Problem med kylfläkt.

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Scania
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 589
Blev medlem: sön nov 05, 2006 19:24
Ort: Uppsala

Problem med kylfläkt.

Inlägg av Scania »

Verkar som att den primära fläkten inte går , hur varm ska motorn bli innan den startar. En tidigare ägare har kopplat en manuell switch till sekundär fläkten så den kan man köra med . Kändes lite oroande när man står still och tempen börjar gå upp i runt 97 grader , då slog jag av motorn.
Vad är lämplig drifttemp och hur varm törs man låta den gå , vart går rödmarkeringen så man vet när man ska slå av.
Ska på power meet i helgen i västerås.

På min Camaro kunde man bygla 5:an och 6:ans stift i datauttaget för att få fram felkoderna och då startade även kylfläkten. Har inte tordas gjort det på corvetten. Nån som vet om det är samma procedur på corvette ????

Eller finns det ngt annat lätt sätt att se om fläkten har dött , då hinner jag beställa en ny och köra på lördag.
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
zphinx
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 157
Blev medlem: sön jun 26, 2005 22:51
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av zphinx »

Fläkten går inte igång förens över 100 grader. Så låt den stå o puttra på tomgång så ska du se att den kommer igång. Slår du på Ac´n så kommer båda 2 att hoppa igång direkt.
Scania
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 589
Blev medlem: sön nov 05, 2006 19:24
Ort: Uppsala

Inlägg av Scania »

Oj så den ska bli så varm innan den går igång.

Öhm vad är maxtemp inann den kokar ?
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Användarens profilbild
barracuda
Rookie
Rookie
Inlägg: 97
Blev medlem: ons maj 17, 2006 23:01
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av barracuda »

i stan när jag kör ligger min på 103-107, andra fläketn går igång vid 107.

du måste nog upp mot 109,110 innan den kokar (tempmätaren kanske visar nån grad fel också)
Scania
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 589
Blev medlem: sön nov 05, 2006 19:24
Ort: Uppsala

Inlägg av Scania »

Ok va skönt då vet jag , trodde det var ngt fel . Min Camaro med tpi gick aldrig i närheten av dessa temperaturer.
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Skriv svar