Läckande styrservo

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
hogzhed
Rookie
Rookie
Kontakt:

Läckande styrservo

Inlägg av hogzhed »

Tjena!

Nu är det dags att se över pärlan innan våren kommit och då är det ju bra om inte styrservon läcker som ett såll. Vilket den gör på min 74:a. Har hört att det är ett "Corvettesyndrom". Någon som vet hur man åtgärdar detta?

//Olles Pöjk
74:a cab. SB 350. And I like it!
Live long and prosper!
Användarens profilbild
Fredriksson
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Fredriksson »

läcker det från själva servokolven finns det renoveringssatser...
jag hade problem med läckage i somras och jag såg inte var det läckte ifrån... men det var en liten längsgående spricka i hydralröret från servopumpen... mycket kliande i huvudet innan jag hittade felet...
Corvette 454 LS5 -71 Såld!
Corvette Z06 -06 Såld!
Corvette 350 -72 Såld!
Corvette 327 -68
Björn Leidelöf
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Björn Leidelöf »

Typiska ställen för läckage kan vara:

1. Servopumpens axeltätning
2. Läckage mellan själva pumpen och plåtbehållaren runt pumpen (en stor o-ring).
3. Returslangens anslutning till servopumpen (en liten vanlig slangklämma som brukar sitta löst med åren!)
4. Servoventilen
5. Tryckcylindern.

Jag brukar börja med en rejäl rengöring av allting och sedan om möjligt köra bilen för att se var läckaget verkligen kommer ifrån. Allt brukar ju vara genomkladdigt av olja....

Har du å andra sidan i princip inte rört servosystemet utan det mesta är original så brukar det vara läge att se över hela systemet efter 30 år...

Ett förslag är därför att skaffa en ny slangsats och renoveringssatser till pumpen, ventilen och cylindern. Visst är det lite pyssel, men trots allt ganska enkelt då allting lossats från bilen. Se även tidigare frågor/mail om balansering av servoventilen. Kostnaderna brukar också vara rimliga då renoveringssatserna mest består av ett antal o-ringar och packboxar.

Givetvis går det även att köpa alla delar som utbytes också.

Det kan ju även vara knepiga fel, som det som beskivits ovan med en spricka. Själv höll jag på halva förra sommaren innan jag hittade en liten spricka i pumpens plåthus...orsakades vid tidigare renovering av pumpen. Det var dock en utbytespump som jag köpt genom Zip för ett par år sedan och dom skickade direkt en ny då jag skickade digitala bilder på sprickan!

Mvh, Björn

PS Är du osäker på hur du gör renoveringen etc. så kontakta mig gärna på bjorn.leidelof@saab.se så kan jag ge mera information.
hogzhed
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av hogzhed »

Jag lyckades få bort servoläckaget!
Jag bytte slangen som går från behållaren till pumpen(tror jag det är), den hade torrsprickor, samt körde på lite gängtätning på retutslangen från cylindern. Hydroscand hade inga amerikanska slangnipplar så det fick bli gängtejp. lite "bonnaktigt" men va fan det läcker ju inte längre iaf.

Återstående problem nu är att jag itne får upp trycket i bromssystemet. Det verkar läcka någonstans. Misstänker "Brake proportioning valve".

Någon som vet nåt om denna?
Live long and prosper!
Björn Leidelöf
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Björn Leidelöf »

Din bil har ingen "brake proportioning valve". Det är endast ett fördelningsblock, dvs. en "mässingsklump" med invändiga kanaler så att bromsvätskan fördelas ut till respektive hjul. Läcker de inte enormt mycket (rinner på golvet!) så lär blocket inte ha något med trycket att göra.

Mvh, Björn
Stingray
Admin
Admin
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Har du bytt bromsrör och inte får upp trycket så bör du lufta huvudcylindern. Detta gör dock endast om du inte får fram någon bromsolja så att du kan lufta vid bromscylindrarna. Huvudcylindern luftas ung på samma sätt att du pumpar upp tryck och sedan släpper på kopplingarna där rören går in, jag antar nämligen att du inte har luftnipplar på din huvudcylinder.

/Tommy
hogzhed
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av hogzhed »

Huvudcylindern är bytt. Trodde ju att det var den först. Så den är ok. Får kolla bromsrören då. Det kanske kan vara nån nippel vid bromsoken som inte är tät....hm.

När jag bytte huvudcylindern så fick jag inte upp mer än ca: 50% tryck. Det blev ingen skillnad mot innan. Känns lite tungt just nu. Det är ju en ganska så fundamental sak att ha bromsar som är 100% fungerande.

Tack på tipsen! Jag skruvar vidare : =) Skam den som ger sig!
Live long and prosper!
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

Har du bytt ut bromsoken alt renoverat dem ??
De kan vara luriga när det gäller läckage, om du har gamla orenoverade ok, så kolla att inte ngn av bromskolvarna läcker. Kan vara svårt att se, men kolla ett ok i taget runt läpptätningen för resp bromskolv.
Hagge
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av StingrayRacing »

Det ska nog komma ut rätt mycket bromsvätska för att du ska få dåligt 'tryck' i systemet, så du borde se den droppa och bilda någon pöl.

Om du inte ser någon bromsvätska, så kan du börja med att lufta systemet för att få bort eventuell luft. Därefter skulle jag sätta en slant på bromsslangarna som brukar bli torra och mista spänsten efter några decennier...
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

Hagge skrev:Har du bytt ut bromsoken alt renoverat dem ??
De kan vara luriga när det gäller läckage, om du har gamla orenoverade ok, så kolla att inte ngn av bromskolvarna läcker. Kan vara svårt att se, men kolla ett ok i taget runt läpptätningen för resp bromskolv.
Hagge
Helt rätt som StingrayRacing skriver, förmodligen har du luft i systemet, och har du dåliga tätningar kring bromskolvarna så dras luft in i systemet via dessa och då hjälper det inte att lufta systemet ! Hade detta fel på min 78:a och jag bytte samtliga ok. Nu funkar allt perfekt och det är rejält "klipp" i bromsarna.
hogzhed
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av hogzhed »

Har bytt bromsröret från "mässingsklumpen" till vä.bak. Det blev lite bättre. Det läcker forfarande från "mässingsklumpen". Det sitter en slags mässingshylsa med en gummiplupp i som läcker litegrann. Men ytterst lite. Största problemet nu är bromsoken bak. Ett av dom är helt kass. Läcker i damaskerna. Så jag pluggade den sidan. Det kommer fortfarande luft från vä ok bak. Får inte upp trycket ordentligt, men det är någorlunda nu i alla fall. Får nog skaffa två nya ok, eller om man kan renoverade dom. Men jag vet inte hur jag ska göra med mässingshylsan. Det kostar väl skjortan om man ska byta hela ventilen. Fram verkar det bra, så det går ju att köra ett tag tills jag löst problemet...
Live long and prosper!
Skriv svar