tappar kontakt med transmittern

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
kak
Nykomling
Nykomling

tappar kontakt med transmittern

Inlägg av kak »

hej allihop,

har sökt lite men kan inte binda något problem som har skrivits tidigare på forumet med mitt problem.

komunikationen mellan bilen och transmittern försvinner efter endast någon minut efter att jag läst in den.
har läst in den med båda sätt som rekomenderas altså med (unlock o lock intryckt i några sek plus det andra sättet med att lära in transmitorerna med tändningen på och den proceduren)
har bytt batterier på transmitorerna och ändån tappar den kontakten efter bara ngn minut...

är det någon som kan komma med några andra tricks???
eller ngn som erfarit samma sak??
finns det något intern batteri i bilens larm som kan vara dåligt?

mvh Kostas
PG
Nykomling
Nykomling

Inlägg av PG »

Hej,

Finns massor av information på olika svenska & amerikanska forum, och verkar finnas många möjliga felorsaker. Summerar ar här min egen erfarenhet av problemet.
- Bytte batteri i FOB - inge skillnad
- Lödde om flera komponenter i FOBen - viss förbättring i några månader
- Rengöring av en mängd olika jordpunkter i bilen - ingen skillnad
- Bytte bilbatteriet - problemet med FOB har aldrig förekommit sedan dess. Dessutom fungerar däcktrycksgivaren HF som tidigare bara fungerade sporadiskt.
Batteriet var ett 5 år gammalt AC Delco och nu sitter det ett Exxide istället.
C5an är känslig för variation i spänningen och ett dåligt batteri kan ge många olika felsymptom.
Relativt vanligt problem är dessutom att AC Delco batterierna läcker syra vid polanslutningarna och under batteriet sitter styrenheten...

Så mitt förlag är att om du har ett originalbatteri, byt detta till t.ex. Exxide och sätt en Ctech 3600 laddare under vintern. Ingen risk för läckage och dessutom tror jag att ditt problem med FOBen slutar.

//PG
kak
Nykomling
Nykomling

Inlägg av kak »

tack PG,

blir nog byte av batteri som du sa... iallafall till o börja med... tänkte inte på det.... :wink:
Skriv svar