Noen som programmerer/selger PROM til ECM?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
c4owner
Nykomling
Nykomling

Noen som programmerer/selger PROM til ECM?

Inlägg av c4owner »

Hei

Har kjøpt en brukt Ecm som jeg vil ha som reserve til min 1990 L98 med automat. Den kommer med en prom til en ukjent GM modell. Kan denne prom programmeres til min Corvette?

Et annet alternativ:
Er det noen som selger/programmerer prom i Sverige? Vet at min gamle prom kan programmeres om, men den vil jeg helst ha som den er.

Setter snart inn 24 punds innsprøytnings dyser og vil ha noen andre forandringer som Vats disable, forandre hastighet på Torque converter clutch engagement osv.

Er en prom et "chip" som er "universal" til salgs i elektronikk bransjen, eller er det spesifict laget til GM sine ECM?

Hilsen
Raymond
Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Jakobsson »

standard är eprom 27c256 vilket man raderar med UV och programmerar med Eprom programmerare.

AT29C256 och SST 27SF512 är ett nyare alternativ som man inte behöver någon UV raderare till utan det är bara att radera/programmera
"flasha" direkt.

Om du använder 512 varianterna så måste du ändra startadress till 8000 Hex.

OBS! det måste vara 28-pin.

Villl du ta det hela ett till steg så kan du använda emulator och ändra i chippet medans du kör.

Det finns t.om. bluetooth så du slipper kabeln.

Flera här på forumet kan göra ett chip till dig men om du skaffar egen utrustning så kan du ändra hur mycket du vill.
Dina 24Lbs spridare kommer att behöva lite mappning om du vill att det skall bli perfekt.

Mvh
Pelle
-90 cab ZF6
c4owner
Nykomling
Nykomling

Inlägg av c4owner »

Takk for svar Pelle!

Er et chip å få kjøpt i en elektronikk butikk, eller må jeg til GM for å få kjøpt et?

Vil jeg merke ujevn tomgang med mine nye dyser på 24lbs hvis jeg kjører på min originale chip?

Raymond
Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Jakobsson »

chippen finns hos elektronikbutiker eller www.moates.net
Med 24:er utan nytt chip så kommer bilen att få för fet blandning.(lägre effekt)

Mvh
Pelle
-90 cab zf6
c4owner
Nykomling
Nykomling

Inlägg av c4owner »

Takk igjen

Har bestillt 2 chip, BURN1 programmer og HDR1 adapter fra Moates, så før jeg prøve og se hvordan det går. Det blir sikkert morro.

Raymond
Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Jakobsson »

Har du kabeln som behövs för att scanna med ?
Använd datamaster för att scanna med.

Pelle
-90 cab ZF6
c4owner
Nykomling
Nykomling

Inlägg av c4owner »

Ja jeg har scanner kabel med usb tilkobling, og har brukt Datamaster programmet. Det fungerte fint bortsett fra at rpm på tomgang vises i Datamaster på ca 750, mens det i dashboard vises ca 1050. Litt merkelig. Er ny angående V8 så jeg vil ikke si hva som er rett ved å høre på motoren.

Raymond
c4owner
Nykomling
Nykomling

Inlägg av c4owner »

Pelle, jeg er usikker på om jeg skal forandre startadress til 8000 hex i:

1=Chip Adressing
2=Buffer Addressing

Eller kansje i begge? Har Moates Flash & Burn programmet.

Chipet er typen 27SF512.

Raymond
Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Jakobsson »

Jag har inte provat det programmet men du skall bara ändra på en av dom till 8000h.
Buffer är en dataarea som programmet använder.
Chip Adressing är vad det är.

Om du t.ex läser in en 32Kb fil så fyller den bara halva din 64Kb flash krets.
Då man sätter en 64Kb flash i en 32Kb hållare (?) så kommer ECM att läsa dom "övre" 32Kb:n ur 64Kb flashen. (ecm klarar bara att adressera 32kb)

Detta är anledningen till att man använder 8000h som startadress ,det är nämligen precis i mitten på dataarean av kretsen.

Jag skulle rekommendera att du provar med att bara ändra på Chip Adressing till 8000h.

Om du skulle sätta båda på 8000h så skulle du flytta dataarean på den övre delen i buffern och sedan förflytta den utanför dataarean i chippet vilket skulle innebära att chippet blev tomt.

Om man har ett flash 512bit 64KB så kan man lägga in 2 olika chipdata i samma kapsel för att sedan välja med en extern omkopplare "chip selector"

Jag har 20st vanliga 512/64kb eprom chip som jag raderar men ett flashchip är enklare men svåra att få tag på ,undataget moates.

Pelle
-90 cab ZF6
c4owner
Nykomling
Nykomling

Inlägg av c4owner »

Høres fornuftig ut. Har nu "laget" mit første chip, får prøve det i bilen i morgen hvis været holder seg ok. Er litt bekymret for installasjonen i ecm når jeg bruker G1 adapteret mellom mem-cal og ecm. Mem-cal blir hengende horisontalt i pinnene på adapteret. Jeg trur jeg får lime inn en liten bit skum mellom mem-cal og ecm så den ikke henger i løst.

Raymond
gta324
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av gta324 »

Kul att fler börjar med detta, har kännts ensamt i sverige ett tag, eller norden :wink:

Ang offset, hör du med Burn1 prg via Tunerpro behöver du bara välja rätt chip sedan fixar prg resten om du inte har varit inne och ändrat på mask Id eller ändrat storleken på bin filen.

/N.
GTA -89
415cui + procharger F1 + 4l80E
Gm chippad...

http://medlem.spray.se/gta324
Skriv svar