vad är "Left Actuator Out of Range" ??

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
n_brio1
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 110
Blev medlem: lör jul 29, 2006 5:36
Ort: karlstad

vad är "Left Actuator Out of Range" ??

Inlägg av n_brio1 »

efter att ja tagit fram bilen efter vinter dvalan så har ja fått felkoden DTC B0441 Left Actuator Out of Range..

vad är det för något??
Användarens profilbild
Twisted
Rookie
Rookie
Inlägg: 70
Blev medlem: tis dec 05, 2006 18:37
Ort: Umeå

Inlägg av Twisted »

Hejsan

Verkar vara en givare som spökar, hittade denna länk där samma problem diskuteras.

http://forums.corvetteforum.com/showthr ... ?t=1434320

De lösningar som ges på den sidan är följande

1) Disconnect battery for 1 hour to let the actuator reset.
2) Add a little freon (don't see how this would affect our single evaporator A/C)
3) Replace the actuator.
n_brio1
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 110
Blev medlem: lör jul 29, 2006 5:36
Ort: karlstad

Inlägg av n_brio1 »

tack för länken...
tyvärr så fungerade inte "bryt spänningen metoden"

men ja har kommit en bit på vägen det har med ac'n att göra det varnar för att det är för lite kylmedel i men när man får fel koden så kan man inte få "full" värme på ena sidan utan bara kyla och då är frågan, det är väl inte förlite kyl medel i om det är värmen som försvinner?

någon som har någon ide??
Användarens profilbild
Max M
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 432
Blev medlem: sön okt 19, 2003 14:23
Ort: Sturkö

Inlägg av Max M »

Ditt problem har inte med kylmediat att göra.

Funkar så här i stort: HVAC (AC: n) får en position från sensorn som känner av hur värmeluckan står. Sensorn är en enkel potentiometer som lämnar en maximal 5 V nivå. Utnivån går till HVAC och talar om hur luckan ska stå.
När du har brutit spänningen (battpolen) och återansluter batteriet startar en kalibreringsrutin (varar ca 60 sek). Under kalibreringen öppnar och stänger luckorna fullt på båda sidor. Ändpositionerna sänds tillbaka till HVAC som jömför med förprogramerade ändlägen. Om värdena under kalibrering inte stämmer med förväntade sätts koder B0441.

Kontrollera kablaget och anslutningar NOGA. Kolla potetiometern så den är ren. Spruta kontaktsray på den.

Om detta inte hjälper behövs TECH II så att man kan köra luckan manuellt för att kontrollera att motorn är OK
Bild

Så här ser det elektriska ut.
// Max
Skriv svar