HÖGTALARE TJUTER SOM EN MISTLUR

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
hangus
Rookie
Rookie
Kontakt:

HÖGTALARE TJUTER SOM EN MISTLUR

Inlägg av hangus »

Jag har bytt till nytt batteri på min 91:a. Sen började det plötsligt tjuta som en mistlur, högt som..! Så fort jag slog på radion började det. Sen sprakade det till, och så var bakre högtalaren på höger sida stendöd. Nu har det börjat tjuta i den främre högtalaren på samma sida!? Vad händer? Är det slutsteg efter slutsteg som pajar ihop? Jag får panik! Någon som vet vad detta kan bero på? Vore ju kul att lyssna lite på musik i sommar... :shock:
Kör en electronblå C5 Corvette Coupé 2002
Användarens profilbild
Skp
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Skp »

Förmodlingen är slutsteget i högtalaren bränt, koppla ur slutsteget i lådan så slipper du tjutandet. Desvärre kan du inte köpa något litet effektsteg el.dyl du måste införskaffa BOSE:s egna förstärkare hittar du någon i Sverige som säljer eller reparerar kan du väl skriva det här då jag har samma fel i min 91:a.

Stefan
hangus
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av hangus »

Juste Stefan! Fick för mig att jag kanske missat något när jag bytte batteri - men nu när jag tänker efter så tror jag att den bakre lådan har varit på väg att tystna ett tag före batteribytet. Jag ska kolla lådan och se om jag kan koppla ur slutsteget. Kanske kan jag beställa slutsteg i USA gm HELMS? Jag har släktingar i Canada som kan få loss det lite billigare! Men jag ska också kolla i Sverige och lovar att tala om här på forumet när jag vet något mera i ämnet. :wink:

Hans
M@ts
Nykomling
Nykomling

Inlägg av M@ts »

Se ämne orginal stereo, offra ca 50 kr på delar till 2 st högtalare som fixar "mistlur" bl.a. kan vara allt som behövs.

// M@ts
hangus
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av hangus »

Det här ju bara fantastiskt! Nu vet jag hur jag ska bära mig åt för att laga själva högtalaren! You guys are great!

Tack och bock

Hans
Boggen
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Boggen »

Hittade en liten guide som kan vara till hjälp :D

http://www.batee.com/corvette/dcrg/index.shtml
hangus
Rookie
Rookie
Kontakt:

Lösningen på problemen

Inlägg av hangus »

...med högtalarna som tjöt var dock inte att med hjälp av elektronikkunnig kompis löda nya kondensatorer som inköpts på Elfa. Nej, det inträffade inte någon förbättring. Istället beställdes nya amp:s på Corvette Radios i USA. Och vips,när de monterats in så fungerar hela BOSE-systemet som det ska! Tänk ändå vad en beställning kan göra! Så nu är det bara att lyssna och köra.

Tack för alla tips här på forumet!
Skriv svar