"By the book" - Drivaxel till diff + färgkod:

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
MickeN
Rookie
Rookie

"By the book" - Drivaxel till diff + färgkod:

Inlägg av MickeN »

Hej på er!

När jag plockade av min diff samt drivaxel la jag märke till i min "ASSEMBLY INSTRUCTION MANUAL" inköpt från CC att det var av yttersta vikt att man följer färgkodningen vid ihopsättning.

Det vill säga: På ovansidan av drivaxeln vid svetsringen innan knutkorset finns det på ena sidan en färgpunkt som i sin tur skall matchas mot en färgpunkt som sitter på ena sidan av yoke´n.

Färgen på drivaxeln var blå och färgen vid yoke´n gul och detta kunde jag konstatera/konfirmera genom att skrapa bort lite smuts.

Nu till problemet, när jag fick tillbaka grejerna från lackeraren så hade han glömt var färgmarkeringarna satt... :(

Är det någon som vet varför det är så viktigt? (Obalans annars?).
Är ju 50/50 att jag gör rätt när jag sätter ditt den igen men om det är någon som vet om det finns något annat sätt att "se" att man sätter ditt det rätt så är jag väldigt tacksam för svar!
Med Vänliga Hälsningar
Micael Nylander
Björn Leidelöf
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Björn Leidelöf »

Så vitt jag vet har det bara med balanseringen att göra. I Corvettefallet med bara en yoke och en kardanaxel brukar det dock inte vara så viktigt. Jag har i alla fall aldrig lyckats få någon oblans trots att jag bytt olika yoke/växellådor men samtidigt behållt samma kardanaxel.

När man har en delad kardanaxel (t.ex. Volvo 140!) är det dock känsligare. Där fick jag en gång ganska så kraftiga vibrationer när jag satte ihop delarna "fel", men precis som du säger så är det ju bara två positioner man kan sätta dom i så det var bara att vrida en delen av kardanen 180 grader och sedan sätta ihop dom igen så var problemet löst.

Mvh, Björn
Skriv svar