Laga glasfiber: Storage Compartment.

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
MickeN
Rookie
Rookie

Laga glasfiber: Storage Compartment.

Inlägg av MickeN »

Hej på er!

Är i stort behov av tips och hjälp men att laga "lite" glasfiber på min "Storage Compartment/Jack Tray".

Har självklart redan gått igenom forumet och samlat upp all information jag kunde hitta men anser mig ändå behöva mer hjälp.

Om ni följer länken kan ni se lite bilder av skadorna:
http://s109.photobucket.com/albums/n66/ ... mpartment/

Behöver som ni ser göra två lagningar, en på ”utsidan” vid däcket och en på ”insidan” vid differentialen.

Angående lagningen vid utsidan så har jag följt anvisningarna jag hittat på forumet så långt att jag sågat bort de bitar som var spruckna och söndriga och sedan tillverkat en liknande del i metall som jag skall lägga den nya glasfibern på.

Mina frågor om denna lagning är:

1. Behöver jag fasa kanterna mer?

2. Vad behöver jag använda för lim?
Köpte 2 komponent Super Epoxy på Biltema (Artnr: 36-2409) men i och med att det bara var nio grader i garaget så blev det som tuggummi så det var lite svårt att "dränka" glasfiberväven i det. ;)

Lagningen på insidan är jag ganska osäker på hur jag skall göra och behöver verkligen hjälp... Räcker det att använda glasfiberspackel? (Art nr 36-062 på Biltema).

Tacksam för alla svar!
Med Vänliga Hälsningar
Micael Nylander
Användarens profilbild
arilau
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av arilau »

hei micke köp polyester som du blandar härdare .biltema art nr 36-075.härdare 36-069 matta art nr 36-070 . dom minre hålerna fixar du lätt lägg tejp eller annat på andra sidan för att ha nån fäste till mattan lägg flera lager matta mycket plyester försök få bort luften mellan mattorna andvänd pensel eller roller special finns i båt äffarena.lägg första gången 3 lager matta vänta par timmar .slipa grovt lägg några lager till tills du är nöjd 300 g matta är ganska tunn. den större plåt biten kan du anvanda som form när du plastar vaxa den. sätt den på plats .plasta den från ena sidan. efter par timmar kan du ta port den fortsätt och plasta tills du är nöjd slipa bort alla vassa taggarna.värme hälst 18 grader .du kan plasta lägre temperaturer också längre tork tid. det kommer lukta som fan när plasten torkar använd mask eller gör det utomhus. sen kan du måla med toppcoat blir hård som fan 36-080+36-083 samma härdare som till polyester .ari
Användarens profilbild
arilau
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av arilau »

hei kollade dina bilder en gång till det ser ut som att du har stora biten kvar glöm plåten. plasta den tillbaks från båda sidorna lägg 4-6 lager matta bägge sidorna blir hård som fan.ari
MickeN
Rookie
Rookie

Inlägg av MickeN »

Tack för hjälpen Ari! (Lite i efterskott). ;)
Skall ge mig på det i övermorgon så håll tummarna för mig!
Med Vänliga Hälsningar
Micael Nylander
Skriv svar