Problem efter helrenovering 427:a -69

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
vätte
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 34
Blev medlem: sön jan 01, 2006 19:27

Problem efter helrenovering 427:a -69

Inlägg av vätte »

Hej
Har fått kraftig rökutveckling efter uppstart, har nu efterdragit topparna och kört ett par mil.
Den som renoverat topparna, pressat ut gjutjärnarna och satt i bronsstyrningar, nya ventiler rekommenderade kylartätning för att de skulle hålla tätt, är detta rimligt??

Har satt i STP Kylartätning i expkärlet men det håller tätt bara vid tomgång. Varvar jag upp försvinner gårdsplanen i all grå rök.

Verkar det rimligt att måsta täta såhär??

Trots allt blandar den inte olja och kylarvatten på något sätt.

Vilken annan väg änn kring styrningarna kan jag få vatten i förbränningskammarn, kan jag kopplat fel och bygger tryck på nått sätt.

Kan jag ta fel så att det är olja som ryker har bytt kolvringar men ej borrat loppen de är 2/100 mm ovala, är nästan säker att det är vatten jag får i avgaserna det ryker som en ångmaskin!!

Tackar på förhand om det finns tips att få!

Mats/Vindeln
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 366
Blev medlem: ons aug 09, 2006 19:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av Mr. Beam »

Hej,
Några funderingar:

1. Satte du i härdade ventilsäten och större ventiler? Kan då ha fräst in i en vattenkanal.
2. Honade du loppen innan du satte i nya ringar ? Ringarna måste slitas in mot en "rå" yta för att täta bra.
3. Hur ser tändstiften ut ?

Hoppas att det löser sig, inte kul när det krångar...

mvh
Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m

garaget.org
vätte
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 34
Blev medlem: sön jan 01, 2006 19:27

Inlägg av vätte »

Mr. Beam skrev:Hej,
Några funderingar:

1. Satte du i härdade ventilsäten och större ventiler? Kan då ha fräst in i en vattenkanal.
2. Honade du loppen innan du satte i nya ringar ? Ringarna måste slitas in mot en "rå" yta för att täta bra.
3. Hur ser tändstiften ut ?

Hoppas att det löser sig, inte kul när det krångar...

mvh
Mr. Beam
Större ventiler är monterade, dock har inte härdade säten frästs in.
Loppen är honade så att ringarna kan nötas in
Stiften är torra, grå till lätt svarta inte neroljade

Hälsningar/ Mats
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Känns ju som om inugspackningen inte e riktigt OK.
Kasta inte bäver i trähus.
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Re: Problem efter helrenovering 427:a -69

Inlägg av gbak »

vätte skrev:Den som renoverat topparna, pressat ut gjutjärnarna och satt i bronsstyrningar, nya ventiler rekommenderade kylartätning för att de skulle hålla tätt, är detta rimligt??
Vad jag inte förstår är vad kylartätning har med ventilerna att göra?
Ventilerna kommer ju inte i kontakt med kylkanalerna överhuvudtaget!
Eller kan möjligen en eller flera av de nya ventilstyrningarna trängt igenom till någon kylkanal?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

Måste man inte ha "härdade säten" för att kunna köra på blyfritt?

Rekommendationen om att slå i kylarcement i en nyrenoverad motor låter som som klar kandidat till VM i haschmek :roll: Byt mek!

Hur luktar röken?

Grå rök kan lika gärna vara olja. Vattenånga brukar nästan bli helt vit. På big block vet jag ej men på SB sätter man ju ofta riktiga ventiltätningar på avgasventilerna när man byter till bronsstyrningar.

MVH

MN
Skriv svar