Köpt en C5, har några problem

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Sean77
Nykomling
Nykomling

Köpt en C5, har några problem

Inlägg av Sean77 »

Hejsan, jag har nyligen köpt en av de snyggaste sportbilarna som finns, nämligen Corvette C5 :). Dock köpte jag den begagnad, en -99 som har gått 3600 mil.

Jag M-testade bilen och den hade inga större fel, några lampor och något slitna bromsar, men nu när jag åkt med den i ett par dagar har jag stött på följande problem:

1. Jag får meddelandet "Low oil level" eller någt liknande i displayen men oljetrycket ligger mellan 200-350 kpa så vad kan problemet vara? Borde jag ställa av bilen på en gång och lämna in den på verkstad eller är det inte så allvarligt?

2. När jag kör i intervallet 15-20 km/h, och endast i detta intervall, så hör jag ett rasslande ljud från bakifrån av bilen. En kompis sa att det låter som om det är från avgassystemet men det är svårt att säga. Kan det ha att göra med att jag har manuell låda? Det spelar ingen roll om det är växel 1 eller 2 utan det är hastigheten som avgör när jag har detta ljud och det blir värre efter bilen har varit på ett tag.

Tack för svar
Grönbladh
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Grönbladh »

Kontrollera oljenivån innan du kör en meter till! :!:
Mätsticka ingår i standardutrustningen...
Förr: 1994 Coupé "Admiral Blue"
Nu: '00 Coupé Dark Bowling Green
Sean77
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Sean77 »

ok, finns inte mätsticka vid motorn som dem flesta bilar utan måste jag leta reda på en sådan nånstans?
antos
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av antos »

Mätsticka finns på höger sida (passengerside) och har gult handtag.
Sean77
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Sean77 »

Högersida, under motorhuven?
COOLMACHINE
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av COOLMACHINE »

Sean77 skrev:Högersida, under motorhuven?
Du måste nog gå kollaoljakursen steg1 :lol:

Nä, jag skojar bara, kolla att oljenivån är rätt, ÖM den är det så kan det vara en felindikering, har sett exempel på det. Visas någon felkod?

8)
Thumbs Up!
Pedal Down!

"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
Sean77
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Sean77 »

hehe, jag kan kolla oljan på en "vanlig" bil, och corvette är alltifrån en vanlig bil :), men efterssom någon ovan sa att mätstickan ingår i standard paketet så trodde jag att den låg någon annanstans. Så man skulle leta reda på den först och sen sticka den i mäthålet :)

Hur som helst så ser jag ingen felkod. Är det något som ska komma upp automatiskt?

Jag såg bara "Low oil level" meddelandet när jag startade motorn i morse och sen åkte jag en 30 km, vilket jag nu i eftertanke inte skulle ha gjort :(

Trodde det bara var en varning att det börjar bli dags att fylla på, inte att den är så låg att motorn kommer skära sig snart.
COOLMACHINE
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av COOLMACHINE »

Om du fortfarande får "low oil" indikation fast du har rätt oljenivå, kolla oljenivåkontakten. sitter ungefär mitt på oljetråget på höger sida, kolla om kontakten sitter fast ordentligt och spruta på lite kontaktspray om detta inte hjälper kan givaren vara felaktig och måste bytas.

8)
Thumbs Up!
Pedal Down!

Sean77
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Sean77 »

Jag kollade olje nivån och den var precis på gränsen. Så jag antar att då jag parkerat den något lutat neråt så trodde väl indikatorn att jag gått under gränsen.

Har inte varningen nu när bilen har stått på rakt underlag.
COOLMACHINE
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av COOLMACHINE »

Va bra då är allt OK, glöm inte fylla på 5-30 syntetolja. :)

8)
Thumbs Up!
Pedal Down!

Skriv svar