Lyftpunkter i bak

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Scania
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 589
Blev medlem: sön nov 05, 2006 19:24
Ort: Uppsala

Lyftpunkter i bak

Inlägg av Scania »

Ska byta bromsar ibak och undrar om man kan lyfta i bakklumpen . Det sticker fram en bit precis där avgasröret delar sig i två till sutrören. Håller det för att lyfta med dom kraft där så man kan få under pallbockar ?


Lika bra att fråga innan ,man gör ngt dumt. Camaron var skitknepig då det gick bromsledningar på undersidan av klumpen.
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

lyfta

Inlägg av Ingo »

Det finns ju speciella lyftpunkter under vetten ungefär i samma placering som på volvo 240.
Har för mig att att det ska finnas pilar som visar(har aldrig sett mina eftersom mitt kjolpaket täcker de platserna)
men visst håller klumpen att lyfta i men man får ändå se sig för så man inte knäcker någon plugg.
En ide är att du kör upp bilen på en lyft eller en smörjgrop så du lär dig hur den ser ut under.
Om du lyfter i främre lyftpunkten så kommer bakändan upp också vilket är praktiskt när det gäller att få plats med pallbockarna.
Själv lyfter jag oftast under krysset i anslutning till fästpunkterna vid sparklådorna.
Men sunt förnuft gäller.
Scania
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 589
Blev medlem: sön nov 05, 2006 19:24
Ort: Uppsala

Inlägg av Scania »

Såg ut att få plats med domkraften i klumpen och jag såg ingen plugg eller nått. Nåja jag får testa.
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Scania
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 589
Blev medlem: sön nov 05, 2006 19:24
Ort: Uppsala

Inlägg av Scania »

Hmm inte kanske , det var tydligen fäste för den tvärställda bladfjädern vet inte om man törs lyfta i den.
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
NoTiNg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 228
Blev medlem: ons aug 23, 2006 10:36
Ort: Mjölby
Kontakt:

Inlägg av NoTiNg »

Lyft där det är utmärkt för jösse namn!! Kolla i intrukttionsboken om du inte vet var du ska lyfta. Kolla utmed sidorna i underkant. Det är PRECIS som de säger. Det är utmärkt med små pilar var du kan lyfta! Lyfter du vid den baklre punkten så brukar hela framvagnen lyfta sig också för att bilen är så pass styv i konstruktionen. Var inte dum! Kolla intruktionsboken om du är det minsta osäker!!! Svårare än så är det INTE!!! :D

Lyssna på Ingo!
Svart 90:a - sänkt givetvis :-) Nyligen parkerad i en STOR sten...så nu ska bilf_n begravas

"Den som gräver en grop åt andra ska inte flyga högre än vad vingarna bär"
Scania
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 589
Blev medlem: sön nov 05, 2006 19:24
Ort: Uppsala

Inlägg av Scania »

jojo på sidorna har jag hittat men jag tyckte det var enklare att lyfta i mitten så man får upp båda sidorna. Kan man lyfta i bladfjädern i bak eller var det barar ironi ?? :D

Om man tar org domkraften i sidan kan den stå så ngn dag eller två med bakhjulet av ?, eller säckar domkraften ihop då ?
Har inte bytt bromsar och skivor förr så jag vet inte hur lång tid det tar att klura ut det hela.
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
NoTiNg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 228
Blev medlem: ons aug 23, 2006 10:36
Ort: Mjölby
Kontakt:

Inlägg av NoTiNg »

Det tar ingen tid att byta bromsarna. Det är faktiskt väldigt enkelt på en vette. Jag vet inte själv hur det fungerar med orginal-domkraften, själv har jag bara kört med garagedomkraft. Är du lite osäker så gör som så att du tar orginaldomkraft, höjer upp bilen, skruva av ena hjulet och lägg det under bilen så behöver du inte oroa dig för att den "sjunker" igenom. Då har du i alla fall lite marginal och du klämmer inte några "vitlala" delar.

Lyft INTE, jag menar verkligen det, INTE, i bladfjädern!!! Bladfjädern är i komposit och bör behandlas därefter. Små "sår" i fjädern gör den svagare.

Lycka till!! :wink:
Svart 90:a - sänkt givetvis :-) Nyligen parkerad i en STOR sten...så nu ska bilf_n begravas

"Den som gräver en grop åt andra ska inte flyga högre än vad vingarna bär"
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

Scania: Lyft inte i bladfjäderfästet. Däremot går det bra att lyfta mot själva slutväxelhuset. Kruxet är att man får köpa eller tillverka en "pillemoj" att sätta på domkraften som kan sticka upp mellan avgasrören. Finns ingen avtappningsplug att oroa sig för. Jag lyfter hellre här än ute vid trösklarna med allt plastkrafs och soppa/bromsrör som ligger där...

MVH
MN
Senast redigerad av M Nordin den sön sep 16, 2007 12:33, redigerad totalt 1 gånger.
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

Håller på Nordins lösning samt med pallbockar så uteslutes många skador :wink:
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Användarens profilbild
anders-j
Rookie
Rookie
Inlägg: 63
Blev medlem: tor maj 24, 2007 23:12
Ort: kvänum

Inlägg av anders-j »

jag brukar ta en tjock planka "tror den är 2" tjock" stoppa in den under balken bakom bakaxeln och sen lyfta med domkraften mot den.
----------------------------------------------------
CORVETTE 94

http://www.garaget.org/tootalkil
Skriv svar