Spridare

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Användarens profilbild
Peter sp2000
Rookie
Rookie
Inlägg: 93
Blev medlem: sön feb 25, 2007 11:24
Ort: Göteborg

Spridare

Inlägg av Peter sp2000 »

Mätte mina spridare och alla låg på ca 12ohm.så min fråga är vad dom bör ligga på när dom är ok!
Det är inte så att den misständer eller går dåligt bara nyfiken på vilket värde dom bör ha.
Tack på förhand!
Peter GBG
Corvette Cab-92-Aut
Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 307
Blev medlem: tor mar 02, 2006 22:20
Ort: Holmsund

Inlägg av Jakobsson »

Spolarna är ok i spridarna eftersom du har samma värden på allihop.
Vill du vara helt säker så bör du mäta både när motorn är varm och kall.
Ofta uppstår felen när motorn är varm vilket leder till att ohm värdet sjunker och spolen i spridaren kortsluts mer eller mindre p.g.a att isoleringen runt tråden i spolen är dålig.
Spridarna kan också bli skitiga med diverse karbon föroreningar som följer med bränslet.
Dessa föroreningar kan man ta bort med hjälp av ett ultraljudsbad.

I princip så fungerar detta så att man cirkulerar bränsle tillsammans med ett rengöringsmedel igenom spridaren där man samtidigt skickar en högfrekvent signal till den så att den öppnar och stänger fort.

Pelle
-90 cab ZF6
Scania
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 589
Blev medlem: sön nov 05, 2006 19:24
Ort: Uppsala

Inlägg av Scania »

Behöver du nya så såg jag att kr motor på nätet säljer 8 st 24lbs spridare för 3000 spänn . Klart prisvärt.
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
zphinx
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 157
Blev medlem: sön jun 26, 2005 22:51
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av zphinx »

Spridarna ska ligga nånstans på 14-16ohm när dom är nya om jag inte mins fel.
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

felsökning

Inlägg av Ingo »

Jag ohmmätte mina i fjol (kalla) och då var de helt ok egentligen,kring 14 allihop.
men den är ju lite kinkig när man startar den helvvarm ibland samt att jag tycker mig känna en viss bensinlukt ibland.
Jag la då märke till att trycket i bränslesystemet faller betydligt fortare än det gjort förr (har fast bränsletryckmätare på motorn)vilket borde betyda att någon/några spridare läker igenom.
Vet någon hur fort bränsletrycket faller om systemet är just respektive läckande spridare.
Har för mig att trycket brukade ligga kvar flera dagar förr.
24LBS är väl lite stort på en relativt standard motor,visst är det kring 19-20 orginal?
Scania
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 589
Blev medlem: sön nov 05, 2006 19:24
Ort: Uppsala

Inlägg av Scania »

Nej 19 lbs har 305 tpi och 350 har 22lbs om jag inte minns fel eller om det var 23 . Så 24 är inte för stort , du kan smälla på större och kompensera i chippet för det , spridarkonstanten. Men 24 är bara att byta rakt av.
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Skriv svar