går konstigt....
går konstigt....
C4 -87 TPI
skulle till affären för att handla lite, tog ut bilen ur garaget och körde iväg, bilen gick bra. Men när jag kom ut från affären så började problemen...
bilen ville dö (knappt någon tomgång) den gick ibland inte riktigt på alla cylindrar och den sköt vid vissa tillfällen, när jag försökte varva upp den (med plattan i mattan metoden) så dog den i någon sekund för att därefter komma igång igen. (det funkade att få den att varva upp långsamt, men inte vid snabba gaspådrag)
det gick att ta sig hem, men kunde inte ge någon vidare gas utan fick ungefär lägga foten på gasen.
vet inte om detta händer när den blivit riktigt varm, har mätt spridarna o de ligger på ca 16.3 på alla(ingen som sticker ut något vidare)
har ingen kabel att få ut felkoder, men kan man få ut dem via blink metoden ??? hur gör man i så fall ??
är det någon som vet vad det kan vara så är jag mycket tacksam, vill ju gärna få ut bilen nu när sommaren är här...
skulle till affären för att handla lite, tog ut bilen ur garaget och körde iväg, bilen gick bra. Men när jag kom ut från affären så började problemen...
bilen ville dö (knappt någon tomgång) den gick ibland inte riktigt på alla cylindrar och den sköt vid vissa tillfällen, när jag försökte varva upp den (med plattan i mattan metoden) så dog den i någon sekund för att därefter komma igång igen. (det funkade att få den att varva upp långsamt, men inte vid snabba gaspådrag)
det gick att ta sig hem, men kunde inte ge någon vidare gas utan fick ungefär lägga foten på gasen.
vet inte om detta händer när den blivit riktigt varm, har mätt spridarna o de ligger på ca 16.3 på alla(ingen som sticker ut något vidare)
har ingen kabel att få ut felkoder, men kan man få ut dem via blink metoden ??? hur gör man i så fall ??
är det någon som vet vad det kan vara så är jag mycket tacksam, vill ju gärna få ut bilen nu när sommaren är här...
Lyser lampan "service engine soon"??
hittade detta i en annan tråd..
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... ght=felkod
hittade detta i en annan tråd..
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... ght=felkod
soppapumpen är bytt av tidigare ägare, fick med den gamla...
dock sa den förra ägaren att man skulle ställa upp bränsle trycket till motorn ??!! går det göra ??
även MAF sensorn (eller MAP ??!!den sitter iallafall vid insuget) är bytt, fick med den gamla lika så.
service engine soon, lyser hela tiden...
kollade tänddelar, de ser bra, inga sotnings tendenser...
TPS:en är oxå bytt, men vet inte om den behöver ställas in ???
om det går att få ut blinkkoderna på något sätt vore det bra, men var startar man upp dessa blinkkoder ?? finns det någon knapp eller ska man bygla något ??
dock sa den förra ägaren att man skulle ställa upp bränsle trycket till motorn ??!! går det göra ??
även MAF sensorn (eller MAP ??!!den sitter iallafall vid insuget) är bytt, fick med den gamla lika så.
service engine soon, lyser hela tiden...
kollade tänddelar, de ser bra, inga sotnings tendenser...
TPS:en är oxå bytt, men vet inte om den behöver ställas in ???
om det går att få ut blinkkoderna på något sätt vore det bra, men var startar man upp dessa blinkkoder ?? finns det någon knapp eller ska man bygla något ??
bränsle
En 87,a har Maf som är lite mer förlåtande än Map.
Maf mäter flöde och map trycket i insugssystemet.
Det det sitter enbränsletrycksregulator baktill på insuget under plenumet.
orginal är trycket förinställt ,en en del lägger in shims eller också köper man eller bygger en justerbar. Bara en skruv i centrum.
på 87a, är det förinställda trycket kring 41 ,och 88 blev det kring 47-48.
man påstår att det ska ge kring tio hästar att höja trycket på en 87,a men det är tveksamt.
men karaktären ändras lite grann vid olika tryck.
Har du provat att bryta strömmen till batteriet? ,då försvinner gamla felkoder och ibland "går det till sig" .
Kortslutning går till så att du böjer en kabelstump och kortsluter mellan de två stiften längst till höger i terminalen till vänster om mittkonsollen
med motorn av och tändningen på.
sedan börjar "service enginen soon" lampan att blinka.
ganska svårt att kolla på det viset.
Maf mäter flöde och map trycket i insugssystemet.
Det det sitter enbränsletrycksregulator baktill på insuget under plenumet.
orginal är trycket förinställt ,en en del lägger in shims eller också köper man eller bygger en justerbar. Bara en skruv i centrum.
på 87a, är det förinställda trycket kring 41 ,och 88 blev det kring 47-48.
man påstår att det ska ge kring tio hästar att höja trycket på en 87,a men det är tveksamt.
men karaktären ändras lite grann vid olika tryck.
Har du provat att bryta strömmen till batteriet? ,då försvinner gamla felkoder och ibland "går det till sig" .
Kortslutning går till så att du böjer en kabelstump och kortsluter mellan de två stiften längst till höger i terminalen till vänster om mittkonsollen
med motorn av och tändningen på.
sedan börjar "service enginen soon" lampan att blinka.
ganska svårt att kolla på det viset.
hur ska jag bygla min 12 pinn för att få fram felkoderna ???
den ser ut som här nere, där X = där det finns plintar i monterat, resten är tomma....???
eller finns det någon mer kopplingsplint, denna sitter under ratten på höger sida.
testade att bygla den övre vänstra och den nedre vänstra men ingen blinkkod...
uppåt
XX XXX
X
neråt
den ser ut som här nere, där X = där det finns plintar i monterat, resten är tomma....???
eller finns det någon mer kopplingsplint, denna sitter under ratten på höger sida.
testade att bygla den övre vänstra och den nedre vänstra men ingen blinkkod...
uppåt
XX XXX
X
neråt
bygla
Stiften längst till höger är det som gäller ,ett är jord .
men undrar om du är på rätt ställe?.
men undrar om du är på rätt ställe?.
hej igen !
är det någon som vill översätta vad som menas med mina felkoder...
22. Low voltage at throttle positon sensor OR
Fuel cutoff relay circuit open or shorted to ground
33. High voltage (low vacuum) at mass air flow sensor (or MAP sensor)
36. Burn off at mass air flow sensor OR
Problem in transmission shift OR
Fault in direct ignition system OR
Missing pulses in electronic spark timing signal
33, 36 det verkare som om MAF sensorn är kass iallafall eller vad tror ni ???
vad menas med 22:an tps är den fel inställd på något sätt ???
//Nikke
är det någon som vill översätta vad som menas med mina felkoder...
22. Low voltage at throttle positon sensor OR
Fuel cutoff relay circuit open or shorted to ground
33. High voltage (low vacuum) at mass air flow sensor (or MAP sensor)
36. Burn off at mass air flow sensor OR
Problem in transmission shift OR
Fault in direct ignition system OR
Missing pulses in electronic spark timing signal
33, 36 det verkare som om MAF sensorn är kass iallafall eller vad tror ni ???
vad menas med 22:an tps är den fel inställd på något sätt ???
//Nikke
var ute en sväng till...
nollade felkoderna, med att lossa batteri polen.
testade en gång utan att haft i gång bilen = kod 12
sen startade jag den och lät gå på tomgång ca 1 min.
testade igen på denna lilla stund fick jag felkod 33...
hörde inget relä slå till efter jag stängt av bilen.... tänkte på det scania skrev att det kunde vara "burn of" reläet... ???
har ju dock inte kört något, så de andra poppar kanske upp sen...
nollade felkoderna, med att lossa batteri polen.
testade en gång utan att haft i gång bilen = kod 12
sen startade jag den och lät gå på tomgång ca 1 min.
testade igen på denna lilla stund fick jag felkod 33...
hörde inget relä slå till efter jag stängt av bilen.... tänkte på det scania skrev att det kunde vara "burn of" reläet... ???
har ju dock inte kört något, så de andra poppar kanske upp sen...
burnoff
Burnoffrelät är en klassiker.
men bilen brukar inte gå så dåligt ändå.
Det är en funktion som bränner ren mättråden i Mafen varje gång bilen stängs av.
Fungerar inte den funktionen kommer service engine soon nästa gång bilen startas(om inte strömmen bryts över batteriet).
Relät till maf och burnoff sitter bakanför batteriet
Burnoff ska vara det inre.
Men relän är relativt billiga och har inte obegränsad livslängd,samt passar på många platser i bilen.
men bilen brukar inte gå så dåligt ändå.
Det är en funktion som bränner ren mättråden i Mafen varje gång bilen stängs av.
Fungerar inte den funktionen kommer service engine soon nästa gång bilen startas(om inte strömmen bryts över batteriet).
Relät till maf och burnoff sitter bakanför batteriet
Burnoff ska vara det inre.
Men relän är relativt billiga och har inte obegränsad livslängd,samt passar på många platser i bilen.
efter att varm kört den och testat efter felkoder, så kom det upp
33. High voltage (low vacuum) at mass air flow sensor (or MAP sensor)
36. Burn off at mass air flow sensor OR
Problem in transmission shift OR
Fault in direct ignition system OR
Missing pulses in electronic spark timing signal
känns som bilen inte riktigt orkar dra (lite orkeslös)hela vägen när man trycker ner gaspedalen i max...
ingen som haft dessa problem, som kan ge mig en ledtråd om vad jag ska kolla efter till en början ???
33. High voltage (low vacuum) at mass air flow sensor (or MAP sensor)
36. Burn off at mass air flow sensor OR
Problem in transmission shift OR
Fault in direct ignition system OR
Missing pulses in electronic spark timing signal
känns som bilen inte riktigt orkar dra (lite orkeslös)hela vägen när man trycker ner gaspedalen i max...
ingen som haft dessa problem, som kan ge mig en ledtråd om vad jag ska kolla efter till en början ???
kollade TPS-en den stod på 0.32 v kanske, kan detta göra att bilen går som den gör här över.... dvs känns som bilen inte riktigt orkar dra (lite orkeslös)hela vägen när man trycker ner gaspedalen i max...???????
den är nu inställd på ca 0.54 v som är det vanliga värdet, som vanligt när man ska kolla om det funkar med en provkörning så börjar det stört regna plus att batteriet var dött... J"#%¤LA skit...
//Nikke
den är nu inställd på ca 0.54 v som är det vanliga värdet, som vanligt när man ska kolla om det funkar med en provkörning så börjar det stört regna plus att batteriet var dött... J"#%¤LA skit...
//Nikke
o2 sensor
Kolla o2 sensor bla, och 33 står för low voltage inte high voltage (MAF). Grams per second air flow rate high, kolla om du har en vacuum problem ngnstans. Till vänster fram under plenum sitter en liten L formad slang som kommer från EGR ventilen, det händer ibland att den flyger av. Hur står det till med catten, Är den igensatt. Jag har inte heller lust att blåsa upp en ballong som redan är överfull.
Håller på med min egen bil här hemma nu, en´91 men det är i stort sett samma motor och står man vänster om motorn och tittar fram under plenumet strax under tb-et och snett bakom throttle-linken (gas-vajern om man vill) där ska det sitta en liten gummi slang med L-formad plaströr som går upp i tb-et. Följer man den så kommer man ut vid EGR-ventilen. Kolla såna plus lite andra slangar om allt sitter som det ska.
Inte helt säker hur det är med catten men felkod 33 på din bil visar på för hög luftflöde i MAF (låg voltage) och MAF sitter inte på väggen bakom motorn men just mellan luftfilter och flexslangen som går till tb-et. Om du hittar den var försiktig med den, för det första är den väldigt känslig (tråden i den) och sen är den inte billig att förnya (köpa). Innan du tar loss den kanske en idé att kolla upp relä-et till den (billigare). Det är burn-off modulen (relä-et) som sitter på "brandväggen" bakom batteriet. O2-sensorn sitter i avgassystemet (når man bäst under bilen) i vänstre röret, värm upp motorn ngn minut (lättare att skruva loss så) ta loss connectorn och skruva loss sensorn och kolla efter vita avlagringar på den.
Inte helt säker hur det är med catten men felkod 33 på din bil visar på för hög luftflöde i MAF (låg voltage) och MAF sitter inte på väggen bakom motorn men just mellan luftfilter och flexslangen som går till tb-et. Om du hittar den var försiktig med den, för det första är den väldigt känslig (tråden i den) och sen är den inte billig att förnya (köpa). Innan du tar loss den kanske en idé att kolla upp relä-et till den (billigare). Det är burn-off modulen (relä-et) som sitter på "brandväggen" bakom batteriet. O2-sensorn sitter i avgassystemet (når man bäst under bilen) i vänstre röret, värm upp motorn ngn minut (lättare att skruva loss så) ta loss connectorn och skruva loss sensorn och kolla efter vita avlagringar på den.
Drar ur ström!
På min var det funktionen med att ljusena ska vända sig som var boven när batteriet drogs ur. Fungerar dina perfekt?
jo lamporna går som de ska ibland
, den ena kan hänga sig något när den ska tillbaka, men det är förhoppningsvis en skruv som saknas...
då till vad jag upptäckt under dagen:
de små vaccum slangara som går under plenumet, var det en som det var hål i.
en annan liten vaccum slang som går bak från plenumet högra sida bakåt under fördelarlocket satt inte ens i...
med hopp om att detta kunde vara felet startades bilen upp och.... nej ! felkod 33 igen.
jag testade igen att felsöka enligt flödes chemat som jag har (från någon amerikansk handbok), då visar det sig att de båda svart/vita kablarna till MAF-en inte ger utslag som de borde enligt chemat... svaret som gavs är att "byt ut kablarna"
när jag nu börjar lossa och kolla på kablarna, så ser jag att under insuget, på framsidan av motorn sitter det en "termostat" aktig grej inskruvad i blocket, de två kablarna som går in i denna termostat är helt avskalade och ligger ihop tvinnade... hmm kortslutning...
det jag undrar nu är vad är det för termostat grej ??? någon som vet ?
har kollat i haynes boken men inte riktigt hittat.

då till vad jag upptäckt under dagen:
de små vaccum slangara som går under plenumet, var det en som det var hål i.
en annan liten vaccum slang som går bak från plenumet högra sida bakåt under fördelarlocket satt inte ens i...
med hopp om att detta kunde vara felet startades bilen upp och.... nej ! felkod 33 igen.
jag testade igen att felsöka enligt flödes chemat som jag har (från någon amerikansk handbok), då visar det sig att de båda svart/vita kablarna till MAF-en inte ger utslag som de borde enligt chemat... svaret som gavs är att "byt ut kablarna"
när jag nu börjar lossa och kolla på kablarna, så ser jag att under insuget, på framsidan av motorn sitter det en "termostat" aktig grej inskruvad i blocket, de två kablarna som går in i denna termostat är helt avskalade och ligger ihop tvinnade... hmm kortslutning...
det jag undrar nu är vad är det för termostat grej ??? någon som vet ?
har kollat i haynes boken men inte riktigt hittat.
kollar man på www.creativefuelinjection.se under FAQ så ser man den sensorn som kablarna kortslöt på (den längst ner till vänster på bilden)
har jag fattat det riktigt att det är cts-en (coolant temp switch) ?
läser man om den så verkar den ju vara ganska viktig, och det som står på den sidan om cts-en tyder ju lite på mina symptom, lite orolig gång, fet blandning m.m.
har jag fattat det riktigt att det är cts-en (coolant temp switch) ?
läser man om den så verkar den ju vara ganska viktig, och det som står på den sidan om cts-en tyder ju lite på mina symptom, lite orolig gång, fet blandning m.m.
ja ha då har man kommit sanningen närmare... vill tacka Tarzan på forumet som åkte upp till mig och lånade ut sin MAF censor.
vid bytet så lös inte någon felkod överhuvudtaget, men så fort man drog ur kabeln till MAF-en så började felkod 33 blinka igen...
det sköna med kråksången är att jag hittade några vacuum läkage och kortslutande kablar...
men det skumma är att Tarzan provade min MAF och han fick inget utslag med någon felkod... konstigt någon som vet varför ???
men nu blir det att leta i sparbössan och köpa en MAF iallafall.
vid bytet så lös inte någon felkod överhuvudtaget, men så fort man drog ur kabeln till MAF-en så började felkod 33 blinka igen...
det sköna med kråksången är att jag hittade några vacuum läkage och kortslutande kablar...
men det skumma är att Tarzan provade min MAF och han fick inget utslag med någon felkod... konstigt någon som vet varför ???
men nu blir det att leta i sparbössan och köpa en MAF iallafall.