Hej
Har problem med min Corvette C5 -97
Nedre remskivan som är skruvad i vevaxeln flyttar sig fast skruven ej har lossnat.
Den inre delen är fast sen är det gummi mellan inre & yttre.
När den yttre flyttar ut sig tar det emot i hydralkolven för styrningen.
Vad är felorsaken och hur lagar man detta?
Har försökt skruvat bort bulten som håller nedre remskivan men kommer ej åt den ordentligt
Mvh David
Nedre remskivan som är skruvad i vevaxeln flyttar sig
Re: Nedre remskivan som är skruvad i vevaxeln flyttar sig
Byt ut remskivan om den börjar bli dålig, passa då på att kila den nya remskivan till vevaxeln(borra i skarven mellan skivan och vevaxeln och slå in en kil). Vill minnas att en ny GM original kostar omkring 2500kr på klintberg&way. Du måste dock ta bort styrservoracken för att kunna byta remskiva, kom också ihåg att köpa en ny vevaxelbult, du ska inte återanvända den gamla.bagge skrev:Hej
Har problem med min Corvette C5 -97
Nedre remskivan som är skruvad i vevaxeln flyttar sig fast skruven ej har lossnat.
Den inre delen är fast sen är det gummi mellan inre & yttre.
När den yttre flyttar ut sig tar det emot i hydralkolven för styrningen.
Vad är felorsaken och hur lagar man detta?
Har försökt skruvat bort bulten som håller nedre remskivan men kommer ej åt den ordentligt
Mvh David
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Remskivan som sätts på vevaxeln är mer än bara en remskiva, till och börja med är de nollbalanserade och för de andra har de som funktion att dämpa vibrationer i vevaxeln. För att kunna göra det använder olika fabrikat olika tekniker, GM har gummiupphängning(vanligast) de finns de som är vätskefyllda osv - allt för att minimera vibrationer.bagge skrev:okej tack så mycket blir att man får göra det under vintern o då kan man passa på att byta rem o rullar
SLP Underdrive pulley som du har till försäljning är den utan gummi ?
ps måste bara tacka för den snabba leveransen på baklysena dom passar fint på corvetten![]()
Mvh David
okej varierar livs längden något på dom olika som GM eller vätskefyllda?vette.se skrev:Remskivan som sätts på vevaxeln är mer än bara en remskiva, till och börja med är de nollbalanserade och för de andra har de som funktion att dämpa vibrationer i vevaxeln. För att kunna göra det använder olika fabrikat olika tekniker, GM har gummiupphängning(vanligast) de finns de som är vätskefyllda osv - allt för att minimera vibrationer.bagge skrev:okej tack så mycket blir att man får göra det under vintern o då kan man passa på att byta rem o rullar
SLP Underdrive pulley som du har till försäljning är den utan gummi ?
ps måste bara tacka för den snabba leveransen på baklysena dom passar fint på corvetten![]()
Mvh David
vad är det vette har för något som han säljer på sidan är det med gummi eller vätskefyllda
vad skulle ni satsa på
Mvh David
Den enda som använder någon form av vätska är vad jag vet Fluiddamper. SLP, ATI mfl använder någon form av gummi eller liknande för vibrationsdämpning. Sen kan konstruktionen och då förmågan att dämpa vibrationer variera mellan de olika fabrikaten, den bästa som jag känner till är ATI's men den kostar tyvärr därefter.bagge skrev:okej varierar livs längden något på dom olika som GM eller vätskefyllda?vette.se skrev: Remskivan som sätts på vevaxeln är mer än bara en remskiva, till och börja med är de nollbalanserade och för de andra har de som funktion att dämpa vibrationer i vevaxeln. För att kunna göra det använder olika fabrikat olika tekniker, GM har gummiupphängning(vanligast) de finns de som är vätskefyllda osv - allt för att minimera vibrationer.
vad är det vette har för något som han säljer på sidan är det med gummi eller vätskefyllda
vad skulle ni satsa på
Mvh David
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se