Vad är detta hål i blocket till för (1990 L98)?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
bogo
Corvettefantast
Corvettefantast

Vad är detta hål i blocket till för (1990 L98)?

Inlägg av bogo »

Håller på att förbereda ilyftningen av den nyrenoverade motorn men tyvärr är det lite frågetecken om var saker ska sitta-dumt nog tog jag inte foton innan. Mitt akuta problem just nu är att det är ett hål i blocket på förarsidan som jag inte vet vad det används för. Det är gängat och det kan vara för att bulta fast en jordkabel men är osäker. Är det någon som har en -90a L98 med TPI (kan kanske vara samma för andra årgångar också) som har lust att titta efter vad det används till?

Bild
1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder :)
NoTiNg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av NoTiNg »

Jag är inte 100%, men nog ser det i alla fall (och känns) som om det är tomt på min i alla fall.... Svårt att säga då grenrör och grejer sitter i vägen, men om jag inte orienterat mig helt galet så är det tomt - sitter inget i där.
Svart 90:a - sänkt givetvis :-) Nyligen parkerad i en STOR sten...så nu ska bilf_n begravas

"Den som gräver en grop åt andra ska inte flyga högre än vad vingarna bär"
bogo
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av bogo »

Det finns ju flera jordningar av motorn, bl a så går det en härva till den stora blanka skruven (se fotot) men det finns även en grov jordkabel som hänger och dinglar just nu-kan kanske vara denna? Har ett svagt minne av att jag bytte ut en tunn fläta till en riktig kabel för ett antal månader sedan :?
1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder :)
NoTiNg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av NoTiNg »

jag har nu varit ute och pillat och känt - och pillat och känt igen, bla jämfört med avstånd från frostbrickan till hålet och mitt är tomt. (Hoppas det inte ska vara ngt som SKA sitta där....) Men min bil fungerar bra i alla fall. :)
Svart 90:a - sänkt givetvis :-) Nyligen parkerad i en STOR sten...så nu ska bilf_n begravas

bogo
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av bogo »

Så det sitter bara en plugg där?
NoTiNg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av NoTiNg »

Trycker jag fingret mot hålet så får jag "gäng-märken" längst ut på fingret... så det är tomt... och ont gjorde det... hade ganska nyligen varit ute och kört... lite småljumet kan man säga... :D

bogo
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av bogo »

Uppskattar hjälpen. Det verkar mao som det är ett blindhål, jag trodde det var hål in i vattenmanteln (jag får nog ta med läsglasögona nästa gång :) )
NoTiNg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av NoTiNg »

Det är lugnt... kom nu bara ihåg att du inte kan stämma mig om jag har fel.... jag kommer ända in i döden hävda att mitt hål var tomt :lol:

Lycka till med monteringen!

bogo
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av bogo »

He he, du behöver bara visa upp brännmärket så är jag nöjd :lol:

Var tvungen att åka ned till garaget bara för att kolla hålet-det var ett blindhål som inte gick in i vattenmanteln.

Då kan jag ju passa att fråga var jordflätan/sladden som går från ramen (ungefär någonstans rakt under bromsservot) ansluts på motor/låda? Det borde vara möjligt att se utan att skada sig :) var någonstans den bultas. SOm sagt-uppskattar assistansen, det är ett helsike att hitta var alla givare, sladdar, plåtvinklar och skruvar ska sitta utan foton. Jag bara MÅSTE få igång bilen till clubmästerskapet på Mantorp i år!
NoTiNg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av NoTiNg »

Mantorp! Det är ju granne med mig... Jag ska gå ut och kolla på bilen, se om jag kan hjälpa dig med det andra också... :)

Tyvär såg jag inte var den tar vägen mer än att det ser ut som om den försvinner ner någonstans mellan motor och torpedvägg....

ledsen... :cry:

bogo
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av bogo »

OK, bra försök i varjefall. Håll utkick den 11/8 efter nedanstående vita C4 så kanske vi kan jämföra ärrvävnader och andra skador man får av att hålla på i en Corvettes motorrum :)

Bild
NoTiNg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av NoTiNg »

Det kan bli spännande... jag har faktiskt redan nu ett par nya att visa upp :lol:

Skriv svar