alla små nitar, packningar och butyltejp inför bytet.
Jag undrar om någon har några smarta tips som är bra att tänka på inför bytet..
Jag har provlossat innan jag beställde grejerna och då var det hyfsat lätt att lossa kåpan med fläktmotorn i motorrummet och jag lossade handskfacket för att se hur det så ut där och såg att hela paketet sitter löst då man lossar skruvarna i motorrummet..
Nu till frågan kan man byta elementet utan att plocka ur hela värmepaketet inne i bilen…?? Alltså bara lossa elementet från motorrumssidan utan all demontering inne i bilen…?? Det verkade sitta ganska hårt med någon slags metallklamma.
Bilen är en -72:a 350 manuell convertible utan ac.
Mvh //Jocke.
Söker tips inför byte av Värmepaket.
Hej
Jag har bytt värmepaket på en -72 och jag vill minnas att du tar allt ifrån motorrummet. Se till att hitta alla muttrarna på "plastkåpan" över fläktmotor. När kåpan är borta sitter paketet där. Försök kolla hur det sitter fast, det är "fastklämt" på nåt vis. Kan det vara lite lurigt att få "fast" det nya när du sätter dit det.
Jag har bytt värmepaket på en -72 och jag vill minnas att du tar allt ifrån motorrummet. Se till att hitta alla muttrarna på "plastkåpan" över fläktmotor. När kåpan är borta sitter paketet där. Försök kolla hur det sitter fast, det är "fastklämt" på nåt vis. Kan det vara lite lurigt att få "fast" det nya när du sätter dit det.
Uffe c-72
Värmepaket
Värmepaketet kan demonteras direkt från motorrummet utan att behöva krångla med något inne i bilen. Tror att det satt 6st muttrar runt om.Lossa dessa och ta bort hela fläktkåpan. När du ser värmepaketet så sitter det en klämma på vänster sida mot hjulhuset. Den ska lossas och du kan dra ut den bara. Nu ska du försöka dra ut värmepaketet med den sidan som klämman satt på först. Det är instucket bara från ett håll och måste ut samma. Men men när du ska sätta tillbaka det nya så ska jag ge dig ett tips som sparar många
. Innan du försöker montera in det nya så kolla in i hålet. Det finns nämligen en klämma till somm sitter längre in och den kan ställa till med mycket jävliskap. Den måste komma rätt annars får du inte in paketet som det ska .Det tar helt enkelt imot om den klämman inte kommer rätt mot värmepaketet. Jag band en ståltråd i den och drog ut den samtidigt som jag sköt in paketet.
Det kan vara lite jävligt men det går...
Mvh Zeke

Det kan vara lite jävligt men det går...
Mvh Zeke