M Nordin skrev:ingo: har du belägg (=dynopapper) för att en motor skull gå sämre för att den har ett fritt avgassystem inom rimliga gränser? Klart att en maskin kan behöva mappas om för att dra nytta av ett lägre mottryck. Tryckfall i en värmemotor är effektförlust!
MVH
MN
Det du vinner i väg förlorar du i kraft,så är den universella lagen.
Min egen erfarenhet kommer mest från tiden när när man åkte 440 mopar med korta thrush,och sedan skillnaden i bottenvrid med besiktningsavgasinsatserna.Den bilen sålde jag för 24 år sedan...
men här finns lite ..
http://www.sorman-racing.com/vedbod_fil ... enaste.pdf
Men gå sämre är ju lite tvetydigt.
Maxeffekten ökar med öppet system helt klart,och det sker vid ett högre varvtal.(om den får mer luft och bränsle)
Men lägre ner tappar man tyvärr,så i praktiken så går en otrimmad bil inte bättre med friare system ,åtminstone inte en prestandabil som vetten.
Förr brukade man säga att ett dubblet system på en v8 med enkelsystem gav 15-20 hästar.
Och öppnade man avgasystemet på en sådan bil så öppnar man även insugssidan,och givetvis om mappning eller större munstycken.