
Syre till motorn
Syre till motorn
En för många en enkel fråga kanske, men var tar vetten in syret till motorn?? Man ser ju själva scoopet i fronten under bilen, men det leder ju upp till kylaren, men var tar han syret som går genom luftfilter osv.? Har kollat och kollat men begriper det inte. Visst, lite tar den väl innefrån motorutrymmet, men det kan ju inte vara så mycket - eller? Anledningen till min fråga är om det är värt att skaffa en KN Filter om det är som så att den ändå inte får så mycket syre... 

Svart 90:a - sänkt givetvis
Nyligen parkerad i en STOR sten...så nu ska bilf_n begravas
"Den som gräver en grop åt andra ska inte flyga högre än vad vingarna bär"

"Den som gräver en grop åt andra ska inte flyga högre än vad vingarna bär"
på 90:an har du ett stort filter/hus så några flödesproblem finns troligtvis inte.
En del kapar hål på den ävre delen är så att luften kan strömma lättare genom filtret.
Jag tror på nytt filter och att det andra bara är bortkastade pengar.
Att koppla bort kylarvattnet från spjälhuset tycker jag är bra eftersom man ändå bara kör bilen under sommartid utan frost.
Visst har du tagit bort "frisbeen" ?
Mvh
Pelle
-90 cab
En del kapar hål på den ävre delen är så att luften kan strömma lättare genom filtret.
Jag tror på nytt filter och att det andra bara är bortkastade pengar.
Att koppla bort kylarvattnet från spjälhuset tycker jag är bra eftersom man ändå bara kör bilen under sommartid utan frost.
Visst har du tagit bort "frisbeen" ?
Mvh
Pelle
-90 cab
Det sitter en stor rund metallklump framför vattenpumpen som man kan ta bort.
Det var meningen att den skulle jämna ut rycket som uppstår då AC kompressorn går igång men dom flesta märker ingen skillnad.
Är enl. vissa värt 5-10 hkr men jag tycker det bästa är att det blir mer plats framför vattenpumpen.
OBS! sätt brickor på dom 4:a bultarna då du skruvar fast remhjulet till vattenpumpen eftersom dom annars blir lite för långa.
Mvh
Pelle
-90 cab
Det var meningen att den skulle jämna ut rycket som uppstår då AC kompressorn går igång men dom flesta märker ingen skillnad.
Är enl. vissa värt 5-10 hkr men jag tycker det bästa är att det blir mer plats framför vattenpumpen.
OBS! sätt brickor på dom 4:a bultarna då du skruvar fast remhjulet till vattenpumpen eftersom dom annars blir lite för långa.
Mvh
Pelle
-90 cab
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 186
- Blev medlem: mån nov 17, 2003 23:11
- Ort: CCS Admin
Skulle tro att effekt ökning av att ta bort den tallriken är lika optimistisk som kattlogtrimet från EcklersJakobsson skrev:Det sitter en stor rund metallklump framför vattenpumpen som man kan ta bort.
Det var meningen att den skulle jämna ut rycket som uppstår då AC kompressorn går igång men dom flesta märker ingen skillnad.
Är enl. vissa värt 5-10 hkr men jag tycker det bästa är att det blir mer plats framför vattenpumpen.
OBS! sätt brickor på dom 4:a bultarna då du skruvar fast remhjulet till vattenpumpen eftersom dom annars blir lite för långa.
Mvh
Pelle
-90 cab


Corvette 1990
Engine: 383cui, 400+ Hk.
Engine: 383cui, 400+ Hk.
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 762
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 13:05
- Ort: Umeå
Frisbee
Helt klart lär det inte ge speciellt mycket effekt.COOLMACHINE skrev:Mycket svårt att tro att det skulle kunna göra 10 Hk![]()
Visst pratar man om ett effekttillskott på 15-20 hästar när man stänger av AC,n? och det ger ju märkbar skillnad. Och frisben påverkar bara indirekt motorn också,så det går ju inte riktigt att jämföra med att lätta vevparti el dyl.
har för mig att "frisben" såg lite annorlunda ut på din 89,a än min 88,a Coolmacine.Fast vikten är nog ungefär densamma.