Hej
Har fått kraftig rökutveckling efter uppstart, har nu efterdragit topparna och kört ett par mil.
Den som renoverat topparna, pressat ut gjutjärnarna och satt i bronsstyrningar, nya ventiler rekommenderade kylartätning för att de skulle hålla tätt, är detta rimligt??
Har satt i STP Kylartätning i expkärlet men det håller tätt bara vid tomgång. Varvar jag upp försvinner gårdsplanen i all grå rök.
Verkar det rimligt att måsta täta såhär??
Trots allt blandar den inte olja och kylarvatten på något sätt.
Vilken annan väg änn kring styrningarna kan jag få vatten i förbränningskammarn, kan jag kopplat fel och bygger tryck på nått sätt.
Kan jag ta fel så att det är olja som ryker har bytt kolvringar men ej borrat loppen de är 2/100 mm ovala, är nästan säker att det är vatten jag får i avgaserna det ryker som en ångmaskin!!
Tackar på förhand om det finns tips att få!
Mats/Vindeln
Problem efter helrenovering 427:a -69
Hej,
Några funderingar:
1. Satte du i härdade ventilsäten och större ventiler? Kan då ha fräst in i en vattenkanal.
2. Honade du loppen innan du satte i nya ringar ? Ringarna måste slitas in mot en "rå" yta för att täta bra.
3. Hur ser tändstiften ut ?
Hoppas att det löser sig, inte kul när det krångar...
mvh
Mr. Beam
Några funderingar:
1. Satte du i härdade ventilsäten och större ventiler? Kan då ha fräst in i en vattenkanal.
2. Honade du loppen innan du satte i nya ringar ? Ringarna måste slitas in mot en "rå" yta för att täta bra.
mvh
Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
Större ventiler är monterade, dock har inte härdade säten frästs in.Mr. Beam skrev:Hej,
Några funderingar:
mvh
Mr. Beam
Loppen är honade så att ringarna kan nötas in
Stiften är torra, grå till lätt svarta inte neroljade
Hälsningar/ Mats
Re: Problem efter helrenovering 427:a -69
Vad jag inte förstår är vad kylartätning har med ventilerna att göra?vätte skrev:Den som renoverat topparna, pressat ut gjutjärnarna och satt i bronsstyrningar, nya ventiler rekommenderade kylartätning för att de skulle hålla tätt, är detta rimligt??
Ventilerna kommer ju inte i kontakt med kylkanalerna överhuvudtaget!
Eller kan möjligen en eller flera av de nya ventilstyrningarna trängt igenom till någon kylkanal?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Måste man inte ha "härdade säten" för att kunna köra på blyfritt?
Rekommendationen om att slå i kylarcement i en nyrenoverad motor låter som som klar kandidat till VM i haschmek
Byt mek!
Hur luktar röken?
Grå rök kan lika gärna vara olja. Vattenånga brukar nästan bli helt vit. På big block vet jag ej men på SB sätter man ju ofta riktiga ventiltätningar på avgasventilerna när man byter till bronsstyrningar.
MVH
MN
Rekommendationen om att slå i kylarcement i en nyrenoverad motor låter som som klar kandidat till VM i haschmek

Hur luktar röken?
Grå rök kan lika gärna vara olja. Vattenånga brukar nästan bli helt vit. På big block vet jag ej men på SB sätter man ju ofta riktiga ventiltätningar på avgasventilerna när man byter till bronsstyrningar.
MVH
MN