styrservon

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Vette-88
Nykomling
Nykomling
Kontakt:

styrservon

Inlägg av Vette-88 »

Pratade med en GM- reperatör precis om att jag vill byta styrservo-oljan för att den förmodligen är väldigt gammal och att jag tror att jag kan få bukt på att det låter lite från servon om jag byter olja.... Men han ställde sig helt oförstående och menade att styrservo-oljan byter man i regel inte.... hmm
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av M Nordin »

Byt du olja för corvetter äter styrväxlar pga kass konstruktion. Slå på stort och slå i GMs egen servoolja. På USA forumen har vissa använt Lucasoil (?) med gott resultat vid "morgonsjukan"...

MVH

MN
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

byta

Inlägg av Ingo »

Morronsjukan beror på för gammal o sliten olja ,helt klart.
Men misstänker att bilar där det uppstår har oftast gått rätt mycket och oftast då som bruksbilar.
Att byta all olja i servon är inte hellätt,och kan orsaka problem,eftersom luftbubblor kan försämra smörjningen tillfälligt.
Lättast är att suga ur kaggen,och sedan återfylla samma mängd med frässh olja,kör en sväng ,sug ur återfyll.
Gms orginalolja har inte riktigt alla tillsatser som finns i automatlådeoljan och lär tydligen påminna om gammal typ A olja...
Finns ju även oljor som motverkar läckage o dyl.
men viktigast är att byta olja ragelbundet,och med dexron III har man råd att byta ofta... :D
Skriv svar