Avgasrening vid bes ?
Avgasrening vid bes ?
Var och besiktigade idag
Till min förvåning så var det enda jag behövde klara av Co 7.0 eller lägre inget lamda eller HC ....
Bilen är en 92a Inporterad från Texas om det spelar någon roll
Nu till det intresanta kan jag Slänga bort EGR och katalysatorer ioch med detta eller måste prylarna sitta kvar men funktionen spelar boll ?
Värkade vara ok med Röda bakljus/blinkers med fick dock en 2a på att inte bromsljusen funkade men det var bara en sladd jag råkat kopla ur under brädan.
Någon som vet vad som gäller för denna bil
Mvh Mattsson
Till min förvåning så var det enda jag behövde klara av Co 7.0 eller lägre inget lamda eller HC ....
Bilen är en 92a Inporterad från Texas om det spelar någon roll
Nu till det intresanta kan jag Slänga bort EGR och katalysatorer ioch med detta eller måste prylarna sitta kvar men funktionen spelar boll ?
Värkade vara ok med Röda bakljus/blinkers med fick dock en 2a på att inte bromsljusen funkade men det var bara en sladd jag råkat kopla ur under brädan.
Någon som vet vad som gäller för denna bil
Mvh Mattsson
avgas
Skit ifrån var bilen kommer ifrån.
vad som är avgörande är om bilen är intagen tullfritt,alltså som flyttgods.
Då får man mer dispenser än vanliga privatimporterade.
Bla slipper man avgasrening om man betalat avgiften för det.(kravet är sluten vevhusventilation och 7 tydligen i co,förr var det 3,5)
man kunde åtminstone några år slippa en avgift om man besiktade in bilen med normal avgaskontroll.
Röda bakljus är en dispens man får om bilen tagits in tullfritt .
vad som är avgörande är om bilen är intagen tullfritt,alltså som flyttgods.
Då får man mer dispenser än vanliga privatimporterade.
Bla slipper man avgasrening om man betalat avgiften för det.(kravet är sluten vevhusventilation och 7 tydligen i co,förr var det 3,5)
man kunde åtminstone några år slippa en avgift om man besiktade in bilen med normal avgaskontroll.
Röda bakljus är en dispens man får om bilen tagits in tullfritt .
plaocka katen
det var ju om man fick plocka katen frågan gällde...
Vet att bilar typats in med raka rör till ljuddämparen utan problem förutom moralsiskt gnäll av besiktningsmannen.
En vanlig privatimporterad som typats in med avgasrening,behöver inte denna fungera vid nästa besiktning om bilen är äldrre än 89,men man får inte plocka bort avgasreningsprylar...,så att slå ett spett genom katarna är ok ,men dom måste sitta kvar.
Bilprovarna brukar anse att det samma ska gälla flyttgodsbilarna,men det verkar inte stämma.
Eftersom kravet är sluten vevhusventilation och co halten så ska det inte finnas något hinder att plocka bort avgasreningsprylar.
Så ska man trimma o dyl är ju en flyttgodsbil guld.
Tycker egentligen att flyttgodsbilar är aldeles för billiga om man tänker på fördelarna jämfört med privatimporterade bilar.
Man slipper ju sidoblinkersen också.
Vet att bilar typats in med raka rör till ljuddämparen utan problem förutom moralsiskt gnäll av besiktningsmannen.
En vanlig privatimporterad som typats in med avgasrening,behöver inte denna fungera vid nästa besiktning om bilen är äldrre än 89,men man får inte plocka bort avgasreningsprylar...,så att slå ett spett genom katarna är ok ,men dom måste sitta kvar.
Bilprovarna brukar anse att det samma ska gälla flyttgodsbilarna,men det verkar inte stämma.
Eftersom kravet är sluten vevhusventilation och co halten så ska det inte finnas något hinder att plocka bort avgasreningsprylar.
Så ska man trimma o dyl är ju en flyttgodsbil guld.
Tycker egentligen att flyttgodsbilar är aldeles för billiga om man tänker på fördelarna jämfört med privatimporterade bilar.
Man slipper ju sidoblinkersen också.
hittade lite mer info
http://www3.vv.se/vvfs/htm/2003nr025.htm
Värkar som att man får ha tonade sidorutor på Flyttsak var inga problem med min iallafall värkar inte heller som man behöver ha extra reflexer bak häller ? någon som vet stör under 3§ 4. belysnings- och reflexanordningar inte är av godkänd typ
Läser man längre ner så värkar samma regler gälla för rutorna även på Privat import
http://www3.vv.se/vvfs/htm/2003nr025.htm
Värkar som att man får ha tonade sidorutor på Flyttsak var inga problem med min iallafall värkar inte heller som man behöver ha extra reflexer bak häller ? någon som vet stör under 3§ 4. belysnings- och reflexanordningar inte är av godkänd typ
Läser man längre ner så värkar samma regler gälla för rutorna även på Privat import
reflexer
Extrareflexer måste du ha,Jag fick en "muntlig tvååa" första året jag besiktade,och han grävde i någon pärm för att kolla,så det var nog rätt.Köpte reflexer med självhäftande baksida,och snittade me ett rakblad så jag fick lös bara en smal limkant,så då är det lätt att bryta loss efter besiktningen.Fast jag har extrereflexer nu för säkerhets skull,eftersom jag har "blackout kit" på bilen.
Men tonade rutor vete sjutton,ibland går det i genom,ibland inte ,men det är ju mest på privatimporterade.
Är själv inte intresserad av tonade sidorutor eftersom jag åker på hösten när det blivit mörkt ute ,och man ser inte fotgängare o dyl med tonade sidorutor.
Under försommaren däremot fungerar det kanon speciellt här uppe i norrland.
Men tonade rutor vete sjutton,ibland går det i genom,ibland inte ,men det är ju mest på privatimporterade.
Är själv inte intresserad av tonade sidorutor eftersom jag åker på hösten när det blivit mörkt ute ,och man ser inte fotgängare o dyl med tonade sidorutor.
Under försommaren däremot fungerar det kanon speciellt här uppe i norrland.
enligt pungt 16 nedan
16. rutor inte uppfyller kraven i 31 kap. 1 – 4 §§ och 7 §,
Vilkety jag tolkar som att det var därför mina rutor godkäns
jag är dock inte särskilt intreserad av o ha svarta sidorutor tycker det är osmidigt men dom var tonade när jag köpte den och har inte krånglat med o riva bort det
16. rutor inte uppfyller kraven i 31 kap. 1 – 4 §§ och 7 §,
Vilkety jag tolkar som att det var därför mina rutor godkäns
jag är dock inte särskilt intreserad av o ha svarta sidorutor tycker det är osmidigt men dom var tonade när jag köpte den och har inte krånglat med o riva bort det
toning
verkar rimligt faktiskt..
Toning kan ju skilja mellan olika länder ,och är bilen såld ,eller framför allt godkänd med toningen i USA så bör den ju gå igenom i Sverige också.
Bara man hävdar att den alltid suttit där.
Toning kan ju skilja mellan olika länder ,och är bilen såld ,eller framför allt godkänd med toningen i USA så bör den ju gå igenom i Sverige också.
Bara man hävdar att den alltid suttit där.