Har ett "klonkande" ljud bak på min C5 -00.
Tog bilen till en lokal verkstad här i Umeå som servar Corvetter. Enligt dom så var det en drivknut som var upphovet till missljudet. Alla bussningar bak såg bra ut enligt dom.
Ljudet uppstår bara när jag kör långsamt ca 10-30 km/h. När jag gasar och bromsar känns det som något sitter löst, knuten var tydligen inte glapp heller.
Har ingen aning vad det kan vara som är fel, om det är drivknuten vart kan jag isånnafall få tag i en till rätt pris?
Tacksam för svar.
Missljud bak
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 762
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 13:05
- Ort: Umeå
Har haft samma problem på min 2001 Z06.
MEN - byt inte drivknut!!! Felet är enklare än så - oftast!!
Jag läste på amerikanska forumet www.corvetteforum.com att detta klonkande ljud oftast beror på ett glapp i splinsen där drivaxeln går genom hubben. Om det är torrt kan det byggas upp spänningar där när du växlar mellan körning fram och bak i låg hastighet. När spänningen löses ut klonkar det till metalliskt.
Rekommendationen är att demontera splinesen och smörja in den ett fett som tål högt tryck och därefter dra ihop splinesen med huvudmuttern och 16 kpm.
Själv gjorde jag så att jag inte demonterade hela drivaxeln utan lossade muttern, knackade in drivaxeln någon centimeter och sprayade med tunn rostlösningsolja, drog därefter ihop detta med 16 kpm - ljudet försvann delvis - efter en vecka upprepade jag proceduren - OCH nu fungerar allt perfekt!!! Inget klonk!
MEN - byt inte drivknut!!! Felet är enklare än så - oftast!!
Jag läste på amerikanska forumet www.corvetteforum.com att detta klonkande ljud oftast beror på ett glapp i splinsen där drivaxeln går genom hubben. Om det är torrt kan det byggas upp spänningar där när du växlar mellan körning fram och bak i låg hastighet. När spänningen löses ut klonkar det till metalliskt.
Rekommendationen är att demontera splinesen och smörja in den ett fett som tål högt tryck och därefter dra ihop splinesen med huvudmuttern och 16 kpm.
Själv gjorde jag så att jag inte demonterade hela drivaxeln utan lossade muttern, knackade in drivaxeln någon centimeter och sprayade med tunn rostlösningsolja, drog därefter ihop detta med 16 kpm - ljudet försvann delvis - efter en vecka upprepade jag proceduren - OCH nu fungerar allt perfekt!!! Inget klonk!
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se

Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se

Jag upplever också ett missljud bakifrån, nu när jag vant mig vid bilen efter några hundra mil så hör jag det. Har säkert vart där hela tiden. Ljudet på tomgång stillastående, påminner lite om ett jetplan som står på marken (också tomgång) det enda jag kan komma på som låter så är soppapumpen....är det normalt? (eller finns det nått annat som snurrar å låter så)?
Bilen är knappt inkörd 3400 mil på en -00:a kan de va så att soppapumpen har fått dålig smörjning av allt stillastående?

Bilen är knappt inkörd 3400 mil på en -00:a kan de va så att soppapumpen har fått dålig smörjning av allt stillastående?
-----------------------
Camaro Z28 -83
Corvette -75
Corvette -70
Corvette -00
El Camino-69 (468 + manuell)
Vill ha Corvette -67 Cab
Camaro Z28 -83
Corvette -75
Corvette -70
Corvette -00
El Camino-69 (468 + manuell)
Vill ha Corvette -67 Cab
OBS! Du kan verifiera att det är glappet i splinsen som är problemet på följande sätt! - lossa navbulten, så den sitter löst. Kör bilen kort fram och tillbaks - är klonket borta nu så sitter klonket i splinsen - bara att lossa, smörja, dra ihop med 16 kpm ett par gånger, så är problemet löst!Bobrob skrev:Har haft samma problem på min 2001 Z06.
MEN - byt inte drivknut!!! Felet är enklare än så - oftast!!
..................
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se

Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se

Det tackar vi för - det skall vara billigt att åka Corvette!Twisted skrev:Bilen har nu varit på verkstad och det var inget fel på drivknuten.
Fettade in och monterade tillbaks, missljudet försvann!
Tack för tipset Bobrob, du sparade ett antal tusenlappar åt mig
Ja - vi jobbar som "pirater" på Corvette-marknaden. Man skall undvika onödiga reparationer (många verkstäder tar bra betalt för att byta delar som inte är trasiga) - Och så har vi dessutom så låga priser på delar att vi inte längre får vara med på CorvetteMagasinets rabattlista. Snart öppnar vi serviceverkstad också - då blir det fler som kommer att klaga på låga priser.
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se

Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
