Fråga om manuell låda på c4
Fråga om manuell låda på c4
Har hittat en c4 som jag ev åker och köper nästa fredag, den har en manuell 6-växlad ZF låda , exakt vad är en zf låda ???
Trodde dom hette typ t56, camaron hade ju t5 som manuell låda.
Trodde dom hette typ t56, camaron hade ju t5 som manuell låda.
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Titta här så får du en bakgrund:
http://www.zfdoc.com/techinfo.htm
Har själv en sk black tag (byggd av ZF i Tyskland) ZF 6-speed. En del vinande från de tydligen rätt rakskurna dreven men en härlig låda att växla samt tål mkt stryk. De senare sk blue tag är byggda i USA är tystare men tål å andra sidan inte riktigt lika mycket pulver. Se till att lådan är frisk-det lär vara både dyrt och besvärligt att renovera den.
http://www.zfdoc.com/techinfo.htm
Har själv en sk black tag (byggd av ZF i Tyskland) ZF 6-speed. En del vinande från de tydligen rätt rakskurna dreven men en härlig låda att växla samt tål mkt stryk. De senare sk blue tag är byggda i USA är tystare men tål å andra sidan inte riktigt lika mycket pulver. Se till att lådan är frisk-det lär vara både dyrt och besvärligt att renovera den.
1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder 

Här är lite tips från zfdocs hemsida:
LOOK OUT FOR TROUBLE: The preemptive dog teeth are most susceptible to damage when the clutch hydraulic system becomes degraded. The sensation of notch shifting is more prevalent when the sliding collar's preemptive dogteeth become worn or badly deformed. Advanced stages of preemptive dog tooth wear may result in gear engagement difficulty due to metal burrs restricting normal movement of the sliding collar. This condition can also cause partial engagement of the dog teeth resulting in unexpected gear disengagement. In any such circumstance, discontinue use of the problematic gear until necessary repairs can be performed. This may save lots of money in additional parts when repaired.
Sen kan det nog vara bra att vara medveten om att svänghjulskåpan (om du ska ha den i en C4 ivarjefall) nog inte är det lättaste att få tag i om du nu inte får den med på köpet. Kopplingen i en C4 med ZF lådan är en dubbelmassehistoria som är ganska dyr att reparera, kan ge problem om du har mkt effekt, min började slira lite när jag kom över 400hk (+slicks iofs). Går att byta till enkelmassesvänghjul men påverkar ljudnivån (ger mer rassel)
LOOK OUT FOR TROUBLE: The preemptive dog teeth are most susceptible to damage when the clutch hydraulic system becomes degraded. The sensation of notch shifting is more prevalent when the sliding collar's preemptive dogteeth become worn or badly deformed. Advanced stages of preemptive dog tooth wear may result in gear engagement difficulty due to metal burrs restricting normal movement of the sliding collar. This condition can also cause partial engagement of the dog teeth resulting in unexpected gear disengagement. In any such circumstance, discontinue use of the problematic gear until necessary repairs can be performed. This may save lots of money in additional parts when repaired.
Sen kan det nog vara bra att vara medveten om att svänghjulskåpan (om du ska ha den i en C4 ivarjefall) nog inte är det lättaste att få tag i om du nu inte får den med på köpet. Kopplingen i en C4 med ZF lådan är en dubbelmassehistoria som är ganska dyr att reparera, kan ge problem om du har mkt effekt, min började slira lite när jag kom över 400hk (+slicks iofs). Går att byta till enkelmassesvänghjul men påverkar ljudnivån (ger mer rassel)
1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder 

Kopplingen är bytt för 1200 mil sedan , kvitto och allt finns . Jag kommer att köpa bilen då vi kommit fram till ett bra pris .
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Grattis, då är det nog också en "black tag". Har fått denna info från zfdoc; borde även gälla din -89á.
The 1990-91 production run of ZF S6-40 transmissions were of the best quality assembled (in Germany). Your S6-40 (1052 000 036) should be able to handle up to 650 lbs-ft torque 100% cycle duty.
Required Preconditions:
Clutch hydraulic system must be operating at 98+% efficiency.
Pilot bushing must be in excellent condition (Fluted Pilot Bushing - GM P/N 10125896).
BMW P/N 07510009420 (2.1 liters/change (3 units)) Castrol TWS 10W60 full synthetic oil
Proper alignment of driveline.
Driveshaft yolk assembly and extension housing bushing in very good condition.
Sen får du ju en Dana 44 bakaxel också i och med det är en manuell-starkare än Dana 36an som satt i alla automater
The 1990-91 production run of ZF S6-40 transmissions were of the best quality assembled (in Germany). Your S6-40 (1052 000 036) should be able to handle up to 650 lbs-ft torque 100% cycle duty.
Required Preconditions:
Clutch hydraulic system must be operating at 98+% efficiency.
Pilot bushing must be in excellent condition (Fluted Pilot Bushing - GM P/N 10125896).
BMW P/N 07510009420 (2.1 liters/change (3 units)) Castrol TWS 10W60 full synthetic oil
Proper alignment of driveline.
Driveshaft yolk assembly and extension housing bushing in very good condition.
Sen får du ju en Dana 44 bakaxel också i och med det är en manuell-starkare än Dana 36an som satt i alla automater
1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder 

utväxling finns det flera av; du får lyfta på locket till mittkonsolen och kolla in koderna. Finns kombinationen G92 så är det i varjefall "performance axle ratio". Jag har för mig att jag har detta och att det är utväxling 3.33. Finns dock säkert flera varianter här... Du gå igenom de koder som finns på dekalen på locket och checka av mot den kompletta listan i fotot nedan.




1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder 

Såg även att vissa har ngt som kallas 3+4 man låda vad är det för sorts låda ? Bara av ren nyfikenhet.
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Aha , jag åker på fredag och hämtar den. Ska bli jäkligt kul.
Nån som vet ngn bra sida med fakta om typ 89:s corvette ?
Nån som vet ngn bra sida med fakta om typ 89:s corvette ?
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
man
Tillbehör Z51 hade ju som krav manuell låda,liksom tillbehör ZR1..Scania skrev:Var bilarna med zf lådan även z51 utrustade ???

Manuell låda behöver inte ha något väghållningspaket ,och 17" fälgarna blev standard 89,så Z52 försvann
Car o driver har gett ut några böcker med tester där det står en del om 89,or men på nätet vete sjutton.
Men sök på ZR 1 de första som visades var ju 89,or så deras utrustning o utförande är rätt lika förutom breddningen bak o motorn.
Aha nåja den har en dana 44 bakaxel med 3.33 i utv och den sexväxlade tysklådan zf så det lär vara en kul maskin.
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
http://www.rogerscorvette.com/specs/89.htm
http://www.coolc4.com/1989-Corvettes.htm
http://www.web-cars.com/corvette/1989.php
http://www.idavette.net/facts/89.htm
http://www.rjsmith.com/rpo_89.html
http://www.vettenet.org/susp_chart.html
Lite länkar till den som väntar
Mvh
Pelle
-90 cab ZF6
http://www.coolc4.com/1989-Corvettes.htm
http://www.web-cars.com/corvette/1989.php
http://www.idavette.net/facts/89.htm
http://www.rjsmith.com/rpo_89.html
http://www.vettenet.org/susp_chart.html
Lite länkar till den som väntar
Mvh
Pelle
-90 cab ZF6
Här finns info om utväxlingarna i lådan http://www.stingray.nu/temp/manual.htmScania skrev:Va kul , vad är dt för utväxling på en sån ??
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
Tackar , ZF lådan är jag hel nöjd med även om dom låter lite på 1:an och 2;an pga dom rakskurna dreven.
Verkar inte vara så vanlig på 89:or .
Verkar inte vara så vanlig på 89:or .
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar