Vågar man trimma en gammal automatvette?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Vette-88
Nykomling
Nykomling
Kontakt:

Vågar man trimma en gammal automatvette?

Inlägg av Vette-88 »

Ja, vad tror ni? Är det stor risk att trimma en gammal automatvette? Man har ju egentligen ingen aning om hur slitna grejerna är (förutom att allt går bra låter som det ska).
Jag har kikat runt lite efter billigare småtrim som kan ge lite extra.. vad tror ni om detta?

http://www.madvet.com/shop?frame=3.330.4093
http://www.ecklers.com/product.asp?pf_i ... pt_id=1750
http://www.ecklers.com/product.asp?pf_i ... pt_id=1770

Kan man verkligen få ut så mycket extraeffekt som de påstår med dessa? Skulle ju bli hmm 51.8 extrahästar :shock:
Någon som vet vilka skillnader det är på de senare c4'orna föresten? De har väl lite över 300 hp?
COOLMACHINE
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av COOLMACHINE »

Gör en riktig service på bilen istället, det där är bara "kattaloghästar" :wink:

8)
Thumbs Up!
Pedal Down!

"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
alberto.becker
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av alberto.becker »

COOLMACHINE skrev:Gör en riktig service på bilen istället, det där är bara "kattaloghästar" :wink:

8)
Kan bara instämma med COOLMACHINE,lägg peningarna på en ordentlig service till en början.
Att kika i Ecklers,Mid Amerika å allt vad dom heter är totalt meningslöst när du tänker dig trim till vetten. Jag tror att jag skrev i något tidigare inlägg att jag fick ihop ca 350hk utan att öppna motorn när jag tittade i Ecklers :roll: ,borde vem som hellst förstå att det är ren å skär båg.
Börja med ett bättre avg,syst.Porta plenum,möjligen större runners och TB,men anv du org baseplate så är större TB bortkastade pengar.

Bara lite tips,finns säkert fler här på forumet som kommer att fylla på.
Om du tänker beställa delar så kan jag rekomendera,
www.summitracing.com
www.jegs.com
www.sdpc2000.com
Dom här firmorna har jag köpt delar av själv och har bara bra att säga om dom.

Lycka till med trimandet :twisted:
// A.B
Corvette 1990
Engine: 383cui, 400+ Hk.
Scania
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Scania »

Lägg pengarna på en kam som lyfter lite istället och porta upp insuget (en stor propp på tpi maskinerna).
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

tja

Inlägg av Ingo »

Det man vinner i väg förlorar man i kraft,så är det alltid.
Tpi,n är extremt välbalanserad så öppnar man avgssystemet ,eller insuget så vinner man lite grann på toppen,men fölorar massor i botten.
Att skruva sönder tpin i vetten om den fungerar ärju tämligen mashosittiskt ,för det är ju verkligen trångt.
Ska man trimma bör man gå hela vägen. Byter du insug bör du byta runners/plenum och spjäll.
Har du bytt så mycket måste du ha vassare kam ,och öppna andningen något.Så då är ju nya toppar också en självklarhet.
Mycket pengar mycket arbete,och risken är att när du ändå håller på köper lit för "vassa"prylar,så körbarheten blir ytteligare lidande.
Men kring 350 hästar räknar man väl som max på en automatbil.
Lådan blev något kraftigare från 88,a men man bör nog förstärka lådan ändå om man ska trimma.
Så vill man att bilen ska hålla och bli körbar så kostar det.
Air foil är det haft mycket roligt åt här på forumet.
Men faktum är att den fungerar i teorin,och på en trimmad motor kan den kanske ge något i vissa fall,men att bara bulta dit den på en vanlig standardbil,ger nog mindre än att lämna resevhjulet hemma.
Trimchip kan kännas lite roligare för ,växlingspunkterna ändras lite,och den drar mer på växlarna,men mycket väsen för lite ull.
Vid hårdare trimning är det däremot nödvändigt.
Men en ordentlig service är vad även jag rekommenderar,och har du så tur att du har 3.07 i bakaxeln har du en rätt pigg bil som standard,så spara pengarna tills du ska byta upp (eller ner(typ C3 .))dig till C6 el dyl.
Användarens profilbild
barracuda
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av barracuda »

jag har bytt till lite vassare kam, portat plenum, runners och baseplate, bortplockad egr samt annat avgassystem. har inte bytte chip/mappa och inte ställt upp soppa tryck. Bilen går iaf mycket bättre, är ganska stor skillnad på högre varv, men man tappar i botten som ingo sa.
skulle gissa på 290-300hk. körde iaf ifrån en avgastrimmad firebird -94 på 402m och då tog han starten med ganska mycket :D

köpte allt beg+portat själv ca 3000:-+packningar mm

är ganska stor skillnad på dom nyare vettarn. sitter ju LT1 i dom het annat insug, tändning mm
Skriv svar