rullvippor?
rullvippor?
är detta något att satsa på effektmässigt? bör väl bli lite tystare gång om inget annat? [/url]http://www.ecklers.com/product.asp?pf_i ... pt_id=1211
På orginal alutoppar med centrumbult ventilkåpor så skall man använda "self guided och narrow" versionen av rullvippor.
Det ser ut som ett spår där vippan tar i ventilen så att den skall centreras.
På dom äldre eller eftermarknadstoppar så använder man sällan self guided utan där har man istället härdade stänger och guides upptill som ser till att stängerna inte rör sig något i sidled.
Om man skall byta så bör man gå på 1.6:er .
En del väljer att sätta 1.6 in och 1.5:er ut.
3/8 " är standard 7/16 är grövre men då måste man byta "studs" bultar ?
Under ventilkåporna får man ofta fila lite för att dom skall röra sig fritt.
Nya ventilfjädrar är klokt eftersom dom gamla ofta har några mil.
Tystare tror jag inte att det blir.
Pelle
-90 cab
Det ser ut som ett spår där vippan tar i ventilen så att den skall centreras.
På dom äldre eller eftermarknadstoppar så använder man sällan self guided utan där har man istället härdade stänger och guides upptill som ser till att stängerna inte rör sig något i sidled.
Om man skall byta så bör man gå på 1.6:er .
En del väljer att sätta 1.6 in och 1.5:er ut.
3/8 " är standard 7/16 är grövre men då måste man byta "studs" bultar ?
Under ventilkåporna får man ofta fila lite för att dom skall röra sig fritt.
Nya ventilfjädrar är klokt eftersom dom gamla ofta har några mil.
Tystare tror jag inte att det blir.
Pelle
-90 cab
Här finns en artikel med lite info http://www.wku.edu/~nathan.plemons/html ... rarms.html
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
olika utv. på rullvippor används med fördel på single pattern kammar, där avgas vent. är av mindre diameter. mao flödar mindre.
normalt i dessa fall är att sätta den med högsta utv. typ 1.6 ratio. på avgassidan och de med lägre på insugsventilerna.
dual pattern har redan kompenserat för detta normalt sett. med att ha högre lyft på avgassidan.
normalt i dessa fall är att sätta den med högsta utv. typ 1.6 ratio. på avgassidan och de med lägre på insugsventilerna.
dual pattern har redan kompenserat för detta normalt sett. med att ha högre lyft på avgassidan.
Tack för svar!
Intressant att det finns argument både för att ändra enbart på insugssidan och argument för att ändra enbart på avgassidan. Sedan skall man ju komma ihåg vad det betyder för påfrestningar etc. Bra länk!
För min del trodde jag att man skulle ändra på båda för att ha kvar samma relation mellan flödena. Skall dock säga att jag inte är någon ingenjör/tekniker. Finns det någoon som har bytt enligt någon av principerna och fått någon märkbar skillnad?
Intressant att det finns argument både för att ändra enbart på insugssidan och argument för att ändra enbart på avgassidan. Sedan skall man ju komma ihåg vad det betyder för påfrestningar etc. Bra länk!
För min del trodde jag att man skulle ändra på båda för att ha kvar samma relation mellan flödena. Skall dock säga att jag inte är någon ingenjör/tekniker. Finns det någoon som har bytt enligt någon av principerna och fått någon märkbar skillnad?
1993 coupé, manuell, medlem 2436
kort kan man säga att mixtra med större på ena eller andra sidan är överkurs av den högre skolan. så om du tror att du är bättre på att degina cammar, porta toppar och insug, samt avstämma avgssystem.. än vad camtillverkarna är så ok.. Men jag antar att du knappast har en maxpresterande motor, samt att jag tar det för otroligt att du har flödesmätt alla bitar, samt har tillgång till en dyno för att verifiera att du tänkt rätt..
Så i ditt och i nästa samtliga andra fall här inne.. köp lika stora vippor så gör ni inte bort er. Kan ju tillägga att skillnaden i effekt på en orgmotor mellan 1.5 och 1.6 rullvippor av samma märke är försvninnande liten >5hk.. Vinsterna ligger i att du kan strypa oljeflödet till topparna samt uppnå en lägre oljetemperatur = minskade friktions och pumpförluster.
Så i ditt och i nästa samtliga andra fall här inne.. köp lika stora vippor så gör ni inte bort er. Kan ju tillägga att skillnaden i effekt på en orgmotor mellan 1.5 och 1.6 rullvippor av samma märke är försvninnande liten >5hk.. Vinsterna ligger i att du kan strypa oljeflödet till topparna samt uppnå en lägre oljetemperatur = minskade friktions och pumpförluster.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707