Hur mycket effekt har ni ?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 307
Blev medlem: tor mar 02, 2006 22:20
Ort: Holmsund

Hur mycket effekt har ni ?

Inlägg av Jakobsson »

Jag har nästan orginal men vill gärna veta vad ni andra har och vad ni tycker.
Min bil var snabb då jag nyköpt den men nu börjar det kännas som om pedalen är i botten rätt ofta.


Pelle
-90 cab ZF6 ,Borla cat-back ,filat lite i plenumet,24lbs spridare,eget chip.
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: sön okt 19, 2003 19:04
Ort: Blåögd 08

Inlägg av Stefan »

354hk/ 483NM men vill ha de dubbla
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

MYCKET 8)

iallafall när komppressorn är på plats, ska till mantorp och köra utan tänkte jag :D
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Tolf
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: lör nov 11, 2006 16:52
Ort: linköping

Inlägg av Tolf »

Har ca 450hk med kompressor.Har kört ca 60mil med det och redan fått habegär på ett par hundrahäst till.Vill hela tiden ha mer!
Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 307
Blev medlem: tor mar 02, 2006 22:20
Ort: Holmsund

Inlägg av Jakobsson »

Kör ni med standard komp. eller lågkompression då ni har kompressor ?
Det som är roligast att höra är när man inte använder standardprylar utan låter fantasin flödar och gör något helt tokigt.
Jag ska undvika att läsa inläggen på www.savarturbo.se för där flödar fantasin ordentligt.



Pelle
-90 cab ZF6
joppojoppo
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 31
Blev medlem: fre aug 24, 2007 20:04
Ort: Oskarshamn

Inlägg av joppojoppo »

Stefan skrev:354hk/ 483NM men vill ha de dubbla
Vad skulle det kosta i runda slängar att få min L98 motor från -91 att få liknande effekt tror ni?? (alltså ca 350 hk/500NM)

Och vad behövs?
It smells like fish but tastes like chicken

Ägare av en "hybrid" corvette cab med -91 motor och låda
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

joppojoppo skrev:
Stefan skrev:354hk/ 483NM men vill ha de dubbla
Vad skulle det kosta i runda slängar att få min L98 motor från -91 att få liknande effekt tror ni?? (alltså ca 350 hk/500NM)

Och vad behövs?
Jag har höjjt kompet i min :D

Att börja trimma slutar bara i misär och tom plånbok..

MEn väldigt ungefär
Billigast 150 hk gas... ca 10000 spänn
Riktig N/A motor = hedders avgass, cam, osv osv 50000-80000
kompressor 60000, + en ny automat eller ny koppling.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
joppojoppo
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 31
Blev medlem: fre aug 24, 2007 20:04
Ort: Oskarshamn

Inlägg av joppojoppo »

Jake skrev:
joppojoppo skrev: Vad skulle det kosta i runda slängar att få min L98 motor från -91 att få liknande effekt tror ni?? (alltså ca 350 hk/500NM)

Och vad behövs?
Jag har höjjt kompet i min :D

Att börja trimma slutar bara i misär och tom plånbok..

MEn väldigt ungefär
Billigast 150 hk gas... ca 10000 spänn
Riktig N/A motor = hedders avgass, cam, osv osv 50000-80000
kompressor 60000, + en ny automat eller ny koppling.
Hur långt håller automaten och orginal sprut (tpi)

Tom plånbok slutar väll allt som man tycker är roligt med har jag för mig :D

Har hittat en raceshop i skåne som säljer "färdiga" motorer för 40-60000
(utan förgasare osv) det är nog det som jag skulle kunna tänka mig eftersom min mek kompetens inte är den bästa...
It smells like fish but tastes like chicken

Ägare av en "hybrid" corvette cab med -91 motor och låda
joppojoppo
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 31
Blev medlem: fre aug 24, 2007 20:04
Ort: Oskarshamn

www.race-shop.com

Inlägg av joppojoppo »

Där hittade jag motorn
It smells like fish but tastes like chicken

Ägare av en "hybrid" corvette cab med -91 motor och låda
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

DEt beror på vilken karaktär du vill ha, men en automat dödar du snabbt när du kommer upp lite i effekt. särskilt om du bygger en vridstarkare maskin.

Och vill du ha mungiporna högt och kör automat så bör du stasa på nåt som ger brutalmycket vrid alltid.. att stoka till 383 är en bra början, sedan toppar och camaxel.. TPIn är egentligen inte särkilt lämplig för mycket häst. men ger en erkännt bra bottenvird..

sök lite på 383 recept på googel men de kommer att vara ungefär såhär

alulock med ca 195 insugskanaler
cam 220-230 dur
hedders
behåller du org TPIn så kan du få en motor som lämnar ca 400 pållar vid 4000-4500 varv men lämnar 500 Nm från 1500-2000 varv till 4000.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
alberto.becker
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 186
Blev medlem: mån nov 17, 2003 23:11
Ort: CCS Admin

Inlägg av alberto.becker »

Jake skrev:DEt beror på vilken karaktär du vill ha, men en automat dödar du snabbt när du kommer upp lite i effekt. särskilt om du bygger en vridstarkare maskin.

Och vill du ha mungiporna högt och kör automat så bör du stasa på nåt som ger brutalmycket vrid alltid.. att stoka till 383 är en bra början, sedan toppar och camaxel.. TPIn är egentligen inte särkilt lämplig för mycket häst. men ger en erkännt bra bottenvird..

sök lite på 383 recept på googel men de kommer att vara ungefär såhär

alulock med ca 195 insugskanaler
cam 220-230 dur
hedders
behåller du org TPIn så kan du få en motor som lämnar ca 400 pållar vid 4000-4500 varv men lämnar 500 Nm från 1500-2000 varv till 4000.
Vad snål du är med Hk utdelningen :lol: . Pengar, ja det kan jag lova att det kostar, å mycket oxså. Typ 100.000kr å uppåt för motor och uppgraderad auto+converter.
Men va fan,det är det värt :twisted: .
// A.B :wink:
Corvette 1990
Engine: 383cui, 400+ Hk.
joppojoppo
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 31
Blev medlem: fre aug 24, 2007 20:04
Ort: Oskarshamn

Inlägg av joppojoppo »

Jake skrev:
joppojoppo skrev: Vad skulle det kosta i runda slängar att få min L98 motor från -91 att få liknande effekt tror ni?? (alltså ca 350 hk/500NM)

Och vad behövs?
Jag har höjjt kompet i min :D

Att börja trimma slutar bara i misär och tom plånbok..

MEn väldigt ungefär
Billigast 150 hk gas... ca 10000 spänn
Riktig N/A motor = hedders avgass, cam, osv osv 50000-80000
kompressor 60000, + en ny automat eller ny koppling.
Om man kör på gas gör man ju det korta stunder bara ju, hur är det för min låda (th700) är det ras eller håller det??
It smells like fish but tastes like chicken

Ägare av en "hybrid" corvette cab med -91 motor och låda
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

Den rasar garanterat med orginalgrejjerna om du kör lite för entusiestiskt. :D... Trimmar du så kommer raset bara tidigare.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
joppojoppo
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 31
Blev medlem: fre aug 24, 2007 20:04
Ort: Oskarshamn

Inlägg av joppojoppo »

Jake skrev:Den rasar garanterat med orginalgrejjerna om du kör lite för entusiestiskt. :D... Trimmar du så kommer raset bara tidigare.
:lol:
It smells like fish but tastes like chicken

Ägare av en "hybrid" corvette cab med -91 motor och låda
Skriv svar