Vilken motorolja rekomenderas?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Gunnar S
Nykomling
Nykomling

Vilken motorolja rekomenderas?

Inlägg av Gunnar S »

Hej jag har en C5-2000, helt otrimmad ;-).
Vilken olja rekomenderar ni?

Fick idag ett reklamblad från AMALIE motor oil, som påstår att Klintberg &Way samarbetar med dom och att missljud från ventillyftarna motverkas.

När jag våren 2006 hade min bil inne för 6000 mila hos Verkstan i Jakobsberg (norr om Sthlm) påstod Rickard att Pennzoil 5w40 var bra och att Klintberg rekomenderade denna olja. (Fick ett gott intryck av Rickard, synd att han flyttat till Åland).

Dom sopar min gata idag, snart blir det åka av.....:-)
Gunnar C5-00
Bobrob
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Bobrob »

Varför inte köra på rekommenderad Mobil 1 5W30 eller 0W30 som också är godkänd för i Corvette i Europa...
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
Bild
LW
Corvettefantast
Corvettefantast

Re: Vilken motorolja rekomenderas?

Inlägg av LW »

Gunnar S skrev:Hej jag har en C5-2000, helt otrimmad ;-).
Vilken olja rekomenderar ni?

Fick idag ett reklamblad från AMALIE motor oil, som påstår att Klintberg &Way samarbetar med dom och att missljud från ventillyftarna motverkas.

När jag våren 2006 hade min bil inne för 6000 mila hos Verkstan i Jakobsberg (norr om Sthlm) påstod Rickard att Pennzoil 5w40 var bra och att Klintberg rekomenderade denna olja. (Fick ett gott intryck av Rickard, synd att han flyttat till Åland).

Dom sopar min gata idag, snart blir det åka av.....:-)

Alternativt kendall, som uppfyller GM6094 (C5 org) Motorolja 5W-30 GT-1 High Performance.
Kendall olja som finns på Jula postorder artnr: 624017

produktblad : http://www.kendallmotoroil.com/NR/rdonl ... _SynMO.pdf
Tidigare GTA Trans Am, C5 97a...Nu C6!
http://www.garaget.org/NosZpeed
turbo_kicken
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av turbo_kicken »

en liten dum fråga men ändå! spelar märket på oljan stor roll eller går det o köpa 5W30 olja från mekonomen eller biltema haha!? :D
finns det något bättre ljudet av en mullrande v8!
LW
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av LW »

turbo_kicken skrev:en liten dum fråga men ändå! spelar märket på oljan stor roll eller går det o köpa 5W30 olja från mekonomen eller biltema haha!? :D
:) Självklart spelar det igen roll bara det uppfyller de kraven som ska..
Byter man dessutom var 500 mil så tror jag inte ens att den sämsta oljan (som uppfyller kraven alltså) Hinner bli dålig..
Men det finns spaltmeter av just denna frågan i diverse forum..

Jag svarade bara på frågan om oljan från AMALIE (158:-).. :o
Kendall 99:- (Uppfyller kraven)

GLAD PÅSK PÅ ER..
Tidigare GTA Trans Am, C5 97a...Nu C6!
http://www.garaget.org/NosZpeed
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

Så länge oljan uppfyller specifikationerna spelar det ingen roll vilken olja du använder, de flesta av oss byter olja så pass ofta att det spelar ännu mindre roll.

Själv använder jag endast LE olja i motor, låda o diff - anledningen till det valet är oberoende tester som visar att LE är den olja som ger minst slitage när två metallytor rör sig mot varandra. Dessutom har den överlägsna högtemperatur egenskaper där den bara smörjer bättre o bättre där alla vanliga oljor, Mobil 1 inräknad bryts ned.

Mobil 1 är GM's rekommenderade oljemärke helt enkelt för att de slantade upp mest för att få reklamkontraktet, inte för att den på något vis är bättre än någon annan - så är det i pengarnas förlovade land. :roll:

Jag vill inte starta någon diskussion om vilken olja som är bäst, det är tämligen meningslöst. Använd den du är nöjd med !
Bild
Bobrob
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Bobrob »

Tja, visst specarna måste vara uppfyllda, MEN tillsatserna i oljan t.ex. SuperSyn i Mobil 1 gör att oljan håller längre d.v.s. stoppar försurning/nedbrytning och andra skadliga ämnen i oljan.

Läs intressant länk från AMSOIL angående hur oljor testas och hur nedbrytningsprocessen kan bromsas av vissa tillsatser:
http://www.go-synthetic.com/amsoil_vs_m ... obil1.html

http://www.go-synthetic.com/amsoil_test ... sting.html

- visserligen AMSOIL-reklam, men ändå. Har experterna på GM m.fl. kommit fram till att Mobil 1 är en bra olja, så håller jag mig gärna ifrån oljor med konstiga namn!

Jag kör Mobil 1 0W30 - som också uppfyller GM-specarna!
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
Bild
Skriv svar